راه جاسوسی بین المللی در ایران را مسدود کنید

ادامه سهل انگاری در حفظ منافع ملی و بازگذاشتن دست جاسوسان غربی تحت عنوان بازرسان آژانس در مغایرت با تدبیر و اصول انقلاب اسلامی به حساب خواهد آمد.

راه جاسوسی بین المللی در ایران را مسدود کنید
به گزارش ۸دی نیوز به نقل از خیبر، ماجرای جاسوسی دشمنان ملت ایران از پیشرفت های علمی کشورمان تحت لوای بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی وارد مرحله تازه ای شده است به نحوی که این نحوه جاسوسی، حتی اعتراض علنی  سفیر ایران در آژانس را نیز برانگیخته است.
از سال ها قبل (به ویژه در دوران دولت سیاه و ضدفرهنگی به ریاست خاتمی) و مذاکرات ضعیف هسته ای آن دوران که به تصریح امام خامنه ای منجر به عقب نشینی دوساله شد، موضوع جاسوسی ماموران غربی با نام بازرسان آژانس مورد توجه کارشناسان سیاسی کشورمان قرار داشت.
در همان زمان، درز برخی اطلاعات محرمانه از پیشرفت های علمی- هسته ای کشورمان به رسانه های غربی جهت فضاسازی تبلیغاتی علیه حقوق قطعی انقلاب اسلامی و آمیختن برخی از محرمانه های نشت پیداکرده با اخبار جعلی و دروغ، موجب افزایش فشارهای بین المللی علیه ایران شد.
اینک و با گذشته بیش از ۱۰ سال از آن روزها، باز هم در سایه توافق ضعیف ژنو و گشاده دستی عجیب دیپلمات های خنده رو، بازرسان (بخوانید جاسوسان) هسته ای آژانس بین المللی انرژی اتمی فرصت پیدا کرده اند تا از زیرساخت ها، سایت ها و حتی معادن کشورمان اطلاعات موردنیاز خود را به دست آورده و به سازمان های جاسوسی و ارگان های رسانه ای آنها منتقل کنند.
این اتفاق مفتضحانه تا جایی پیش رفت که سفیر ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی از عمل نکردن این نهاد وابسته به سازمان ملل به تعهدات خود در قبال حفظ اطلاعات محرمانه ی ایران انتقاد کرد. رضا نجفی گفت: درحالی که تهران و آژانس هسته ای سازمان ملل متحد همچنان مشغول برنامه ریزی برای گفتگوها بودند، منابعی در رسانه های غربی اخباری درباره طرح نهایی برای گفتگوها را منتشر کردند. وی در همین رابطه افزود: این اقدام رسانه های غربی بار دیگر باعث ایجاد نگرانی در ایران درباره جاسوسی در آژانس بین المللی شده است.
اعلام این خبر محرمانه که موجب اعلام نگرانی مجدد از جاسوسی آژانس بین المللی انرژی اتمی از تاسیسات هسته ای و علمی کشورمان شده است، در خبرگزاری رویترز منتشر شده بود.
این درحالی است که در ماده ۷ “اساسنامه آژانس بین المللی انرژی اتمی” تصریح شده است: “مدیرکل و کارمندان در انجام وظایف خود از هیچ مقامی غیر از موسسه نه کسب تکلیف و نه قبول دستور خواهند کرد و از هر اقدامی که ممکن است در وضع آنان به عنوان یک کارمند موسسه موثر باشد خودداری خواهند کرد و نظر به مسوولیت هایی که در قبال موسسه دارند، هیچ سر صنعتی یا اطلاعات محرمانه دیگری که در نتیجه انجام وظایف رسمی موسسه بر آنان مکشوف شده افشا نخواهند کرد”.
همچنین، در ماده ۵ از “موافقتنامه بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی جهت اعمال پادمان در رابطه با معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای” تاکید شده است: “آژانس تمامی احتیاطات لازم را جهت حفظ اسرار تجاری و صنعتی و سایر اطلاعات محرمانه ای که طی اجرای این موافقتنامه از آن آگاه می گردد، به عمل خواهد آورد. آژانس نباید هیچگونه اطلاعاتی را که در اجرای این موافقتنامه به دست می می آورد، منتشر یا به کشور، سازمان یا شخص دیگری منتقل نماید”.
با توجه به موارد قانونی فوق و اظهار نگرانی سفیر ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی، آیا نباید نسبت به جاسوسی ماموران دستگاه های اطلاعاتی غرب در ایران به بهانه بازرسی هسته ای دلواپس شد؟
جالب اینجاست که مؤسسه علوم و امنیت بین‌المللی (ISIS) در تاریخ ۳ سپتامبر ۲۰۱۴ مقاله‌ای در سایت خود به قلم گروهی از نویسندگان از جمله « دیوید آلبرایت» منتشر کرده است که در این مقاله، پیرامون یکی از نقاط مدنظر جاسوسان غربی (پارچین) به صراحت نوشته شده: “برای حل این مساله، ایران باید اجازه دهد آژانس از سایت پارچین بازدید کند، اطلاعات ارائه دهد و امکان دسترسی به مقامات مرتبط با فعالیت‌ها در این محل و احتمالاً اجازه بازدید از سایت‌های دیگر را بدهد”!
اینکه نویسندگان این مقاله که در آن وزیر خارجه اسبق ایالات متحده نیز حضور دارد، به خود اجازه می دهند که در یک گستاخی و زیاده خواهی آشکار، برای ایران از “بایدها و نبایدها” سخن بگویند، آیا نتیجه دیپلماسی خنده مدعیان اعتدال نیست؟!
در جریان مذاکرات پرحرف و حدیث هسته ای و توافق ضعیف ژنو، که انتقادات گسترده نخبگان و توده های مردم و مسئولان را به همراه داشته است، از آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان یک قاضی و حکم یاد شده و اقدامات داوطلبانه(!؟) ایران مندرج در این توافق ضعیف را منوط به اعلام آژانس مذکور اعلام کرده است.
در متن توافق ضعیف ژنو به صراحت آمده: “یک کمیسیون مشترک از سه کشور اروپایی، اتحادیه اروپایی به اضافه سه کشور دیگر و ایران برای نظارت بر اجرای اقدام­های کوتاه مدت و پرداختن به موضوعاتی که ممکن است مطرح گردد، ایجاد خواهد گردید، در حالی که آژانس بین ­المللی انرژی اتمی مسئولیت راستی­ آزمایی اقدام ­های مربوط به هسته­ ای را خواهد داشت. این کمیسیون مشترک با آژانس بین­ المللی انرژی اتمی، برای تسهیل حل و فصل موضوعات گذشته و حال مورد نگرانی، همکاری خواهد کرد.”
به نظر می رسد ادامه سهل انگاری در حفظ منافع ملی و بازگذاشتن دست جاسوسان غربی تحت عنوان بازرسان آژانس که همینک از سوی مسئولان رسمی کشورمان نیز با نگرانی نسبت به آن مطالبی بیان شده است، در مغایرت با تدبیر و اصول انقلاب اسلامی به حساب خواهد آمد.
یادآوری این نکته ضروری است که طبق خبرهای اعلامی، هیات آژانس بین المللی انرژی اتمی به ریاست «ترو واریورانتا» معاون امور پادمان های این نهاد بین المللی امشب (دوشنبه) برای ادامه گفت و گوها درباره مسایل باقیمانده به تهران می آید!
امید است دوران بیم و امید (بیم برای دلسوزان کشور و منافع ملی و انقلاب و امید برای جاسوسان و دشمنان ایرانیان) منجر به مضرات بیشتری برای کشور عزیزمان نشود.
مسایل فوق زمانی نگران کننده‌تر می شوند که بدانیم در حواشی مذاکرات هسته ای، حریف غربی (به ویژه آمریکا) درخواست دریافت اطلاعات دانشمندان هسته ای و نظامی کشورمان را ارایه کرده و در یک زیاده خواهی تمام عیار اعلام کرده است که باید با نخبگان کشورمان در زمینه های نگرانی های مدنظر آنان که در توافق ضعیف ژنو نیز به آنها اشاره شده، مصاحبه و گفت و گو به عمل آورد. این در حالی است که هنوز زخم کشف دانشمندان نخبه هسته ای و ترور و شهادت شهیدان احمدی روشن، شهریاری، رضایی نژاد، علیمحمدی و… در ذهن و قلب ملت ایران باقی است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه