"انسیه شاه حسینی" کارگردان سینما با حضور در تحریریه ۸دی مطرح کرد:

مسئولان فرهنگی ما رؤیا ندارند/ نگاه عمیق و وسیع رهبر انقلاب به کتاب “جنگ و صلح”/ نباید نسبت به بسیج ذهنیت بسته ای داشت

مدیر بخش فیلمسازان بسیجی شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت با بیان اینکه نباید ذهنیت بسته ای نسبت به بسیج داشته باشیم و ملاک پوشش و ظاهر باشد، گفت: برای این مردم نباید یک فیلم مقاومتی با نگاه دهه شصتی ساخت.

مسئولان فرهنگی ما رؤیا ندارند/ نگاه عمیق و وسیع رهبر انقلاب به کتاب “جنگ و صلح”/ نباید نسبت به بسیج ذهنیت بسته ای داشت

به گزارش خبرنگار هشت دی، “انسیه شاه حسینی” کارگردان سینمای ایران و مدیر بخش فیلمسازان بسیجی شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت و روح الله قمری مسئول بسیج هنرمندان استان گیلان با حضور در دفتر پایگاه خبری_تحلیلی هشت دی به تشریح جشنواره فیلم مقاومت پرداختند.

“انسیه شاه حسینی” کارگردان سینمای ایران درباره این جشنواره اظهار کرد: در هفته دفاع مقدس در تمام مراکز استانی بهترین فیلمنامه، فیلم کوتاه و…انتخاب می‌شوند، این آثار به تهران ارسال و از بین آنها به ۳۲اثر منتخب استانی در هفته بسیج ۵آذرماه بر مزار سردار شهید قاسم سلیمانی در کرمان جایزه ملی اهدا می شود.

مدیر بخش فیلمسازان بسیجی شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت با بیان اینکه این جشنواره بهانه ای برای شناسایی افراد مستعد است افزود: در گذشته منتخبین با پایان جشنواره رها می شدند و اگر با مسئول هنری تماس می گرفتند آنها را نمی شناختند اما امروز به بهانه این جشنواره هنرمندان انقلابی و بسیجی شناسایی می شوند و به آنها بصورت جدی تری آموزش داده می شود.

آموزش، هدایت و حمایت هنرمندان بسیجی تا زمان اکران آثار

وی تصریح کرد: علاوه بر اینکه به بهانه سفر استانی کلاس آموزشی برگزار می شود در صورت تمایل دوره های کامل و پیشرفته‌تری برای هنرمندان در تمام استان های کشور برگزار خواهیم کرد سپس این افراد را تا مرحله تولید و اکران آثار هدایت و حمایت می کنیم تا در نهایت چند فیلمساز بسیجی خوب و حرفه ای تربیت و به جامعه تزریق کنیم.

این کارگردان سینمای ایران با بیان اینکه ما حادثه و جریان سازی فرهنگی نداریم درباره نقش سینما بر جریان های سیاسی بیان کرد: در آمریکا پنتاگون دیدبانی می کند و به هالیوود گرا میدهد و سپس شلیک می کنند‌ ولی ما کسی را نداریم به ما گرا بدهد‌.

نقش هالیوود در ورود اوباما به کاخ سفید

شاه حسینی با اشاره به نقش هالیوود در ورود اوباما به کاخ سفید گفت: هالیوود شروع به ساختن فیلم‌هایی می‌کند که سیاه پوستان در آنها نقش قوی دارند مثلاً فیلمی می سازند که در آن یک سفیدپوست بادیگارد یک سیاهپوست است، وقتی مردم از سینما خارج می‌شود به آنها این حس القاء می شود که یک سیاه پوست می‌تواند رئیس بوده و یک سفیدپوست به سیاهپوست تعظیم کند و با هر نگرشی با ساختن چنین فیلم هایی مردم را عادت دادند به اینکه یک سیاه پوست می‌تواند رئیس و قدرت برتر میان سفیدپوستان باشد.

 

 

مسئولان فرهنگی ما رؤیا ندارند

مدیر بخش فیلمسازان بسیجی شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت با بیان اینکه ما در مرکز فرهنگی برای نشان دادن شخصیت های بسیجی یک مهندسی فرهنگی نمی کنیم، افزود: مشکل اصلی ما این است که مسئولان و مدیران فرهنگی ما رؤیا ندارند و آنقدر این مسئله حائز اهمیت است که حضرت علی(ع) می فرماید به من بگو چه رؤیایی داری تا من بگویم که هستی.

رد نفس های حاج قاسم در موزه دفاع مقدس کرمان

وی ادامه داد: حاج “قاسم سلیمانی” رؤیا داشت، زمانی که موزه کرمان را می ساخت دچار کمردرد شدیدی بود با این وجود روی تختی در همان محوطه دراز می کشید و در عین حال کارگران را هدایت میکرد به همین دلیل است وقتی در موزه کرمان قدم می زنید نفس های حاج قاسم را احساس می کنید.

این بانوی کارگردان سینمای ایران با بیان اینکه اگر مدیران و مسئولان فرهنگی ما رؤیا داشتند شب و روز خواب و آرامش نداشتند، افزود: امروز برای ساخت فیلمی از شهدای غواص نباید بهانه نبود بودجه را بیاورند بلکه باید برنامه ریزی کنند از شهرداری گرفته تا مدیر بانک و رئیس کارخانه و… امکانات مورد نیاز را تهییه کنند، این همان روشی است که برای ساخت فیلم های ضدایرانی استفاده میشود.

پیشنهاد برای ساخت فیلمی ضدانقلابی با بودجه دلخواه

شاه حسینی در ادامه افزود: فیلم هایی که علیه ایران می سازند بودجه موردنیاز را از طریق بی بی سی و …تأمین می کنند، حتی با اینکه شش، هفت سال است که بیکار هستم همان ها به من پیشنهاد دادند که فیلمی در رابطه با معضلات همسران شهید بعد از جنگ با هر مقدار بودجه ای که می خواهم تهییه کنم اما بیکاری دلیلی نبود برای این اینکه چنین فیلمی با هدف ضد ایرانی تولید کنم چون من هدف و رؤیا دارم.

وی با اشاره به اشتباه برخی بچه های به ظاهر بسیجی و مسلمان اضافه کرد: بعضی بچه های فیلمسازی که ما آنها را بسیجی و مسلمان می‌دانیم هم به نوبه خودشان با تولید آثاری که قهرمان بسیجی و انقلابی در پایان فیلم از پا می افتد خیانت می‌کنند ولی در نهایت این فیلم بهترین فیلم سیاسی انقلابی ما می‌شود!

حاج قاسم می گفت: بزرگترین خیانت این است که با عکس و فیلم نگوییم در جبهه های ما چه گذشت!

مدیر بخش فیلمسازان بسیجی شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت از بی توجهی و عدم داشتن هدف مسئولان بعنوان عاملی اصلی خیانت به جامعه هنرمند یاد کرد و افزود: مسئولین فرهنگی ما مقصر هستند که رؤیا ندارند و صرفا به دنبال منافع شخصی و حقوق و مزایا هستند و همین رفتار آنها باعث می شود شهید حججی ها محو شوند که در این رابطه حاج قاسم سلیمانی می گفت: بزرگترین خیانت ما این است که ما نگوییم با عکس با فیلم که در جبهه های ما چه گذشت.

شاه حسینی در تشریح مقاومت گفت: باید از مقاومت تعریف درستی داشته باشیم مقاومت ما هر روز صبح که از رختخواب و در مقابل جاذبه زمین آغاز می شود تا تمام امور روزمره انسان وجود  دارد، اگر مقاومتی در کار نباشد انسان می میرد چون هیچ گونه تلاشی نمی کند همین که انسان درس می خواند یک نوع مقاومت در مقابل جهل است.

این کارگردان سینمای ایران ادامه داد: هر شئ یا هر چیزی که تسلیم آن نشویم مقاومت است، عشق نوعی دیگر از مقاومت و تداوم احساس است ولی امروز به هر بهانه ای افسرده میشویم چون احساس ما تداوم ندارد.

وی با بیان اینکه مقاومت فقط در چفیه انداختن و به جنگ رفتن نیست و در بعد نظامی خلاصه نمی شود ادامه داد: مقاومت در هر فیلم بنا به برهه زمانی که در آن قرار داریم ساخته میشود، در اوایل جنگ به دلیل خالی بودن جبهه ها فیلم هایی جنگی برای جمع کردن نیرو می ساختند، بعد از جنگ به تحلیل، چرایی و چگونگی در فیلم ها پرداختند در نتیجه شکل مقاومت تغییر می‌کند.

 

مقاومت یعنی جنگیدن با مشکلات برای رسیدن به یک هدف و بقا

مدیر بخش فیلمسازان بسیجی شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت با اشاره به سم پاشی های مختلف آمریکا در طول تاریخ نسبت به ایران افزود: مقاومت یعنی به جنگ با یک سری مشکلاتی برویم که از قبل نسبت به سختی های آن آگاهی داریم ولی برای رسیدن به یک هدف و برای بقای خود این مسیر را انتخاب می کنیم.

نگاه عمیق و وسیع رهبرمعظم انقلاب به کتاب “جنگ و صلح”

شاه حسینی با اشاره به نگاه عمیق و وسیع رهبرمعظم انقلاب گفت: کتاب “جنگ و صلح تولستوی” خب مباحث آنچنانی دارد اما در دوران جنگ تحمیلی رهبرمعظم انقلاب یک جلسه ای داشتند با فرماندهان جبهه های جنگی که به آن ها می فرمایند تا کسی این کتاب را مطالعه نکرده وارد جلسه نشود چون این کتاب به توضیح درباره مسائل مختلف شامل جنگ، برای چه می جنگید، خدا، عشق‌و… پرداخته بود که تأکید ایشان نشان دهنده دید وسیع رهبر مذهبی یک کشور اسلامی است.

 آیا شما فیلمسازان بسیجی به وظیفه خود دقیق و کامل عمل می کنید؟

این کارگردان سینمای ایران در ادامه با اشاره به فیلم “آرگو” که درباره فرار گروگان های آمریکایی ساخته شده بود گفت: در این فیلم بشدت سپاهیان را افرادی خشن معرفی کرده بودند اما فیلم بسیار خوش ساختی است که در نهایت کارگردان این فیلم از زن اوباما جایزه دریافت می کند.

این کارگردان سینما تصریح کرد: زمانی که با حمعی از افراد تحت عنوان عماریون خدمت رهبرمعظم انقلاب رسیدیم همه نسبت به این فیلم اعتراض و شکایت کردند و شعار می دادند، اما مقام رهبری فرمودند آمریکایی ها در راستای اهداف باطل خود خیلی خوب عمل کردند اما آیا شما فیلمسازان بسیجی به وظیفه خود آنقدر دقیق و کامل عمل می کنید؟

انسان سازی بعنوان عاملی مهم در مسیر مقاومت و توسعه جامعه

وی از انسان سازی بعنوان عاملی مهم در مسیر مقاومت و توسعه جامعه یاد کرد و گفت: اگر انسان سازی کنیم نقش مرد بقالی که با ترازوی خود به مشتری های خود خیانت نمی کند به اندازه همان بسیجی خط شکن در میدان جنگ مهم است.

در تشیع شهدا مردم با هر پوشش و حجابی بسیجی هستند

شاه حسینی با اشاره به تشیع پرشکوه شهدای غواص بیان کرد: زمانی که شهدای غواص را آوردند مرد و زن با هر نوع پوشش و حجاب و آرایشی برای تشیع شهدا به خیابان ها آمدند، آن روز همه مردم بسیجی بودند، باید روی این مردم سرمایه گذاری کرد، روی این موج احساس سوار می شدیم البته نه اینکه خائنانه موج سواری کنیم، این مردمی که در تشیع شهدا اشک می ریزند ظرفیت های انقلاب اسلامی هستند که از آنها استفاده نمی شود.

نباید ذهنیت بسته ای نسبت به بسیج داشته باشیم و ملاک پوشش و ظاهر باشد

مدیر بخش فیلمسازان بسیجی شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت تصریح کرد: نباید ذهنیت بسته ای نسبت به بسیج داشته باشیم و ملاک پوشش و ظاهر باشد، اشک یک خانم با پوشش نه چندان مناسب برای شهید، ارزش بیشتری دارد تا منی که ظاهر مذهبی دارم.

 نباید یک فیلم مقاومتی با نگاه دهه شصتی ساخت

وی با بیان اینکه برای این مردم نباید یک فیلم مقاومتی با نگاه دهه شصتی ساخت، ادامه داد: کسی که برای شهدا اشک می ریزد یعنی برای ارزش های انقلاب اشک می ریزد و صد در صد برای فیلم ارزشیِ من هم اشک می رسد ولی من باید آنقدر درک و تجربه داشته باشم که با نگاه و ذهنی بسته فیلمی نسازم که فقط ختم به نماز، دعا، تسبیح و پسری که به هیچ دختری نگاه نمی کند شود، در این صورت از آرمان‌های یک زن معمولی در جامعه فاصله گرفتم.

فرهنگ بسیجی چیزی غیر از ایثار نیست

کارگردان سینمای ایران با بیان اینکه مسئولین فرهنگی ما بد عمل کردند، اضافه کرد: فرهنگ بسیجی چیزی غیر از ایثار نیست مانند کمک کردن به پیرزنی که بار سنگینی دارد، ایثار در ساده ترین شکل خود یعنی اگر دوتا چای داریم ولی ۳ نفر هستیم، من به سرعت اولین چای را برای خود برندارم.

 

فیلم های مقاومت نیاز به جریان سازی و حمایت دارند

شاه حسینی با بیان اینکه جشنواره فیلم مقاومت دچار ضعف حمایتی و هدایتی برای مقایسه با سایر جشنواره ها و جریان های فیلم سازی است افزود: جشنواره در واقع یک بازار و ویترین برای فیلم و فیلمساز است که به آن معنی و هویت می دهد، فیلم های مقاومت نیاز به جریان سازی و حمایت دارد، مسئولین فرهنگی باید خلاقیت، رؤیا و شهامت حمایت از فیلم بچه های بسیجی را داشته باشند تا در مقابل سایر جشنواره ها حرفی برای گفتن داشته باشیم.

وی تصریح کرد: وقتی یک فیلم نامه نویس بسیجی اثری خلق می کند نباید مسئول مربوطه نخوانده بگوید برای تایید به شورا بدهید، شورایی که اصلا چیزی از فیلم سر در نمی آورد، باید خودش مطالعه کند و ببیند در راستای اهداف بسیج و انقلاب است یا خیر بعد از این فیلمانه حمایت کنند، در صورت لزوم آن را تکمیل کند و در نهایت هنرپیشه و امکانات در اختیار وی قرار دهند تا خروجی آن یک فیلم خوب برای اکران باشد بعد بگوید حالا یک نسخه به شورا هم بده!

برخی از فیلم ها فضیلت و انسانیت را در جامعه له می کنند

این کارگردان سینما با انتقاد از برخی فیلم های اکران شده در سینمای ایران، گفت: برخی فیلم ها در واقع یک فاجعه است و الفاظ رکیکی بکار برده می شود و به کثیف ترین شکل انسانیت را زیر سؤال می برند.

وی تصریح کرد: انسان خلیفه الله است و حفظ ارزش های انسانی در جامعه ای که الگوهای بزرگی داریم ضروری است، قرار نیست در یک فیلم شخصیت انسان به لجن کشیده شود.

سینما فقط سینما نیست بلکه یک جریان استراتژیک است

شاه حسینی ادامه داد: جامعه غربی با سینما کار می‌کنند زیرا غربی ها می دانند که سینما فقط سینما نیست بلکه یک جریان استراتژیک است، در سینما این حس را القاء می کنند که تو شرقی هیچی از غذاخوردن گرفته تا تمام مسائل علمی، خانوادگی، پزشکی و… را بلد نیستی و شرق را له می کند، آدم که له شود به دنبال آن تمام فضیلت های انسانی در جامعه هم نابود می شود.

عدم حمایت و سنگ اندازی مسئولین پشت میزنشین

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه جشنواره مقاومت تنها است، غربی ها به خون ما تشنه هستند و خودی ها هم از ما حمایت نمی کنند و حتی گاهی سنگ اندازی هایی هم می کنند که منجر به ایجاد یک جریان نابرابر می شود در صورتی که ما امروز موضوع و فیلنامه داریم و فقط به حمایت مسئولین پشت میز برای یک جریان سازی قوی علیه موج منفی هستیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه