راه اندازی اولین دستگاه رادیوتراپی شتاب دهنده خطی با انرژی بالا در گیلان

اولین دستگاه رادیوتراپی شتاب دهنده خطی با انرژی بالا در بخش دولتی گیلان امروز طی مراسمی در بیمارستان رازی رشت راه اندازی شد.

راه اندازی اولین دستگاه رادیوتراپی شتاب دهنده خطی با انرژی بالا در گیلان

به گزارش ۸دی، ارسلان سالاری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان در حاشیه راه اندازی این دستگاه گفت: دستگاه رادیو تراپی شتاب دهنده از چند سال گذشته خریداری شده بود اما به دلایلی از جمله دریافت مجوز از سازمان انرژی اتمی و سایر مسائل راه اندازی نشد لذا با توجه به پیگیری ها در سطح کشور و دریافت مجوز امروز نسبت به راه اندازی این دستگاه اقدام شده است.

 ارسلان سالاری افزود: دستگاه رادیوتراپی شتاب دهنده برای درمان بیماران دچار سرطان هایی چون دستگاه گوارش، کبد، مجاری ادراری و غیره مورد استفاده قرار می گیرد، بیماران دچار انواع سرطان ها علاوه بر شیمی درمانی نیازمند به رادیوتراپی هستند.

وی اظهار کرد: پیش از این در بخش دولتی از یک دستگاه رادیوتراپی با انرژی پایین برخوردار بودیم که بیماران کمی را می توانستیم پذیرش و تحت درمان قرار دهیم ضمن اینکه برای برخی از سرطان های عمقی نیازمند به الکترون نیز قابلیت درمان نداشت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان خاطر نشان کرد: با این وجود بیماران دچار سرطان باید به اجبار به استان های دیگر از جمله تهران یا بخش خصوصی می رفتند، برخی از بیماران این امکان را نداشتند بنابراین برای توجه به بیماران، نیازمند راه اندازی دستگاه رادیوتراپی شتاب دهنده خطی با انرژی بالا بودیم که خوشبختانه این موفقیت حاصل شد.

وی بیان داشت: با راه اندازی دستگاه رادیوتراپی شتاب دهنده خطی با انرژی بالا در بیمارستان رازی رشت نوبت های طولانی که گاهی به ۲ ماه به طول می انجامید به روز می شود و در دو شیفت صبح و عصر فعالیت می کند.

وی با اشاره به خریداری این دستگاه از حدود ۹ سال گذشته اظهار داشت: اگر در حال حاضر بخواهیم این دستگاه در هر جای دیگر استان راه اندازی شود بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان هزینه در بر خواهد داشت.

در راه اندازی دستگاه رادیوتراپی شتاب دهنده خطی با انرژی بالا علاوه بر مسئولان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان، علی اوسط اکبری مقدم معاون عمرانی استاندار گیلان نیز حضور داشتند.

معاون عمرانی استاندار گیلان هم در سخنانی با قدردانی از دست اندرکاران دانشگاه علوم پزشکی و کادر درمانی استان گفت: سلامت جامعه را مدیون زحمات کادر درمانی هستیم که همواره برای سلامت تلاش می کنند.

اوسط اکبری مقدم بیان داشت: بیمارستان رازی رشت از جمله مراکز درمانی گیلان بود که در ایام شیوع ویروس کرونا در این استان به عنوان سانتر کرونا بود از این بابت از تلاش همه نیروهای این بیمارستان قدردانی می کنم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه