در جریان امر به معروف از بسترهای قانونی نظیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر، بسیج، همکاری با پلیس افتخاری، سازمان‌های مردم نهاد و… استفاده کنید

با تاکید بر اینکه برخورد با هنجارشکنان در مرحله زبانی برعهده مردم و در مرحله برخورد در انحصار حکومت است، گفت: از جریان امر به معروف و آمران به معروف حمایت می‌کنیم اما نباید این انتظار وجود داشته باشد که همواره یک پلیس در کنار ناحیان منکر باشد.

در جریان امر به معروف از بسترهای قانونی نظیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر، بسیج، همکاری با پلیس افتخاری، سازمان‌های مردم نهاد و… استفاده کنید

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از ایسنا، سردار اسماعیل احمدی‌مقدم در سخنانی که به مناسبت هفته ناجا در پیش‌خطبه‌های نمازجمعه امروز تهران داشت، اظهار کرد: این روزها شاهدیم که برخی از دوستان با دغدغه‌ای که دارند به دنبال امر به معروف و نهی از منکر هستند. این کار آنها و دغدغه‌شان در مقابل ناهنجاری‌ها و مسائل فرهنگی برای ما ارزشمند است.

فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر وظیفه آحاد جامعه و یک حکومت دینی است، خاطرنشان کرد: باید بسترهای امر به معروف و نهی از منکر از سوی حکومت فعال شود.

وی با تاکید بر اینکه براساس احکام رهبری و مراجع، امر به معروف در مرحله زبانی کار آحاد مردم است، گفت: اما در جاهایی که نیازمند به برخورد باشد، این وظیفه در انحصار حکومت است؛ البته عزیزانی که این دغدغه را دارند می‌توانند از بسترهای قانونی نظیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر، بسیج، همکاری با پلیس افتخاری، سازمان‌های مردم نهاد و… استفاده کنند.

احمدی‌مقدم با بیان اینکه ما از جریان امر به معروف و نهی از منکر حمایت می‌کنیم، اظهار کرد: از آمران به معروف و ناحیان از منکر هم حمایت می‌کنیم، اما نباید این انتظار وجود داشته باشد که همواره یک پلیس در کنار ناحیان از منکر باشد. این امر شدنی نیست، البته ما به نیروی انتظامی و ماموران توصیه کرده‌ایم که اگر اتفاقی برای این افراد رخ داد حتما آن را در اولویت رسیدگی قرار دهند و به سرعت به آن رسیدگی کنند.

فرمانده نیروی انتظامی تاکید کرد: پلیس در مقابله با ناهنجاری‌ها و جرایم جدی است و هیچ سستی را در خود راه نداده است.

احمدی‌مقدم در ادامه سخنانش با بیان اینکه اقتدار هدف اصلی در ماموریت نیروی انتظامی در هر کشوری است، اظهارکرد: اقتدار در جمهوری اسلامی معنای خودش را دارد و یعنی اقتداری برگرفته و مشروع از قانون و احکام الهی است.

وی با بیان اینکه درک صحیح نیازهای مردم و توان پاسخگویی به آن باید در اقتدار نهفته باشد، تصریح کرد: اقتدار باید حمایت و پشتوانه مردم را به دنبال داشته باشد و پلیس به دنبال این است که تا حتی مسائل امنیتی را نیز به صورت اجتماعی حل کند، نه بالعکس آن مسائل اجتماعی نیز امنیتی شود.

فرمانده نیروی انتظامی با تاکید بر داشتن قدرت اصلاح سازمان از پلشتی‌ها و مفاسد خاطرنشان کرد: در اقتدار نباید از تحولات بیرون نیز غافل بود. همه باید برآورد صحیحی از محیط داشته باشیم و با اشراف اطلاعاتی قادر به حمایت از مردم در همه شرایط باشیم.

احمدی‌مقدم با بیان اینکه روزآمدی یعنی برخورداری از دانش روز و داشتن قدرت رقابتی است اظهار کرد: اقتدار از مسیر کارآمدی به دست می‌آید.

وی با بیان اینکه شعار جمهوری اسلامی استقلال است، افزود: باید در قدرت خدمت‌رسانی به مردم دانش و علوم و نرم‌افزار و… مستقل باشد که خوشبختانه نیروی انتظامی در تمامی این موارد به خارج وابستگی ندارد.

فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به قدرت رقابت و پیشرفت جوامع اظهار کرد: سرعت ما باید طوری باشد که ضمن جبران عقب‌ماندگی‌ها پیش‌تازی‌مان را نیز تضمین کند. قدرت اشراف اطلاعاتی باید امکان هر نوع واکنش قبل از شکل‌گیری و وقوع اتفاقات را داشته باشد.

کارآمدی و اقتدار تنها از مسیر تلاش جهادی ممکن است

احمدی‌مقدم با بیان اینکه کارآمدی و اقتدار تنها از مسیر تلاش جهادی ممکن است، خاطرنشان کرد: تلاش جهادی باید دارای هدف مقدس، ابزار و روش‌های مشروع و خالصانه برای خدا باشد و به شکل خستگی‌ناپذیر انجام شود.

وی افزود: در برخی از عرصه‌ها مانند موادمخدر که یک چالش بلندمدت است، ما نباید خسته شویم.

رییس پلیس کشور با اشاره به تحولات بزرگ دنیا و به ویژه منطقه خاطرنشان کرد: ما می‌خواهیم در چنین شرایطی کسب اقتدار کنیم. امروزه پیشرفت ابزارها، گسترش اطلاعات، ماهواره و… ضمن پیشرفت و دستاوردهای مثبتی که برای بشر داشته، چالش‌هایی را نیز برایش ایجاد کرده. امروز تروریست‌ها از همین بسترها برای یارگیری و… استفاده می‌کنند و این موارد به پایه‌ای برای تهاجم فرهنگی تبدیل شده است.

احمدی‌مقدم با بیان اینکه امروز صدها کانال تلاش می‌کنند جوانان را از نظر فرهنگی سست کنند، افزود: این اقدامات در جامعه ایرانی و برای جوانان ایرانی هدفمندتر و هوشمندتر است.

وی ادامه داد: موادمخدر، تروریست، ناامنی در مرزهای شرقی، بی‌ثباتی در کشورهای شرقی و غربی ایران و… امروز بستر مناسبی برای گروه‌های تروریستی ایجاد کرده است، تصریح کرد: امروز قدرت‌های بزرگ با اینکه خودشان این تروریست‌ها را تربیت کرده‌اند اما در برخورد با آنها اظهار عجز می‌کنند.

جمهوری اسلامی جزیره‌ای آرام و امن در دریای متلاطم منطقه است

فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی را به مثابه‌ای جزیره‌ای آرام و امن در دریای متلاطم منطقه توصیف کرد و گفت: امروز دغدغه اصلی مردم ما جیب‌بری، سرقت چرخ ماشین، سرقت خرد و … است اما مردم شمال عراق، سوریه و… اصلا به دنبال این موارد نیستند و به آنها فکر نمی‌کنند چراکه دغدغه اصلی‌شان حفظ جان و ناموس‌شان است و مباحثی چون تولید، پیشرفت دانش و… در آنجا مطرح نیست چون امنیت وجود ندارد.

احمدی‌مقدم با بیان اینکه کشور ما در چنین شرایطی از امن‌ترین کشورهای دنیاست، اظهار کرد: در حالی که تلاش می‌کنند موادمخدر را به ایران بیاورند، امروزه قاطعانه در مرزها هستیم. البته دشمن هم بیکار نیست و با حرکت‌های تروریستی می‌خواهد حرکت‌های ما با چالش مواجه کند.

به گفته وی چنین حرکاتی سال‌ها قبل در کرمان، بم و… رخ می‌داد اما امروز در سایه اقتدار ایران و عجز کشورهای همسایه به مرز منتقل شده است.

انتقاد تند احمدی‌مقدم به عملکرد کشورهای همسایه در بحث تروریست‌ها

پشت پرده مبارزه کشورهای همسایه با گروه‌های تروریستی

فرمانده ناجا تصریح کرد: مگر می‌شود تروریست‌ها در کشوری باشند اما هربار که ما به آنان این موضوع را انتقال می‌دهیم، یا انکار می‌کنند یا اظهار عجز. اگر نمی‌توانند دست ما را باز بگذارند تا بتوانیم در خاک کشورشان با آنان برخورد کنیم نه اینکه تروریست‌ها زیر چتر امنیتی آنها قرار بگیرند.

احمدی‌مقدم ادامه داد: به ما می‌گویند اطلاعات بدهید تا با آنها برخورد کنیم ولی بعد که اطلاعات می‌دهیم، این اطلاعات را به آنان مطرح کرده و سپس می‌روند و می‌گویند چیزی نبود. اینها برای ما پذیرفتنی نیست.

وی اعتیاد، سرقت خرد، تهاجم فرهنگی، نزاع و… را جزو دغدغه‌های اصلی پلیس دانست و گفت: بین ۵۰ تا ۶۰ درصد قتل‌های کشور از پیش تعیین شده نیست و در نزاع رخ می‌دهد. این شایسته ملت ایران نیست که اینچنین کم حوصله باشند و چرا وقتی در تصادفی ماشین‌ها آسیب می‌بینند، عده‌ای سر هم را می‌شکنند.

فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه این مسائل شایسته نیست اما تعدادشان زیاد هم نیست، افزود: اما همین تعداد کم نیز نیازمند درمان فرهنگی و… است.

کاهش جرایم تروریستی، قتل، آدم‌ربایی و…

احمدی‌مقدم با بیان اینکه اعمال تروریستی، قتل، آدم‌ربایی، گروگانگیری، سرقت مسلحانه، تجاوز به عنف همه ساله رو به کاهش است، اظهارکرد: بعضی آمارها را افرادی مطرح می‌کنند که اطلاعات دقیق و کاملی درخصوص فساد، مصرف مشروبات، اعتیاد به موادمخدر و… ندارند.

برخی آمارها طوری است که آدم تعجب می‌کند این تعداد به نماز جمعه بیایند

وی با بیان اینکه متاسفانه برخی آمارها پایه آماری صحیحی ندارند، تصریح کرد: با این آمارهایی که ارائه می‌کنند آدم تعجب می‌کند که مردم چرا در نماز جمعه حضور دارند چون باید طبق این آمارها یا همه معتاد باشند یا دارای فساد اخلاقی و…

به گفته فرمانده نیروی انتظامی برخی آمارها که ارائه می‌شوند هم هم‌پوشانی دارد، مثلا یک معتاد هم سارق باشد و هم چند جرم دیگر را مرتکب شده باشد نه اینکه هر نفر فقط یک جرم داشته باشد.

احمدی‌مقدم با اشاره به پدیده الکلیسم در جامعه اظهار کرد: در تحقیقاتی که در دوران مسوولیت قبلی‌ام با همکاری وزارت بهداشت انجام شد، مشخص شد که الکلیسم‌ها در کشور ما یک دهم معتادان موادمخدرند اما ممکن است در مجالس لهو و لعب این مسائل ترویج شود که این مسائل ناشی از عادی رسانی رسانه‌های بیگانه در قالب فیلم‌های خانوادگی است.

وی با اشاره به دستاورد پلیس در حوزه راهنمایی و رانندگی و کاهش آمار کشته شدگان از ۲۸ هزار نفر در سال ۸۴ به کمتر از ۱۸ هزار نفر تا پایان امسال خاطرنشان کرد: این آمارها در حالی به دست آمده که وسایل نقلیه دوونیم برابر شده است.

اگر الزامات برآورده شود، کشته شدگان حوادث رانندگی به زیر ۱۰ هزار نفر می‌رس
د

احمدی‌مقدم افزود: با این وجود اگر الزامات برآورده شود ما قادریم همین عدد را تا یک سوم دیگر نیز کاهش دهیم و طی یکی، دو سال اخیر، کشته شدگان حوادث رانندگی را به زیر ۱۰ تا ۱۲ هزار نفر برسانیم. البته اقداماتی از سوی دستگاه‌های مختلف در حال انجا ماست اما نیازمند سرعت بیشتری است.

فرمانده ناجا در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به شرایط جمعیتی کشورمان که در سال ۷۰ که نیروی انتظامی ادغام شد، گفت: در آن زمان ایران ۴۸ میلیون نفر جمعیت داشت که ۲۴ میلیون آن شهرنشین بودند اما امروز جمعیت شهرنشین‌ها و حاشیه‌نشین‌های ما ۶۰ میلیون نفر است. راه‌ها، استان‌ها، شهرستان‌ها و شهرها به ترتیب سه، یک‌ونیم، دو و سه برابر شده است.

وی ادامه داد: مرزهایمان دفاعی بود و در دست ارتش و سپاه قرار داشت اما امروز جز بخش کوچکی در اختیار مرزبانی است و در حوزه گواهینامه، شماره‌گذاری خودرو، گذرنامه، فرودگاه‌ها و… نیز از سال ۷۰ تا به امروز بین ۵ تا ۱۰ برابر افزایش داشتیم این در حالی است که شمار نیروهای ما تنها ۲۰ درصد افزایش داشته و وضعیت امنیت نیز بسیار بهتر شده است.

وی ادامه داد: اینها به دلیل کار علمی و استفاده از تجهیزات، سازماندهی مناسب و تعامل با سایر دستگاه‌هاست.

احمدی‌مقدم با اشاره به بلوغ کشور در بعد امنیت، خاطرنشان کرد: همکاری خوبی میان بسیج و سپاه، دستگاه قضایی و… وجود دارد و اینها موجب افزایش و کارآمدی در حوزه نظم و امنیت شده است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه