از آزادسازی آمرلی تا فاجعه کوبانی/ چگونه ایران دربرابر داعش موفق است ولی آمریکا و متحدانش نه؟

همزمانی تقریبی آزادسازی آمرلی توسط نیروهای مردمی عراقی که با حضور فیزیکی فرمانده سپاه قدس ایران همراه بود؛ با ماجرای محاصره کوبانی یکی از درس آموزترین اتفاقات چند وقت اخیر است.

از آزادسازی آمرلی تا فاجعه کوبانی/ چگونه ایران دربرابر داعش موفق است ولی آمریکا و متحدانش نه؟

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از جهان، گرچه داعش از بخش‌هایی از شهر کردنشین کوبانی (عین‌العرب) عقب نشینی کرده ولی وضعیت این شهر تنها در فاصله‌ای چند کیلومتری با ترکیه همچنان شکننده و وخیم گزارش می‌شود، مقامات ترک نه تنها کار خاصی برای شکستن محاصره این شهر نکرده‌اند، بلکه از رفتن کردهای آواره سوریه و کردهای خود ترکیه برای کمک به کوبانی جلوگیری و کوبانی های آواره را هم حتی به کشور خود راه نمی دهند.


کردهای کوبانی دسته‌دسته از خانه خود فرار می‌کنند

کوبانی، قربانی اختلاف نظر و چانه زنی‌های ترکیه و آمریکا شده است. ترک‌ها می‌خواهند با فشار به آمریکا ابتدا منطقه پرواز ممنوع در مرزهای ترکیه با سوریه ایجاد کنند و بعد اگر شرایط را فرآهم دیدند به کمک کوبانی بروند.

در سوی دیگر آمریکا با این درخواست همچنان مخالف هست و از طرفی دیگر این کشور و متحدین عربیش هم نیز در شرایطی نیستند که عملیات زمینی علیه داعش در سوریه انجام بدهند و انتظار دارند ترکیه این نقش را برعهده بگیرد.

ترکیه از انتقام داعش هراس دارد!

در این میان برخی تحلیلگران نظامی منطقه نیز معتقدند ترکیه اساسا از ترس انتقام داعش و نفوذی که این گروه در مرزهای ترکیه دارد عملا تاکنون نتوانسته اقدام موثری انجام بدهد. ترک‌ها در شرایطی که مردم کوبانی در سخت‌رین شرایط جنگی قرار دارند، تلاش می‌کنند همه اهداف خود از جمله مقابله با کردهای پ.ک.ک، کردهای خودمختار سوریه، سرنگونی بشار اسد و دست آخر مبارزه با داعش را یکجا تامین کنند؛ مسئله‌ای که تاکنون نه تنها ترکیه به آن نرسیده بلکه همین هدف‌گذاری‌ها این کشور را دچار انفعال‌، سردرگمی و مواضع متضاد کرده است.

این در حالیست که برخی منابع غربی نیز معتقدند که کشورهای عربی همراه آمریکا نیز به خاطر همین نوع ترس –انتقام داعش از کشورهای حمله کننده- تلاش می‌کنند اقدامات آشکاری که منجر به انتقام داعش از آنها بشود را از خود نشان ندهند!

از سوی دیگر، تعلل ترکیه، ائتلاف آمریکا را برای مبارزه با داعش در خطر ازهم پاشیدگی قرار داده، همچنانکه روزنامه نیویورک‌تایمز، تعلل ترکیه در اقدام نظامی علیه گروه تروریستی داعش در کوبانی را یکی از مهم‌ترین دلایلی بر شمرد که می‌تواند به انشقاق در ائتلاف بین‌المللی ضد داعش منجر شود.

مهمترین چالش ائتلاف نمایشی علیه داعش

این روزنامه می نویسد: رویکرد فعلی ترکیه می‌تواند تلاش‌های اوباما برای برقراری ائتلافی از کشورهای سنی‌مذهب علیه گروه تروریستی داعش را به خطر اندازد. اگر ترکیه بر اصرار خود بر اولویت مبارزه با دولت اسد ادامه دهد، شکاف در ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش بیشتر می‌شود. آمریکا اعلام کرده است که مبارزه با داعش نیازمند نیروهای زمینی است و پیش از تجهیز و تعلیم کامل برخی از گروه‌های شورشیان سوری، این ترکیه است که باید مسئولیت فوق‌الذکر را به گردن بگیرد.

به گزارش جهان، در حالیکه آمریکایی‌ها می‌گویند، جنگ علیه داعش طولانی خواهد بود و چند سال طول می کشد سردار سلیمانی و نیروهای عراقی و سوری اش در صورت قطع کمک به داعش نشان داده‌اند که می توانند چند ماهه کار تمام کنند. همچنانکه چند روز قبل در آزادسازی آمرلی این ادعا را ثابت کردند.

در این‌باره به نکات ذیل توجه بفرمایید:

الف: شهر ترکمن و شیعه‌نشین آمرلی در حالی آزاد شد که این شهر کمتر از ۲۵ هزار نفر جمعیت داشت و نزدیک به هشتاد روز در محاصره مطلق به سر می برد. این در حالیست که شهر کردنشین کوبانی بیش از ۴۶۰ هزار نفر جمعیت دارد و از توان جمعیتی بسیار بیشتری از شهر آمرلی برخوردار است.

ب: تکفیری‌ها تمام راه های ورود کمک‌های غذایی و درمانی، فراورده‌های نفتی و دیگر موارد مورد نیاز آمرلی و حتی برق و ‌آب آمرلی را قطع کرده بودند و ساکنان این شهر تنها به اتکای کمک‌های غذایی که از راه هوایی توسط ارتش عراق برای آنها ارسال می‌شد، توانستند زنده بمانند. با این حال در شهر آمرلی مردم دفاع بی سابقه‌ای را از خود بروز داده و با تقدیم بیش از صدها شهید و مجروح، توانستند بیش از دو ماه مقاومت کنند تا آمرلی به دست داعش نیافتد. بطوریکه می توان گفت که تمامی این شهر در حالت مبارزه با داعش قرار گرفت.

تفاوت عمده مقاومت در آمرلی و فرار در کوبانی

اکثریت مردان آمرلی برای دفاع از شهر، سلاح به دست گرفته بودند، این در حالی بود که تنها ۴۰۰ نفر از آنها آموزش دیده بودند، با این حال آنها با حمایت نیروهای داوطلب شیعه، مقابل حملات خمپاره‌ای و تک تیراندازهای داعش ایستادگی کردند.

در طول مدت محاصره هم داعشی‌ها با وعده پول‌‌های کلان تلاش کردند بزرگان شهر آمرلی را خریداری کنند ولی با قاطعیت آنها به در بسته خوردند. اما در کوبانی بسیاری از مردم این شهر فرار کرده و به سمت مرزهای ترکیه رفته اند. گرچه مقاومت های مردمی در این شهر شکل گرفته ولی با انسجام و مقاومت هسته های مردمی در آمرلی بسیار متفاوت است.

بسیاری از تحلیل‌گران انتشار عکس‌هایی از کوبانی که زنان کُرد را در حال مسلح شدن نشان می‌دهد، اقدامی نمایشی و برای جلب ترحم و حمایتهای بین‌المللی قلمداد کرده اند. این در حالی است که تاکنون جمعیت بسیاری از کردهای کوبانی به جای مقاومت و حفاظت از کوبانی، از این شهر فرار کرده اند.


مرز کوبانی با ترکیه/ پلیس مانع ورود کردها به ترکیه است

ج: نحوه آزاد سازی آمرلی بسیار قابل توجه است. “هادی العامری” دبیرکل سازمان بدر درباره چگونگی آزاد سازی منطقه آمرلی از دست تروریستهای داعش می گوید: این عملیات با پشتیبانی نیروهای داوطلب مردمی به سرانجام رسید.

العامری که در حال فرماندهی عملیات علیه تروریست‌های داعش در شمال شرقی عراق است، تأکید کرد: ارتش عراق و نیروهای داوطلب برای آزادسازی منطقه آمرلی از تروریست‌ها، از روش‌های کلاسیک استفاده نکردند بلکه نقشه‌های جدیدی را ابتکار کردند.

در همان زمان یکی از منابع غربی در گزارشی نوشت: نحوه مقابله با یورش داعش در جهت تسخیر شهر، توسط قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران و مهمترین مامور عملیاتی ایران در خاورمیانه طراحی شده بود.


عکسی‌که ادعا شد از حاج قاسم در آمرلی گرفته شده‌است. بسیاری از تحلیلگران غربی، موفقیت آمرلی را به پای ایران می‌نویسند.

براساس این گزارش، سلیمانی شخصا در آمرلی حضور داشت. او که هیچگاه راضی نبوده در تهران بماند، یک فرمانده عملیاتی است و موفقیت او ناشی از تمایلش به حضور فیزیکی در بحران‌های منطقه‌ای است.

امیل حکیم تحلیلگر عرب می گوید: سلیمانی از آن جهت موثر بوده که جنگجویی حرفه ای است که یکه و تنها در میدان نبرد حاضر می شود.

این گزارش می‌افزاید: سلیمانی همچنین استراتژیست حزب‌الله در نبرد القصیر بود که مهم‌ترین رویارویی در جنگ شهری سوریه بود. نبرد آمرلی به مانند نبرد قصیر بسیار مهم تلقی می‌شود و ارتش عراق موفقیت در این جنگ را بزرگترین دستاورد و مهمترین پیروزی توصیف کرده است. این شهر در ۱۰۰ مایلی شمال بغداد واقع شده است. این موضوع چهره تهران را به عنوان قدرتی که توانایی جلوگیری از پیشروی‌های داعش را دارد تقویت می‌کند، مسئله‌ای که ممکن است آمریکا در نهایت مجبور به اعتراف به آن شود.

همچنین به نوشته هفته‌نامه آلمانی اشپیگل سردار “قاسم سلیمانی” را باید خطرناک‌ترین (!) سردار ایرانی در مقابله با تروریست‌های داعش دانست. در این مطلب آمده است: قاسم سلیمانی از آن دسته از فرماندهانی نیست که در خانه بنشیند و نیروهایش در خط مقدم نبرد باشند. وی فرمانده نیروهای سپاه قدس است که همان “یگان نیروهای ویژه” در عملیات برون مرزی سپاه پاسداران به شمار می‌رود.

د: خلاصه‌ترین گزاره اینکه حضور یک نابغه نظامی مانند سردار سلیمانی در فرماندهی حمله زمینی به داعش و تشکیل گروه ها و هسته‌های مردمی مقاومت بر اساس ایدئولوژی مقاومت توسط وی اصلی‌ترین کارت برنده جمهوری اسلامی ایران نسبت به ائتلاف آمریکا و همه متحدین‌اش در مبارزه با داعش به‌شمار می‌رود و تحولات کوبانی هم عمق تصمیم غرب برای مقابله با داعش را نشان می دهد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه