تولید ویژه‌برنامه محرم در شبکه باران

معاون سیمای صدا و سیمای مرکز گیلان از تولید ویژه‌برنامه‌های ماه محرم در این شبکه استانی خبر داد و گفت: تاکنون پخش زنده مراسم عزاداری ماه محرم از ۱۱ منطقه در هشت شهرستان گیلان قطعی شده است.

تولید ویژه‌برنامه محرم در شبکه باران

به گزارش ۸دی نیوز، مرتضی هواسی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آستانه‌اشرفیه با اشاره به صدا و سیمای مرکز استان در پوشش مراسم‌های عزاداری ماه محرم اظهار کرد: امسال با یک دید وسیع‌تر و برنامه‌ریزی دقیق‌تری به این مسئله نگاه می‌شود.

وی افزود: با تشکیل اتاق فکر و اساتید متعدد و با حضور مدیرکل صدا و سیما و شورای معاونین مقرر شده است تا امسال گسترده‌تر به پخش زنده مراسم عزاداری مردم گیلان توجه شود.

معاون سیمای مرکز گیلان با اشاره به اینکه امسال در ۱۱ نقطه گیلان برنامه ماه محرم به‌صورت آنلاین پخش می‌شود، تصریح کرد: علاوه بر پخش مراسم زنده عزاداری‌های ماه محرم گیلان از شبکه استانی، این مراسم از شبکه ملی نیز پخش می‌شود.

وی توجه ویژه به آیین‌های عزاداری در گیلان را از اهداف پخش زنده مراسم‌های ویژه ماه محرم عنوان کرد و یادآور شد: در گیلان مذهب شیعه رشد یافته و طبق فرمایش مقام معظم رهبری در یک مقطع مردم دین خود را مدیون این استان هستند.

هواسی درباره شهرهایی که مراسم پخش زنده آن قطعی شده است، اظهار کرد: مراسم روز اربعین حسینی در آستانه‌اشرفیه، شب اربعین حسینی در لنگرود، شب هفتم ماه محرم در لاهیجان، شب تاسوعا در رودسر، عصر تاسوعا در تالش، شام غریبان در ماسال، شب ششم در صومعه‌سرا و روز سوم ابا عبدالحسین(ع) فومن از شبکه باران پخش  زنده می‌شود.

این مسئول افزود: علاوه بر شهرهای مذکور، ایام تاسوعا و عاشورای حسینی رشت در صبح، عصر و شب و نیز مراسم هیئت عاشقان ابا عبدالله‌الحسین(ع) در مصلای امام خمینی(ره) این شهر به صورت زنده پخش می‌شود.

وی به پخش زنده برنامه شیرخوارگان حسینی در نخستین جمعه از ماه محرم در مصلای رشت اشاره کرد و یادآور شد: برنامه نوجوانان عاشورایی با عنوان «احلی‌ من‌ العسل» نیز از شبکه استانی پخش می‌شود.

هواسی به تلاش سازمان صدا و سیما در تولید برنامه‌های ماه محرم و صفر و پخش زنده آن اشاره کرد و افزود: تلاش ما بر این است که تمام برنامه‌هایی که از شبکه استانی پخش می‌شود از شبکه ملی نیز پخش شود.

وی درباره تولید و ساخت یک زنجیره ۱۵ قسمتی با موضوع محرم و عزاداری‌ها متذکر شد: این برنامه اکنون در دست تولید است.

معاون سیمای مرکز گیلان ادامه داد: در این زنجیره بالغ بر ۱۰۰ نفر بازیگر استانی و هنرمند حضور دارند و تمام تلاش ما این است که این برنامه در ماه محرم روی آنتن برود.

وی به دیگر برنامه‌های ویژه ماه محرم از شبکه استانی اشاره کرد و یادآور شد: برنامه ویژه‌ای که هر شب به‌ صورت زنده از شبکه استانی پخش می‌شود به انعکاس روزانه مراسم و عزاداری‌های استان می‌پردازد.

هواسی خاطرنشان کرد: یک گروه پرتابلی را برای شهرستان‌ها و نقاطی که دوردست هستند و امکان پخش زنده نیست نیز تدارک دیدیم تا برنامه‌های آنها ضبط شده و در شب یا روز بعد، از شبکه استانی پخش شود.

وی درباره پخش آیین‌های ویژه مردم گیلان تصریح کرد: دستورالعمل سازمانی و اعتقادی ما پوشش برنامه‌های مذهبی استان است و برخی مراسم‌ها و برنامه‌هایی که خاص چنین آیین‌هایی باشد را نشان می‌دهیم.

به گفته معاون سیمای مرکز گیلان، یک مستند که سال‌های پیش با عنوان «دیلمان بهشت نیاکان» تولید شده به آیین‌های مذکور پرداخته که از سیما نیز پخش شده است.

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه