از «طرح سوال» تا امکان «استیضاح» رضاکحالی!!

طرح سوال از شهردار توسط ۹ نفر از اعضای شورای شهر لاهیجان در جلسه غیرعلنی شورای شهر کلید خورد.

از «طرح سوال» تا امکان «استیضاح» رضاکحالی!!

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از «لاهیجان» ، یکی از اعضای شورای شهر در گفتگو با خبرنگار لاهیجان با بیان اینکه مرحله اول و روال قانونی تذکر به شهردار بوده است افزود: اعضای شورای شهر به عملکرد شهردار یا عملیات شهرداری اعتراض یا ایرادی داشتند که ابتدا توسط رئیس شورا ، موارد به صورت روشن به شهردار تذکر داده شد.

وی در ادامه با بیان اینکه مرحله تذکر در جلسه امروز طبق روال ماده ۷۳ قانون شوراها به طرح سوال از آقای شهردار ختم شد افزود:پس از تذکر، چنانچه شهردار پاسخی به شورای شهر ندهد این تذکر تبدیل به سوال می شود .

این عضو شورای شهر با بیان اینکه پس از ۱۰ روز شورای شهر می تواند بنشیند و شهردار موظف است که طبق قانون به سوالات پاسخ دهد که اگر پاسخش قانع کننده نباشد طرح استیضاح کلید می خورد.

وی در پاسخ به این سوال که شورای شهر لاهیجان با توجه به حرکت گام به گام خود آیا با اکثریت آراء به قطعیت رسیده که رضا کحالی دیگر نمی تواند در سمت شهردار لاهیجان موثر باشد گفت: قطعا به این نتیجه رسیدیم وگرنه این اتفاق نمی افتاد.

به گزارش «لاهیجان» شنیده ها حاکی از آن است که شورای شهر لاهیجان بابت اتفاقاتی که در شهرداری این شهرستان رخ داده ۴ سوال را تقدیم شهردار کرده است.توضیحاتی درباره انفجار بالن تبلیغاتی که باعث فوت یکی از پرسنل خدمات شهری شهرداری شده یکی از ۴ سوال مطرح شده جلسه شامگاه امروز بود.

طبق ماده ۷۳ شوراها ، چنانچه یک یا چند نفر از اعضای شورای شهر به عملکرد شهردار یا عملیات شهرداری اعتراض یا ایرادی داشته باشند ابتدا توسط رئیس شورا موارد را به صورت روشن به شهردار تذکر خواهند داد.

در صورت عدم رعایت مفاد مورد تذکر، موضوع به صورت سؤال مطرح می‌شود که در این صورت رئیس شورا سئوال را کتبا به شهردار اطلاع خواهد داد و حداکثر ظرف ده روز پس از ابلاغ، شهردار موظف به حضور در جلسه عادی یا فوق‌العاده شورا و پاسخ به سئوال می‌باشد.
چنانچه شهردار از حضور استنکاف ورزیده و یا پاسخ وی قانع کننده تشخیص داده نشود طی جلسه دیگری موضوع مجدداً به صورت استیضاح که حداقل به امضای یک سوم اعضای شورا رسیده باشد، ارائه می‌شود.

فاصله بین ابلاغ تا تشکیل جلسه که از طرف رئیس شورا تعیین خواهد شد حداکثر ده روز خواهد بود. شورا پس از طرح سئوال یا سئوالات و جواب شهردار رأی موافق یا مخالف خواهد داد. در صورتی که شورا با اکثریت دوسوم کل اعضا رأی مخالف دهد شهردار از کار برکنار و فرد جدیدی از سوی شورا انتخاب خواهد شد.

البته این قانون یک تبصره نیز دارد و آن در فاصله بین صدور رأی عدم اعتماد و برکناری شهردار تا انتخاب فرد جدید که نباید بیش از سه ماه به طول انجامد یکی از کارکنان شهرداری با انتخاب شورای شهر عهده‌دار و مسئول اداره امور شهرداری خواهد بود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه