تحرکات دیپلماسی عمومی آمریکا برای تربیت اساتید آینده ایرانی/ تعداد دانشجویان ایرانی در آمریکا، ۸۷۴۴ نفر

در سال تحصیلی ۲۰۱۳ – ۲۰۱۲، آمریکا ۲۴.۷ میلیارد دلار (برابر با بیش از نیمی از بودجه سالانه ایران) از تحصیل دانشجویان خارجی درآمد داشته است.

تحرکات دیپلماسی عمومی آمریکا برای تربیت اساتید آینده ایرانی/ تعداد دانشجویان ایرانی در آمریکا، ۸۷۴۴ نفر

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از پارس، یکی از ارکان اصلی دیپلماسی عمومی آمریکا به ‏عنوان بازویی قدرتمند در زمین ه‏سازی برای اجرا و همرا ه‏سازی دیگران با سیاست خارجی ایالات متحده در جهان، برنامه تبادلات آموزشی و تحصیلی است.

در قالب این برنامه، زمینه سفر و تحصیل دانشجویان از نقاط مختلف جهان به آمریکا و برعکس، با حمایت و نظارت وزارت امور خارجه آمریکا (معاونت دیپلماسی عمومی وزارت خارجه) فراهم می ‏شود.

هدف اصلی این برنامه، شناسایی استعدادهای برتر به همراه جذب فکری دانشجویان مستعد کشورهای جهان با فراهم ‏آوردن امکان تحصیل و نیز آشناکردن و آغشته ‏کردن آن‏ها با سبک زندگی آمریکایی است.

در گزارش سال ۲۰۱۳ برنامه «درهای باز» مؤسسه تحصیلات بین ‏المللی وابسته به وزارت خارجه آمریکا، آمار دانشجویان بین ‏المللی مشغول به تحصیل در آمریکا اعلام شده است. طبق این گزارش، تعداد دانشجویان ایرانی در حال تحصیل در آمریکا، ۸۷۴۴ نفر در سال تحصیلی ۲۰۱۳ – ۲۰۱۲ با رشد قابل توجه ۲۵.۲ درصدنسبت به سال تحصیلی پیش از آن، ۶۹۸۲ نفر است.

ایران جایگاه پانزدهم را در بین کشورهای جهان و رتبه دوم را در خاورمیانه (غرب آسیا و شمال آفریقا) پس از عربستان، به ‏لحاظ تعداد دانشجویان در حال تحصیل در آمریکا دارد.

۷۱۵۲ نفر از دانشجویان ایرانی در آمریکا در مقطع تحصیلات تکمیلی تحصیل می‏ کنند که ۵۵.۲ درصد آن‏ها در رشته ‏های مهندسی، ۹.۶ درصد علوم ریاضیات و کامپیوتر و ۱۰.۵ درصددر علوم پزشکی مشغول به تحصیل هستند.

گفتنی است هزینه‏ های تحصیل در درجه اول از سوی خود دانشجویان و یا خانواده آن‏ها به‏ صورت متوسط ۷۰ درصد هزینه ‏ها تأمین می‏ شود و طبق گزارش وزارت خزانه ‏داری آمریکا، در سال تحصیلی ۲۰۱۳ – ۲۰۱۲، این کشور ۲۴.۷ میلیارد دلار (برابر با بیش از نیمی از بودجه سالانه ایران) از تحصیل دانشجویان خارجی درآمد داشته است.

در گزارشی که چندی پیش، بی.بی.سی درباره دانشجویان ایرانی مقیم آمریکا تهیه کرده بود، برخی از دانشجویان علت اصلی تحصیل در آمریکا را بالابودن رتبه علمی دانشگاه‏های آمریکا و متعاقب آن، احتمال پذیرش آسان به ‏عنوان هیأت علمی در دانشگاه‏های ایران اعلام می ‏دارند.

با توجه به این‏که اکثر این افراد در مقاطع عالی به تحصیل مشغول هستد، با بازگشت به کشور در اولین گام، به احتمال فراوان در دانشگاه‏های کشور به ‏عنوان استاد به تدریس خواهند پرداخت و با گذر زمان، احتمال ورود آن‏ها به دستگاه‏های دولتی و نهادهای تصمیم ‏سازی نیز محتمل است.

با توجه به فعالیت گسترده عناصر ضدانقلاب در خارج از کشور به‏ ویژه در آمریکا و کانادا که نمونه مشخص آن، تأسیس دفتر وابسته به سازمان منافقین در نزدیکی ساختمان کنگره آمریکا است، به نظر می‏ رسد باید اشراف مناسبی درباره این افراد حاصل شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه