سخنگوی وزارت امور خارجه:

اجازه نمی‌دهیم هیچ متجاوزی به تمامیت ارضی ایران خدشه وارد کند/ کره جنوبی حق ندارد منافع ملت ایران را ضایع کند

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری در پاسخ به سؤال خبرنگار ۸دی مبنی بر اینکه برخی گمانی زنی‌ها بر این موضوع تاکید دارد که سرویس‌های جاسوسی سیا و موساد از فضای‌ زمینی و هوایی آذربایجان برای مقاصد خود علیه ایران استفاده می‌کنند گفت: این ادعاها باید دارای دلایل مستحکم باشند و تمامیت ارضی برای ما و ملت ما مقدس است و اجازه نمی‌دهیم هیچ متجاوزی به این امر مقدس خدشه وارد کند.

اجازه نمی‌دهیم هیچ متجاوزی به تمامیت ارضی ایران خدشه وارد کند/ کره جنوبی حق ندارد منافع ملت ایران را ضایع کند

به گزارش خبرنگار هشت دی، سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امورخارجه و سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشور آذربایجان در نشست خبری با اصحاب رسانه در مرکز همایش ها و نمایشگاه های بین المللی سازمان منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه ایران بعنوان قدرت منطقه ای نگران شرایط منطقه است و امنیت منطقه را تحت تاثیر وحدت و هم افزایی کشورهای منطقه عنوان کرد اظهار کرد: ایران خواستار تنش زدایی و رفع سو تدابیر با کشورهای منطقه است.

دعوت ایران به وحدت بین کشورهای همسایه امری راهبردی

سخنگوی وزارت امورخارجه تصریح کرد: از بُعد ایدولوژیک و واقعیت سیاسی در منطقه، دعوت ایران به وحدت امر راهبردی برای ایران است، ایران دست دوستی به همه کشورهای منطقه دراز کرده و اگر کشورهای منطقه خواهان صلح، ثبات، امنیت و رونق هستند دوستی بهتر از ایران‌ پیدا نخواهند نکرد.

وی با بیان اینکه سیاست قطعی ایران منطقه امن است گفت: منطقه ای که در آن زندگی میکنیم که در چهار گوشه منطقه باید منطقه ای امن و قوی باشد، در عین بصورت سنتی دچار برخی اختلافات هستیم که در تلاشیم با احترام حقوق بین الملل و راه های مسالمت آمیز جهت قوی تر کردن منطقه و ثبات آرامش حل شود.

ایران در امور داخلی کشورها اظهار نظری نمی کند

موسوی با اشاره به انتخاب مصطفی الکاظمی به‌عنوان نخست وزیر عراق اظهار داشت: ایران دخالت یا اظهار نظر خاصی درباره مسائل داخلی کشورها ندارد اما به‌عنوان کشور دوست و برادر به انتخاب مردم کشور عراق احترام می‌گذارد و مسئولان ما رایزنی‌های نزدیک با یکدیگر دارند و این روابط را به دور از برخی هیاهوها و منفی بافی‌های برخی کشورهای فرا‌منطقه‌ای توسعه می‌دهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به سفر ظریف و دیدار با مقامات این کشور گفت هم س به عراق داشت و با مقامات این کشور دیدار کرد بیان داشت: خوشحالیم که عراق بعد از مدت‌ها دچار ثبات سیاسی شده است و پارلمان و گروه‌های سیاسی عراق توانستند نخست وزیری جدید انتخاب کنند.

 

سوءتفاهم بین ایران و عربستان با گفت وگو رفع می شود

وی درباره روابط ایران و عربستان بیان کرد: انچه که بین ما و عربستان جاری است تنها سوءتفاهم است، ایران و عربستان آنقدر دارای نقاط اشتراک هستند که همه سوءتفاهم و اختلافات رفع می شود.

 

از بازیابی نقش عراق در منطقه حمایت می کنیم

سخنگوی وزارت امورخارجه با بیان اینکه عراق به ثبات سیاسی خود بازگشته است و پارلمان این کشور روی نخست وزیر جدید توافق کردند گفت: عراق درحال بازیابی نقش مهم خود در منطقه است و ما از این نقش افرینی عراق در منطقه حمایت میکنیم.

 

کره جنوبی نمی تواند حق ملت ایران را ضایع کند

سخنگوی وزارت امورخارجه درباره مطالبات بلوکه شده ایران در کره جنوبی بیان کرد: مطالبات ایران از کشورهای مختلف زیاد است و این مطالبات از راه ها و شیوه های مختلفی که توافق کردیم گرفته میشود اما کره جنوبی با وجود مذاکرات متعدد به بهانه های تحریم های از بازپرداخت این مطالبات سر باز زده است، تحریم امریکا ها یک جانبه، زورمندانه و قلدر مآبانه است و هیچ کشوری مکلف نیست به تحریم کشور های غیر تن دهد.

موسوی تصریح کرد: ما هرگز این تحریم‌ها را به رسمیت نشناختیم و آنها را غیرقانونی می‌دانیم و کره جنوبی حق ندارد به خاطر فشار آمریکا، حق ملت ایران را ضایع کند.

 

سیاست آمریکا فشار حداکثری، پاسخ ایران مقاومت حداکثری

سخنگوی وزارت امورخارجه با اشاره به سیاست فشار حداکثری امریکا بیان کرد: امریکا از سیاست فشار حداکثری استفاده میکند و ایران به اینگونه فشارها عادت کرده است، راهبرد وزارت خارجه ایران در مقابل سیاست امریکا، راهبرد مقاومت حداکثری با اتکا به منابع عظیم ، مردم و دوستان خود در دنیا مقاومت میکنند.

وی با تاکید بر اینکه روابط اقتصادی به اندازه روبط سیاسی با سایر کشورها حائز اهمیت است افزود: ایران دارای روابط دیرینه و حسنه در ابعاد مختلف با آذربایجان در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، دینی، رفت و آمد با مردم است، اعتقاد داری مروابط اقتصادی ما به اندازه روابط سیاسی ما با کشورهای دوست و همسایه چندان تقویت نشده است.

موسوی با اشاره به ظرفیت های عظیم بنادر گیلان کاسپین و آستارا بیان کرد: اتصال بنادر بین دو کشور جمهوری آذربایجان و ایران کشور از طرق مختلف حلقه گمشده است بویژه که راه آهن رشت و استارا به این هدف و روابط دو کشور کمک میکند و دردستور کار است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تأکید بر اینکه کانال مالی ایجاد سوییس برای رساندن برخی کالا به جمهوری اسلامی است، بیان کرد: آن چیزی که به عنوان کانال مالی سوییس بین جمهوری اسلامی و آن کشور آغاز شده راه حلی است برای میان برخی کشورها تا برخی القام به مانند دارو را به ایران تحویل دهند هرچند که از دید جمهوری اسلامی این اقدامات بسیار کوچک است.

 

اینستکس تعهدی برای اروپا نبود

موسوی با بیان اینکه اروپا تعهد دارد تا روابط تجاری با جمهوری اسلامی ایران را ادامه داده و آن‌ را تسهیل کند، تصریح کرد: اینستکس تعهدی برای اروپا نبود آن ها تعهد داشتند روابط تجاری با ایران را ادامه داده و آن را تسهیل کنند برای همین یک سازو کار مالی را تعیین کردند که آن یک بخش کوچیکی از تعهد اروپا بود.

اجازه نمی‌دهیم هیچ متجاوزی به تمامیت ارضی ایران خدشه وارد کند

موسوی در این نشست خبری در پاسخ به سؤال خبرنگار هشت دی مبنی بر اینکه برخی گمانی زنی‌ها بر این موضوع تاکید دارد که سرویس‌های جاسوسی مثل سیا و موساد از فضای‌ زمینی و هوایی آذربایجان برای مقاصد خود علیه ایران استفاده می‌کنند گفت: این ادعاها باید دارای دلایل مستحکم باشند و تمامیت ارضی برای ما و ملت ما مقدس است و اجازه نمی‌دهیم هیچ متجاوزی به این امر مقدس خدشه وارد کند.

 

نسبت به حضور منحوس رژیم صهیونیستی در منطقه هشدار داده ایم

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: ما نسبت به حضور منحوس رژیم صهیونیستی در منطقه هشدار داده ایم و نسبت به عادی سازی این روابط به سران کشورهای اسلامی هشدار داده شده است زیرا که نزدیک شذن به این رژیم چیزی جزء خیانت به آرمان فلسطین و مردم فلسطین نیست و همین طور آرمان همه مسلمانان جهان که خواستار داشتن یک حکومت یکپارچه و قوی هستند و حضور رژیم صهیونیستی در هر منطقه ای باعث ایجاد خلل در این آرمان بزرگ می شود.

وی با بیان اینکه با استفاده از مکانیزم‌های مختلف به‌ویژه در حوزه اقتصادی قراردادهایی منعقد کردیم افزود: از جمله ساز و کارهای ما انعقاد همکاری‌های چند جانبه بین ایران و روسیه و ترکیه است و علاوه بر این قراردادی بین ایران و ترکیه و آذربایحان نیز در حال انجام است روابط و همکاری‌های خود با این کشورها را گسترش می‌دهیم

موسوی با بیان اینکه ایران دارای ۱۵کشور همسایه است که برای ما دارای اهمیت فراوانی هستند افزود: سیاست ما بر نخست همسایگان است و اولویت ما این است که روابط چند جانبه یا دوجانبه با کشورهای همسایه ها داشته باشیم

 

ایران غرامت هواپیمای اوکراینی را پرداخت می کند

وی در رابطه با دریافت غِرامت کشور اوکراین از ایران بابت حادثه‌ای که برای هواپیمای اوکراینی در سال گذشته رخ داد گفت: ایران پذیرفته است که غرامت هوامیما اوکراینی را پرداخت کند و مذاکراتی بین جمهوری اسلامی ایران و اوکراین انجام شد، دیروز هم هیئتی به اوکراین فرستاده شد

موسوی تصریح کرد: این موضوع فوق دارای ابعاد مختلف حقوقی است و علاوه بر اینکه مسافرانی از سایر کشورها در هواپیمای اوکراینی حضور داشتند، مسافران ایرانی زیادی نیز حضور داشتند و مذاکرات ما با اوکراین ادامه دارد.

 

سیاست خارجی ایران فعال و متوازن است

وی خاطرنشان کرد: ما دارای سیاست خارجی فعال و متوازن هستیم و علاقمند به رابطه با همه کشورهایی که ما را به رسمیت می‌شناسند هستیم و کشورهایی که خاستار رابطه با ما هستند از هر نقطه جغرافیایی در جهان با ایران در ارتباط باشند، ما نگاه خاص به منطقه‌ای از دنیا نداریم اما بعد از برجام، توجه بیشتری به کشورهای شرق و غرب آسیا، آفریقای لاتین داشتیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران‌ نگاه متوازنی به مناطق مختلف جغرافیانی جهان دارد و منافع خود را براساس این نگاه تعریف می‌کند تصریح کرد: در حال حاضر با کشورهای مختلف برای تبادلات ارزی ملی و محلی در حال صحبت هستیم و این اقدام در حال انجام است‌

موسوی با اشاره به ایده ایجاد مناطق آزاد در کشور گفت: این ایده‌ از ایده‌های پیشرو در کشورمان بود و در شرایطی‌ که ایران با تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه مواجه هستیم، مناطق آزاد و عملکرد بسیار موثر و موفقی داشتند و توجه بیشتر به این مناطق در حل بسیاری از مشکلات موثر است البته منطقه آزاد انزلی نیز دارای ظرفیت‌های متعددی است که در این شرایط می‌تواند کمک حال کشور باشد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه