شأن پادشاه عمان بالاتر از پیام آور/ موضوع ملاقات با فلتمن صرفا سوریه بود/ پافشاری بر حقوق هسته ای/ سیاست خارجی در خدمت توسعه همه جانبه کشور

وزیر امور خارجه کشورمان با شرکت در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما به مسائل مختلف سیاست خارجی و بین الملل کشور پاسخ داد.

شأن پادشاه عمان بالاتر از پیام آور/ موضوع ملاقات با فلتمن صرفا سوریه بود/ پافشاری بر حقوق هسته ای/ سیاست خارجی در خدمت توسعه همه جانبه کشور

به گزارش ۸دی، دکتر محمد جواد ظریف در برنامه نگاه یک با گرامی داشت یاد شهدا گفت: هر چه داریم از این انقلاب و این کشور و این مردم است و باید همه چیزمان را برای آن فدا کنیم.
وی در ادامه در مورد سفر پادشاه عمان به ایران افزود: پادشاه عمان به علت روابط بسیار خوبی که همواره بین ایران و عمان به عنوان دو همسایه وجود داشته است، قصد داشت که به عنوان اقدام نمادین نخستین رئیس کشوری باشد که بعد از مراسم تحلیف ریاست جمهوری به ایران می آید و در مورد موضوعات مختلف صحبت کند.

آقای ظریف ادامه داد: علاوه بر اینکه این سفر یک حرکت نمادین بود و بحث های مختلفی در زمینه روابط دو جانبه، همکاریهای مهم اقتصادی و تجاری در حوزه نفت و گاز و ترانزیت میان دو کشور مطرح بود و توافق های خوبی هم در این سفر میان دو دولت و وزرای مربوط انجام شد.
وی با اشاره به اینکه در این سفر بحث های مهم منطقه ای نیز میان دو کشور انجام شد، افزود : منطقه ما با تهدیدات و خطراتی مواجه هست که دیدگاه ما و عمان در مورد آنها نسبتا نزدیک است.
وزیر امور خارجه، فرقه گرایی، افراط، سوء‌استفاده از وضعیت های بحرانی،‌ دخالت خارجی، کوتاه بینی و کوتاه نظری و پیگیری اهداف سیاسی به قیمت جان انسان های بی گناه را از جمله این تهدیدها برشمرد و گفت : ایران و عمان دیدگاه های خیلی نزدیکی درباره این تهدیدات دارند که در این سفر درباره آنها نیز گفتگو شد.
ظریف افزود: با توجه به تحرک نسبتا قابل توجهی که عمان در سطح جهانی دارد، روسای دو کشور مسائل مهم بین المللی را هم بررسی کردند و این مسائل در ملاقات خوب پادشاه عمان با مقام معظم رهبری نیز مطرح شد.
وزیر امور خارجه درباره ملاقات با آقای فلتمن با اشاره به اینکه وی معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل است، گفت: فلتمن ماموریت ویژه داشت و در رابطه با سوریه و تحولات منطقه خاورمیانه به ویژه مصر و سوریه با وی گفتگو کردیم.
ظریف افزود : فلتمن ملاقات کوتاه تر و با همکارانم ملاقاتهای طولانی تر و محتوایی تری داشت که در آن ما بر مواضعمان نسبت به سوریه، ضرورت پیدا کردن یک راه حل سیاسی، پایان دادن به کشتار و برادر کشی و جنگ و خونریزی در سوریه، پایان یافتن دخالت خارجی و ضرورت یافتن راه حل سیاسی برای این کشور تاکید کردیم.
وی با اشاره به اینکه برخی فکر می کنند سوریه راه حل نظامی دارد، تصریح کرد: متاسفانه این روزها خبرهای زیادی می شنویم از تهدید به استفاده از زور که واقعا نگران کننده است چرا که تعدادی از دولت ها به خودشان اجازه می دهند تا در قرن ۲۱ به روش قرن ۱۹ زندگی کنند و فراموش کرده اند که کشورهای متمدن ۶۰-۵۰ سال پیش تصمیم گرفتند که تهدید به استفاده از زور را از روی میز بردارند.
وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: دیگر این گونه نیست که هر کشوری اجازه داشته باشد تا مانند قرون وسطی هر زمانی که خواست به زور متوسل شود و این قانون جنگل مدتهاست که از روابط بین الملل حذف شده است در حالی که امروز برخی خود را در جایگاه قاضی و هیئت منصفه و دادستان با هم قرار داده اند و آخر هم می خواهند تصمیم خود را اعمال کنند.
ظریف افزود: بسیار باعث تاسف است که در سوریه جنگ داریم ، مردم بی گناه کشته می شوند و حتی امکان استفاده از سلاح شیمیایی ایجاد شده است.
وی ادامه داد : به همه گفتیم ایران قربانی سلاح شیمیایی است از این رو هیچ دولتی به اندازه ایران این حق را ندارد که استفاده از سلاح شیمیایی را به هر شکل آن محکوم کند.
وزیر امور خارجه تصریح کرد: این امر به آن جهت است که دیگرانی که امروز اخبارش درآمده است و ‌دیروز اسنادش منتشر شد که با وجود اطلاع آنها از کاربرد سلاح شیمیایی توسط صدام به وی اطلاعاتی می دادند که در استفاده از همان سلاح به کار می گرفت و علیه مردم بی گناه و غیرنظامی در سردشت و حلبچه خود عراق استفاده می کرد حال امروز به یک بهانه بدون آن که چیزی ثابت شده و مسئول این جنایت عظیم علیه بشریت مشخص شده باشد، دارند برای خودشان تصمیم می گیرند که جنایت دیگری را مرتکب شوند و آن تهدید به استفاده از زور است.
دکتر ظریف ادامه داد: برخی کشورها از شرایطی که متاسفانه در سوریه اتفاق افتاده است استفاده و آن را برای پیشبرد اهداف خودشان تشدید می کنند که برخی از آنها توسعه طلبانه و در حمایت از رژیم صهیونیستی است و‌ برخی هم می خواهند به اختلافات فرقه ای دامن بزنند و برخی نیز نگاه های کوته بینانه به شرایط و ورود به رقابت هایی است که اصلا وجود ندارد.
وی افزود: اعتقاد نداریم که نیازمند رقابت با دیگر کشورها در منطقه هستیم بلکه‌ منافع و نگرانی های مشترکی که با همه کشورهای منطقه از جمله‌ با دوستانمان کشورهای جنوبی حاشیه خلیج فارس و با دیگر همسایگان مسلمان داریم و خطر افراط همه ما را تهدید می کند، شاید آنها را این خطر بیش از دیگران تهدید کند اما متاسفانه در طول چند دهه گذشته بعد از انقلاب اسلامی بارها دیدیم که با یک نگاه بسیار کوتاهی بدون تحلیل واقعی از گروه ها و رژیم هایی مانند رژیم صدام، گروه القاعده یا طالبان حمایت کردند که آخر بلای جان خودشان شد.
وزیر امور خارجه گفت: این که در منطقه ما جنگ داخلی، کشتار، قتل مردم بی گناه اتفاق می افتد،‌ موجب نگرانی است و باید محکوم شود چرا که حتی کشتن یک انسان جرم و استفاده از کمترین میزان از سلاح های شیمیایی جرم بین المللی است و باید در هر شکل و به هر صورتش محکوم شود.
وی افزود:‌ جمهوری اسلامی ایران به عنوان قربانی سلاح های شیمیایی تحمل استفاده از چنین سلاح هایی را ندارد ضمن این که تحمل هم ندارد که گروهی از کشورها به خودشان این اجازه را بدهند که با وجود سابقه خودشان به یک بهانه یا بهانه دیگری بخواهند در منطقه لشگرکشی کنند و آن را به خاک و خون بکشند، افراط را ترویج کنند و در واقع منطقه را به پرتگاه خشنونت و درگیری ببرند که حتما آثار و تبعات آن از مرزهای سوریه و مصر فراتر می رود و دامن بسیاری از این کشورها را خواهد گرفت و حتی به خارج از منطقه خواهد رفت.
آقای ظریف گفت: من به آقای فلتمن گفتم که هر گونه ماجراجویی و دخالت خارجی در این منطقه تبعاتش حتما فراتر از مرزهای آن کشور خواهد بود و حتما همه منطقه را به آتش می کشد.
وی تاکید کرد: ‌این آتش فرقه گرایی، اختلافات طایفه ای و اختلافاتی که وجود ندارد و بی خود برای منافع کوته بینانه به آن دامن می زنند، نمی تواند در یک منطقه محصور شود.
آقای ظریف با اشاره به اینکه افراط گرایی که در افغانستان ترویج دادند در برج های دو قلوی نیویورک پاسخ خود را گرفت افزود : ‌افراط و خشونت حد و مرز نمی شناسد بنابراین باید با مبنای آن برخورد کرد نه این که اگر افراط در خانه همسایه به سان آتش برپا شد، آن را از خانه دور کرده اید و این تصور در دنیای به هم پیوسته کنونی یک خیال خام باطل است.
وی درباره این که آیا پادشاه عمان یا معاون دبیر کل سازمان ملل حامل پیامی بوده اند یا نه افزود: شان پادشان عمان بالاتر از آن است که پیام بیاورد.
وزیر امور خارجه با بیان اینکه روشهای رسمی انتقال پیام میان ایران و ایالات متحده وجود دارد گفت : دولت سوئیس که حافظ منافع امریکا است پیام های دو طرف را منتقل می کند اما با توجه به این که ایران و امریکا شاید ۳۵ سال است که گفتگوی مستقیم نداشته اند،‌کشورهایی که با دو طرف ارتباط و امکان برقراری تماس دارند،‌برداشتهای خود را از دیدگاههای امریکا به ما و احتمالا برداشت هایشان را از دیدگاه های ما به آمریکایی ها منتقل می کنند.
آقای ظریف تصریح کرد: اسم این را انتقال پیام نمی گذاریم بلکه بیشتر به عنوان انتقال برداشت ها، کمک به فهم بیشتر شرایط و شاید آن چه در روابط بین الملل به آن مساعی جمیله می گویند و به عنوان امکاناتی که کشورهای دوست دارند برای کم کردن تنش و حل و فصل مشکلات از این امکان استفاده می کنند.
وی ادامه داد : سلطان عمان،‌دیدگاه هایی را که به نظرش دیدگاه های طرف آمریکایی و دیگر کشورها در سطح بین المللی بود در گفتگو با مقامات عالی ایران مطرح کرد و نظرات ما را هم شنید و تصور می رود که ممکن است این نظرات را به طرف های دیگر در گفتگوهای خود منتقل کند و ‌این طبیعت روابط دو جانبه و روابط بین الملل است.
وزیر خارجه گفت: درست است که آقای فلتمن شهروند امریکا است و قبلا هم یک مقام وزارت خارجه آمریکا بود اما وی آن کلاه را از سرش برداشته است و زمانیکه افراد به سازمان های بین المللی می پیوندند طبق تعریف باید به جای خدمت گذاری یک کشور به خصوص خدمت گذار جامعه بین المللی باشند،‌البته ممکن است برخی منافع کشور خودشان یا کشوری که تابعش هستند را دنبال کنند اما سفر آقای فلتمن به عنوان معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل بود و در آن قالب هم با ما گفتگو کرد.
وی افزود:‌ معتقدیم که سازمان ملل متحد می تواند و می باید نقش برجسته و محوری در پایان دادن به این درگیری و خشونت ایفا کند و باید در پی راه حل سیاسی بود و باید روشی را پیدا کرد که همه مردم سوریه، همه گروهها، همه اقوام و ادیان بتوانند با هم زندگی کنند همانطور که سالها با هم در صلح و آرامش زندگی کردند.
ظریف گفت: در واقع بازی خطرناک خارجی این گروهها را به جان هم انداخته و ‌امروز مردم بی گناه در سوریه کشته می شوند و هنوز برخی ها فکر می کنند بحران این کشور راه حل نظامی دارد.
وی افزود: بسیار متاسفم که می شنوم برخی از همسایگان ما در مذاکراتشان گفته اند برای سوریه باید راه حل نظامی پیدا کرد و ‌این نشان می دهد آنها درک صحیحی از شرایط در منطقه و قرن ۲۱ ندارند.
وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه نمی شود برای مشکلات پاسخ نظامی پیدا کرد، ادامه داد : باید پاسخ هایی مبتنی بر پیدا کردن منافع مشترک و روشهای همکاری یافت و‌ به ویژه اگر بخواهید در داخل یک کشور، جامعه و شهر با پاسخ نظامی مشکل را حل کنید،‌ آتشی را زیر خاکستر می کنید که هیچ گاه متوقف نخواهد شد.
دکتر ظریف گفت: این تصور که می شود برای سوریه پاسخ نظامی پیدا کرد، تصور واهی و باطل است و باید سازمان ملل متحد در این باره نقش ایفا کند و به این تصور پایان دهد تا این که گروههای سوری بتوانند به یک راه حل مورد توافق همه برسند.
وی با بیان اینکه بر اساس منشور سازمان ملل،‌این سازمان چاره ای جز اتخاذ این موضع ندارد، افزود:‌ نکاتی که آقای فلتمن در سفر خود مطرح کردند و نکاتی که ما از برادرمان آقای اخضر ابراهیمی درباره سوریه شنیدیم نشان دهنده آن است که لااقل در اعلام مواضع همین دیدگاهها را مطرح می کنند که ‌امیدواریم در عمل هم در پی همین کار باشند چون اگر دنبال راه دیگری باشند حتما محکوم به شکست خواهد بود.
آقای ظریف تصریح کرد: به فاصله تقریبا یکی دو ساعت از زمانی که رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی گرفتم، گفتگوهای تلفنی بنده شروع شد که با توجه به اهمیت تحولات مصر و سوریه بسیاری از این گفتگوها حتی تلفن هایی که همکاران من برای تبریک زدند به گفتگو در مورد شرایط مصر و سوریه گذشت.
وی گفت: امروز و فردا هم همین گفتگوها ادامه دارد، مشغول رایزنی گسترده با کشورهای مختلف منطقه و کشورهای غربی، روسیه و دیگر کنشگران در صحنه بین المللی هستیم تا این که بتوانیم مانع یک فاجعه در این منطقه بشویم،‌ فاجعه ای که ممکن است شروع شود ولی پایان آن معلوم نیست، فاجعه ای که یک تله است،‌تله ای که افراطیون برای آمریکا و دیگران ایجاد کرده اند.
وزیر امور خارجه کشورمان افزود: در یک تحلیل ظاهری با شرایط کنونی داخلی امریکا به نظر نمی رسد آقای اوباما نیاز به یک جنگ داشته باشد، شرایط و وضعیت اقتصادی امریکا کاملا نشان می دهد که وی مشکلات جدی داخلی دارد و باید به این مشکلات بپردازد، ظاهر امر هم این است که اولویت های دولت آقای اوباما همین بوده که به این مشکلات بپردازد لذا به نظر می رسد تله بسیار بد و خطرناکی را برای وی در منطقه ما با توجه به حرفهایی که قبلا خودش زد، ایجاد کرده اند.
وی تصریح کرد: اگر در این دام گرفتار شود، حتما خاطره بسیار بدی از دوران ریاست جمهوری وی در ذهن ها باقی خواهد گذاشت.
آقای ظریف در بخش دیگری از سخنان خود درباره این که دولت تنها باید یک سیاست خارجی داشته باشد گفت: هیچ دولتی در دنیای کنونی نمی تواند سیاست های متفاوت داشته باشد.
وی افزود :‌ امروزه با وجود شبکه های ارتباطی که هر حرفی در هر جایی در دنیا پخش می شود، ناگزیر هستید که یک سیاست داشته باشید و ‌از طرف دیگر سیاست خارجی حوزه حاکمیتی است و در حوزه حاکمیت، هر حاکمیتی یک صدا دارد، ‌درست است که در داخل حاکمیت نظرات و گروههای مختلفی هستند اما در نهایت مجموعه حاکمیت باید یک سیاست خارجی را دنبال کند.
ظریف اضافه کرد:‌ اگر هر کسی بخواهد ساز خود را بزند،‌آن وقت صدایی زیبا و متوازنی از این مجموعه خارج نخواهد شد، سیاست خارجی هم همین گونه است، یک حوزه تخصصی و حاکمیتی است و در این حوزه باید یک سیاست را دنبال کنید حتی اگر یک فرد کارگزار معتقد به غلط بودن آن باشد.
وزیر امور خارجه تصریح کرد: دو وظیفه داریم، یکی به عنوان تحلیل گر، موظفیم هر چه را می بینیم از همه ابعاد بررسی و به مقامات بالاتر ارائه دهیم،‌ وظیفه دیگر ما به عنوان مجری است که در اینجا سیاستی را که بر مبنای مجموعه ملاحظات،‌چه موافق با پیشنهادهای ما و چه مخالف آن باشد موظفیم که به بهترین وجه دنبال کنیم.
وی گفت: حوزه سیاست خارجی حوزه شعار، بازی جناحی، دعوای داخلی، تلاش برای این که برخی تشویق کنند نیست ‌بلکه حوزه پیگیری مستمر آرمانها و منافع ملی است و باید در این حوزه با یک صدا حرکت کنیم تا بتوانیم بر شرایطی که در دنیای خیلی پیچیده امروز حاکم است فائق بیاییم و کشور را با آرامش به سامان برسانیم.
آقای ظریف همچنین درباره ادامه کار معاونت بین الملل در دولت یازدهم افزود: آنچه از آقای دکتر روحانی شنیدم این است که قصد ندارد از این معاونت استفاده کند به علت اینکه معتقد است این کار وزارت خارجه است و در آنجا باید پیگیری شود البته حتما وی باید در این باره تصمیم بگیرد.
ظریف با بیان اینکه ضرورتی ندارد دستگاه های مختلفی بخواهند سیاست خارجه را به پیش ببرند گفت:‌ خود وزارت خارجه معاونت بین الملل رئیس جمهور است و امیدوارم بتوان در دولت تدبیر و امید با تدبیر ریاست محترم جمهوری همه کارهای سیاست خارجی را در یک مجموعه در خدمت منافع ملی قرار داد.
وزیر امور خارجه ادامه داد: البته سازمانهایی مانند سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بر اساس مقرارت کشور عمل می کنند و وزارت خارجه هم در آنجا نقش و هماهنگی و همکاری دارد و‌ حوزه فعالیتش مشخص است و وزارت خارجه در نمایندگی های خود از همکاران سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان رایزنان فرهنگی استفاه می کند و رابطه بسیار خوبی همواره میان این دو وجود داشته است.
وی افزود: ‌همانطور که ممکن است در نمایندگی های خود از دیگر دستگاه ها هم مشاوران، وابسته ها یا رایزنانی داشته باشید، همه کشورها در نمایندگی ها خود وابسته نظامی دارند که از دستگاه مربوط می آید یا وابسته اقتصادی دارند که در بسیاری موارد از دستگاه های اقتصادی می آید،‌ مجموعه این سازوکارها در یک شکل منسجم سیاست را به پیش می برد ولی اگر هر کس بخواهد برنامه خود را دنبال کند آن وقت ترکیب ناهمگونی و ناهماهنگی را خواهیم داشت که نمی تواند منافع کشور را به پیش ببرد و در حوزه قوانین هم وزارت خارجه است که باید دیگر دستگاه ها را هدایت کند.
وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه هر کسی نمی تواند مواضع متضادی در حوزه سیاست خارجی اعلام کند،تصریح کرد: بعضا حرفها در دنیای امروز بار ویژه معنایی دارند که می توانند برای کشور نفوذ یا آسیب پذیری ایجاد کند که باید با تشخیص، آینده نگری و پرهیز از شتاب زدگی و شعار صورت بگیرد.
دکتر ظریف در باره انتخاب معاونان و سفرا گفت: حتما مشورت برای انتخاب بهترین ها کمک می کند و در دو هفته گذشته مشغول مشورت بودم.
وی افزود:‌ وزارت خارجه همیشه در حال گردش است چرا که ۱۵۰ نمایندگی خارج از کشور داریم و مسئولان این نمایندگی ها و کارشناسان آن از همین بدنه وزارت خارجه انتخاب می شوند و هر سال تقریبا ۵۰ نمایندگی روسا و معاونان آن عوض می شوند.
آقای ظریف تصریح کرد: امسال به علت اینکه دولت جدید بود همه اینها در این چند روزه متراکم شده است از این رو یک کار سنگینم در این روزها این است که‌ این مسئولان را با مدیران داخلی جایگزین کنیم.
وزیر امور خارجه طرف مشورت خود را ریاست جمهوری، مجلس، دانشگاهیان، گروه های سیاسی و همکاران این وزارت خانه و معاونان کنونی بیان کرد و گفت: اکثر این افراد دوست و همکارم بودند و نیز با تعدادی از دیپلمات های برجسته کشور که ۸ سال خانه نشین و سرمایه های این کشور هستند در این باره مشورت کردم.
وی گفت: امیدوارم در دوران مسئولیت بنده یک فرد توانمند به خاطر دیدگاههای سیاسی و گرایش های فکری خود کنار گذاشته نشود و همه باید در جهت منافع کشور با هم همکاری کنند.
آقای ظریف، تخصص را یکی از چند معیار بسیار مهم خود در تعیین مسئولان بیان و اضافه کرد:‌ وزارت خارجه حوزه آزمون و خطا نیست و فرد باید آبدیدگی لازم را داشته باشد نه این که بدون تخصص وارد شود و با هزینه این ملت یاد بگیرد.
وی افزود: ‌البته برخی از ما به هزینه این مردم یاد گرفتیم و من همین جا می خواهم از مردم عذرخواهی کنم، آن زمانی که به هزینه شما یاد گرفتیم،‌چاره دیگری نبود، انقلاب شده بود و ما مجبور بودیم با روش آزمون و خطا کار کنیم اما هم اکنون ۳۵ سال از انقلاب می گذرد و یک نسل کارگزار این نظام را تربیت کردیم لذا وقت آزمون خطا نیست و ‌وقت استفاده از تجربه و دانش است.
وزیر امور خارجه با بیان اینکه اکنون تعداد زیادی دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری با رشته های مرتبط داریم، ادامه داد: وزارت خارجه سلسله مراتبی و خیلی شبیه به ارتش است از این رو کسانی که از دانشگاه فارغ التحصیل می شوند نباید توقع داشته باشند که فردا مدیرکل یا سفیر یا رئیس اداره شوند.
وی افزود:‌ تخصص و تعهد دو قسمت جدایی ناپذیر یک کارگزار ایران است که باید هر دو را داشته باشد.
دکتر ظریف اولویت خود را در سیاست خارجی ارتقای عزت ایران و ایرانی بیان کرد و گفت: این اولویت همه ماست و باید این جایگاه را به جایی ببریم که شان ایران و ایرانی است و در واقع همه این غبارهایی را که بدخواهان بر چهره ایران و ایرانی نشاندند،‌پاک کنیم.
وی درباره ‌بهبود وضعیت معیشتی مردم با اشاره به اینکه امروز بسیاری از مشکلات زندگی مردم با شرایط جهانی و بین المللی ارتباط پیدا می کند، افزود : نه تنها تحریم بلکه سیاست خارجی اصولا باید در خدمت توسعه همه جانبه و پیشرفت هدفمند کشور باشد و در بسیاری از کشورها در حوزه سیاست خارجی امکانات پیشبرد روابط اقتصادی، پیدا کردن شرکا و بازارهای جدید اقتصادی جزو اولویت ها قرار دارد و برای ما هم باید همین طور باشد.
دکتر ظریف تصریح کرد: آقای دکتر روحانی در فعالیت های انتخاباتی خود روی این موضوع بسیار تکیه کردند و ایشان و دولتشان بر تعهدات خود در زمان انتخابات پایبند هستند.
وزیر امور خارجه گفت: ‌اولویت دیگری که هر سیاست خارجی دارد بهبود روابط با بقیه دنیا به ویژه همسایگان است و ما هم در محیط بسیار پر آشوب، پرتنش و حساسی زندگی می کنیم‌ لذا وظیفه داریم حسن همجواری و گفتگو ها را با همسایگان افزایش دهیم، سوء‌تفاهم ها را بر طرف کنیم، زمینه را برای همکاری اضافه کنیم و همین طور در سطح بین المللی در پی تنش زدایی هستیم.
وی با بیان اینکه تنش بی جا را با هیچ کس نمی خواهیم و در پی جنگ با هیچ کس نیستیم، افزود:‌ ایران کشوری ذاتا صلح طلب است، نیروی انسانی خوبی داریم و هر امکان طبیعی که بخواهیم در اختیار ما هست، کشوری داریم که همزمان جایی تابستان و جایی زمستان است و همه امکانات مورد نیاز را دارد لذا نیاز به کشورگشایی ندارد و ۲۵۰ سال است که ایران علیه هیچ همسایه ای اقدام نظامی نکرده است.
آقای ظریف ادامه داد: کشورمان چند بار مورد تجاوز قرار گرفته و با شهامت از خود دفاع کرده است اما به هیچ کشوری تجاوز نکرده است و ‌اینها مشخصه های این کشور بزرگ است و دنیا باید آنها را بداند.
وی گفت:‌ اینها اولویت های ما در وزارت خارجه است و می خواهیم چهره ای قدرتمند،‌عزتمند و صلح طلب را از ایران به دنیا نشان دهیم،‌کشوری که آماده است به هر کشوری که دست دوستی به سمتش دراز می کند با چشم باز و دیدگاه بلند دوستی برقرار کند و منافع ملی و آرمانی خود را فراهم کند.
وزیر امور خارجه کشورمان عمده ترین چالش پیش روی سیاست خارجی را شرایطی که به ناحق برای ما در سطح بین المللی ایجاد کرده اند دانست و افزود: در واقع موضوع هسته ای ایران را بدون هیچ وجه قانونی به عنوان یک تهدید مطرح می کنند.
وی ادامه داد : برخی ندانم کاری ها ممکن است در این زمینه کمک کرده باشد اما علت آن حتما ناشی از سیاست هایی که توسط گروههایی که در پی جنگ هستند و از تنش بهره می برند، است .
آقای ظریف تصریح کرد: حیات برخی وابسته به اختلاف و تنش و درگیری است و نباید برای اینها زمینه ایجاد کنیم و باید زمینه فراهم شده را هم از دست اینها بگیریم.
وزیر امور خارجه افزود : سیاست آقای دکتر روحانی و بنده به عنوان کارگزار سیاست خارجی دولت تدبیر و امید این است که اجازه ندهیم با سوء‌استفاده از شرایط بتوانند از ایران چهره ای بسازند که با واقعیت تفاوت بسیار دارد.
وی گفت: ‌ایران ضمن آن که بر بهره برداری از همه فناوری های نوین از جمله فناوری هسته ای تاکید می کند،‌ هیچ نیازی به سلاح هسته ای ندارد و ‌این سیاست ماست و این شرایط جغرافیایی، سیاسی و نظامی ما و نیز دیدگاه مذهبی ما که مقام معظم رهبری تبیین و تدوین فرمودند، استفاده از سلاح کشتار جمعی را حرام شرعی می دانند که این یک شعار نیست، علاوه بر حرام شرعی دانستن، آن را خطر برای امنیت ملی تلقی می کنیم.
آقای ظریف با بیان اینکه حتی این تصور که ایران در پی برنامه غیر صلح آمیز هسته ای است برای امنیت ملی ما ضرر دارد افزود:‌ ما در منطقه ای زندگی می کنیم که ایران بزرگترین قدرت طبیعی آن منطقه است و نیازی به سلاح نداریم که قدرت خود را نشان بدهیم.
وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: ضمن این که امروز قدرت نظامی حرف اول را در دنیا نمی زند، آن چه قدرت می دهد، آن حوزه ای که برای جمهوری اسلامی قدرت ایجاد می کند گفتمان انقلاب اسلامی و استقلال ما است.
وی افزود: ایران یک الگو است و حرف جدید برای زدن در دنیا داریم و نمونه جدید را ارائه می دهیم که آن مردم سالاری نه وارداتی و نه سفارشی بلکه مردم سالاری مبتنی بر ارزشهای مذهبی و ملی است.
آقای ظریف گفت:‌ این حرف جدید است که برای پردازش در دنیا جا دارد، همین موضوع کسانی را که نمی خواهند حضور جدی ما را در سطح بین المللی ببینند نگران می کند.
وی افزود: آن چه که به شما در سطح بین المللی نفوذ می دهد این است که دیگران شما را به عنوان یک الگوی مثبت بشناسند، آنچه امریکایی ها از آن به تسخیر قلب ها و مغزها یاد می کنند.
ظریف تصریح کرد:‌ امریکا و روسیه می توانند چند ده بار خود و بقیه دنیا را از بین ببرند از این رو به بازدارندگی هسته ای اصطلاحا دیوانگی می گویند، این امنیتی است که جایی در ایران ندارد، نه جایی در تفکر مذهبی و نه در تفکر راهبردی ما و‌ نه نیازی به آن داریم،‌این موضوع باید برای دنیا روشن شود،‌مردم ما می دانند.
وزیر امور خارجه گفت: ‌مردم ما می دانند که اگر روی حق هسته ای پا فشاری می کنیم برای این است که عزت کشور را می خواهیم و به کسی اجازه نخواهیم داد تا به ما دیکته کند چه کاری را باید و چه کاری را نباید انجام دهیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه