چرا درباره آلودگی بنزینی که وارد کردند روزه‌ی سکوت گرفته‌اند!؟

چندین ماه طول کشید تا جار و جنجال تولید بنزین در داخل و توقف آن توسط وزارت نفت که با همراهی سازمان حفاظت محیط زیست صورت گرفت، پای نمایندگان مجلس را هم به میان بیاورد و کار به تحقیق در این زمینه کشیده شود. کمیسیون انرژی مجلس هم وارد ماجرا شد و مسئولیت ارزیابی کیفیت بنزین تولید داخل را برعهده گرفت.

چرا درباره آلودگی بنزینی که وارد کردند روزه‌ی سکوت گرفته‌اند!؟

به گزارش ۸دی نیوز، هر چند از‌‌ همان ابتدا و با ادلهٔ ارائه شده هم مشخص بود که حذف بنزین تولید داخل از سبد مصرف روزانه مردم و آغاز واردات گسترده بنزین از خارج کشور، ارتباطی با «دلسوزی برای هوای پاک» ندارد و بیشتر یک «بازی سیاسی» و البته رقابت اقتصادی برای پر کردن جیب چند دلال بنزین است، اما گزارش اخیر کمیسیون بهداشت مجلس، آب پاکی را روی دست همه ریخت و صراحتا از پاک بودن بنزین تولید داخل و آلایندگی هشدار دهنده بنزینی که اخیرا دولت وارد کشور کرده است سخن گفت.

به گزارش رجانیوز، ماجرا از اظهارنظر دو عضو ارشد کابینه دولت یازدهم آغاز شد: بیزن نامدار زنگنه، وزیر نفت و معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست. این دو نفر از روزهای آغاز به فعالیت خود در کابینه آقای روحانی، با خودکفایی در زمینه تولید بنزین مخالفت کردند و برای خلاصی از شر آن، آلاینده بودن این نوع بنزین را به تی‌تر نخست رسانه‌ها کشاندند.

چندین ماه طول کشید تا جار و جنجال تولید بنزین در داخل و توقف آن توسط وزارت نفت که با همراهی سازمان حفاظت محیط زیست صورت گرفت، پای نمایندگان مجلس را هم به میان بیاورد و کار به تحقیق در این زمینه کشیده شود. کمیسیون انرژی مجلس هم وارد ماجرا شد و مسئولیت ارزیابی کیفیت بنزین تولید داخل را برعهده گرفت.

این ماجرا ادامه داشت تا اینکه چند روز پیش، یک عضو کمیسیون انرژی مجلس صراحتا از پاک بودن بنزین تولید پالایشگاه‌ها سخن گفت؛ مساله‌ای که به یک جنجال یکساله پایان داد و مهر تکذیب به آن زد.

ابراهیم کارخانه‌ای در گفتگو با نسیم، با اشاره به طرح موضوع سرطانزا بودن بنزین تولید پتروشیمی، زمان واردات بنزین یورو ۴ را از پنج ماهه قبل دانست و تاکید کرد که کمیسیون انرژی درنشست‌های خود هیچگاه به این نتیجه نرسیدکه عوامل آلایندگی هوای پایتخت، مربوط به ریفرمیت بنزین پتروشیمی‌ها است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به تامین سوخت پایتخت از بنزین تولید پالایشگاه شازند تاکید کرد: از زمان بهره گیری از سوخت تولیدی با کیفیت این پالایشگاه، هوای پایتخت به مراتب کمتر دچار آلایندگی شده است.

تایید نوبخت؛ تکذیب نوبخت

پس از اعلام این مطلب، محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت هم در حاشیه آخرین جلسه هیئت وزیران و در جمع خبرنگاران، در پاسخ به سوالی مبنی بر گزارش کمیسیون بهداشت درباره عدم سرطان‌زا بودن بنزین‌های تولید داخل گفت: «دولت سرطان‌زا بودن بنزین تولید داخل را رد می‌کند چرا که در این صورت جلوی آن را می‌گرفت.»

انتشار این اظهارنظر نوبخت در رسانه‌های مکتوب و تصویری، موج جدیدی از انتقادات نسبت به وزارت نفت و سازمان حفاظت از محیط زیست را به همراه داشت؛ تا جایی که دفتر آقای نوبخت مجبور شد اظهارات صریح وی در این زمینه را که بار‌ها از تلویزیون نیز پخش شد، تکذیب کند.

دفتر سخنگوی دولت با ارسال نامه‌ای به روزنامه کیهان، پوشش سخنان سخنگوی دولت را تکذیب کرد. متن تکذیبیه سخنگوی محترم دولت و پاسخ کیهان از نظرتان می‌گذرد:

در تیتر یک صفحه اول روزنامه کیهان به شماره ۲۰۸۹۳ مورخ ۹۳/۷/۱۷ آمده است که:

«سخنگوی دولت اذعان کرد بنزین تولید داخل سرطان‌زا نیست» و در توضیح این خبر با استناد به اینکه دولت سرطان‌زا بودن بنزین تولید داخل را نفی می‌کند نتیجه‌گیری می‌شود که این پاسخ «پرونده یک سال سیاه‌نمایی علیه تولید داخلی و تشویش اذهان ‌عمومی را بست.»

ضمن تکذیب شدید این خبر، در جهت روشن شدن اذهان عمومی لازم به توضیح است که در نشست خبری سخنگوی محترم دولت در روز چهارشنبه مورخ ۹۳/۷/۱۶ که به صورت صوتی و تصویری ضبط شده است خبرنگار محترمی با استناد به گزارش نهایی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در مورد آلوده بودن بنزین‌های وارداتی «یورو۴» و حتی بی‌کیفیت‌تر بودن آن نسبت به بنزین‌های وارداتی «یورو۲» از سخنگوی محترم دولت سوالی مطرح می‌نماید که سخنگوی محترم در پاسخ، این آلودگی بنزین وارداتی «یورو۴» را نفی می‌کند و تاکید می‌کند که اگر این بنزین یورو ۴ وارداتی آلوده بود، دولت آن را توزیع نمی‌کرد. بنابراین آنچه در سوال خبرنگار محترم مطرح بود آلودگی بنزین وارداتی «یورو۴» بوده نه بنزین تولید داخل تا سخنگوی محترم در مورد عدم آلودگی بنزین‌های داخلی خبررسانی کند.

هر چند برخی رسانه‌های محترم به درستی این مطلب را انعکاس داده و مشخص کرده‌اند که سوال در مورد آلودگی بنزین یورو۴ بوده و پاسخ سخنگوی محترم نیز در مورد نفی آلودگی مربوط به بنزین‌های وارداتی یورو ۴ بوده و نیز بعضی از رسانه‌ها هم بدون درج سوال اصلی خبرنگار در مورد آلودگی بنزین یورو۴، صرفا به پاسخ سخنگوی محترم مبنی بر عدم آلودگی آن اکتفا کرده‌اند، بنابراین صرفنظر از اینکه چه کسانی و با چه انگیزه‌هایی و در هر فرصتی به دنبال بستن پرونده‌ بنزین‌های آلوده هستند، مقتضی است مطابق قانون مطبوعات نسبت به درج این پاسخ در‌‌ همان جایگاه و در اولین شماره روزنامه اقدام گردد.

پاسخ کیهان

درباره تکذیبیه دفتر سخنگوی دولت که این روز‌ها در دیگر بخش‌های دولتی نیز نمونه‌های مشابهی دارد، اشاره به چند نکته را ضروری می‌دانیم:

۱- اظهارات صریح سخنگوی دولت درباره سرطان‌زا نبودن بنزین داخلی را تمامی خبرگزاری‌ها، بلافاصله پس از پایان مصاحبه ایشان مخابره و منتشر کرده و برخی از آن‌ها تی‌تر «بنزین داخلی سرطان‌زا نیست» را برای خبر مصاحبه سخنگوی دولت انتخاب کرده‌اند. سیمای جمهوری اسلامی نیز‌‌ همان شب متن سخنان آقای نوبخت را پخش کرده است، بنابراین تعجب‌آور است که دفتر سخنگوی محترم اظهارات صریحا اعلام شده ایشان را تکذیب می‌کند!

۲- در جوابیه ارسالی هم صراحتا آمده است که پرسش خبرنگار با استناد به گزارش کمیسیون بهداشت مجلس بوده است. و اما، گزارش کمیسیون مزبور رد کار‌شناسانه ادعای یکساله خانم ابتکار، معاون محیط‌زیست رئیس‌جمهور درباره سرطان‌زا بودن بنزین تولید داخل است و اساسا در این گزارش بحثی درباره بنزین وارداتی، مطرح نبوده است که پاسخ آقای نوبخت را ناظر آن تلقی کنیم!

۳- پرسش خبرنگار نسیم و پاسخ سخنگوی دولت که فایل صوتی آن موجود است، به صراحت خبر کیهان را تأیید می‌کند. خبرنگار از سخنگوی محترم دولت می‌پرسد: «با توجه به اینکه کمیسیون‌های تخصصی انرژی و بهداشت مجلس بحث سرطان‌زا بودن بنزین را رد کرده است، می‌خواهیم بدانیم آیا دولت مجددا به سمت تولید بنزین در پالایشگاه‌ها حرکت می‌کند یا نه؟» همانگونه که ملاحظه می‌شود درباره بنزین تولید داخلی است و نه بنزین وارداتی بنابراین چگونه می‌توان- مطابق ادعای جوابیه- پاسخ آقای نوبخت را درباره بنزین وارداتی دانست!

۴- از سوی دیگر در متن پرسش و پاسخ، هیچ اشاره‌ای به بنزین یورو۴، یورو۲، وارداتی و… نشده و معلوم نیست این عبارات چگونه و با چه انگیزه‌ای در جوابیه‌ ارسالی به عنوان بخشی از اظهارات سخنگوی محترم گنجانده شده است؟! آیا همین تغییرات اعمال شده در اظهارات دکتر نوبخت که تحریف و دستکاری سخنان ایشان و نسبت دادن اظهارات ناگفته به سخنگوی محترم دولت است، نشانه تلاش- البته بی‌حاصل- جوابیه‌نویسان برای کتمان واقعیت و لاپوشانی یکسال سیاه‌نمایی علیه تولید داخلی و ایجاد تشویش در افکارعمومی نیست؟!

اکنون که گزارش کار‌شناسی و تخصصی ۲ مرجع مهم و رسمی یعنی کمیسیون بهداشت و کمیسیون انرژی مجلس، با صراحت تمام و کار‌شناسانه ادعای مطرح شده درباره آلایندگی بنزین تولید داخل را نفی می‌کند، انتظار آن است که مسئولان محترم به خاطر تشویش اذهان عمومی طی یکسال گذشته و تعطیلی تولید ملی که افتخاری برای تولیدگران و متخصصان داخلی کشورمان است، از مردم متواضعانه پوزش بخواهند.

بنزین وارداتی، «پاتیلی» است

از سوی دیگر، مدیرعامل سابق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در گفتگو با «نسیم»، بنزین وارداتی به کشور را بنزنین پاتیلی خواند که مطابق با استانداردهای بنزین روز دنیا و حتی تولید داخل هم نیست.

جلیل سالاری، با اشاره به جریان سازی رسانه‌ای بر علیه بنزین تولید داخل گفت: دولت، واردات بنزین با استاندارد روز دنیا را تکلیف کرد، درحالیکه آنچه که وارد شده فاقد استاندارد بنزین روز دنیا و حتی پایین‌تر از استاندارد تولید داخل است.

وی، شرکت ملی پالایش وپخش فرآورده‌های نفتی را مسئول مستقیم تعیین شاخص‌های استاندارد بنزین برشمرد و گفت: طرح هر موضوعی درخصوص کیفیت بنزین باید از ناحیه متخصصان مطرح شود در حالیکه افرادی که طرح سرطانزا بودن بنزین را مطرح کرده‌اند، مستنداتی نداشته‌اند.

سالاری، با بیان اینکه طبق بند (د) قانون بودجه، وزارت نفت متقاضی استفاده از ریفرمیت در بنزین بوده است، گفت: جریان سازی برعلیه تولید بنزین از پتروشیمی‌ها منجر به خارج شدن یک فعالیت جهادی از گردونه کارشد.

به گفته معاون سابق مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، بنزین پاتیلی وارداتی، نه تنها فاقد کیفیت لازم بوده، بلکه منجر به ایجاد یک رانت بزرگ برای دلالان شد.

سالاری، با بیان اینکه در ماههای آغازین سال، به طور متوسط روزانه پنج میلیون لیتر بنزین وارد کشور شده است، تصریح کرد: هر بشکه بنزین وارداتی برمبنای فوب خلیج فارس، ۴۵ دلار گران‌تر از بنزین تولید پتروشیمی‌ها بود.

به گفته وی، با توجه به نحوه پرداخت ریالی، نرخ تسعیر ارز به شیوه‌ای مبادله‌ای با واردات بنزین رانتی بزرگ نصیب دلالان شد.

مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، میزان بنزن موجود در بنزین تولید داخل درسالهای ۸۱ تا ۸۴ را ۵ درصد عنوان کرد و افزود: با این وجود و داشتن مسئولیت مدیران کنونی در‌‌ همان ایام، جای تعجب است که چرا مسائل رسانه‌ای نشد.

وی، تاکید کرد که با جریان سازی رسانه‌ای، یک کار ملی و جهادی زیر سوال رفته و با آن برخورد شد درحالیکه با استفاده از توان تولید داخل، دره‌مان ایام دست واسطه‌ها قطع شد.

سالاری با اشاره به برنامه دولت برای توزیع بنزین یورو۴ در هشت کلانشهر کشور، به طرح توسعه‌ای پالایشگاه شازند اشاره کرد و گفت: «مشخصات بنزین تولیدی این پالایشگاه در حد بنزین یورو ۴ بوده و پالایشگاه‌های دیگر فاقد امکانات تولید بنزین با این کیفیت بوده بنابراین عرضه بنزین یورو ۴ در همه هشت کلانشهر امکان پذیر نیست.»

نکته جالب در این میان، روزه‌ی سکوتِ دو نفر از سردمداران این موج رسانه‌ای است؛ یعنی معصومه ابتکار و بیژن زنگنه. البته این رویکرد قطعا بیشتر از چند روز دوام نخواهد داشت و این دو نفر هم مجبور به پاسخگویی درباره دعاوی دروغین خود درباره بنزین داخلی خواهند بود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه