دروغ‌پردازی‌ها درمورد زندگی رهبرانقلاب

در حالیکه رسانه های غربی نگاهی خاص به تحولات خاورمیانه داشته و آمریکا نیز به بهانه تحرکات داعش دست به اقدام نظامی درعراق و سوریه زده، فقط ایران توانسته مدلی موفق از حکومت دینی را به اجرا بگذارد.

دروغ‌پردازی‌ها درمورد زندگی رهبرانقلاب
به گزارش ۸دی نیوز، شبکه الجزیره در تحلیلی با پرداختن به نوع انتشار اخبار مربوط به اسلام و حکومت های دینی خاورمیانه توسط رسانه های غربی می نویسد: در حالیکه رسانه های غربی نگاهی خاص به تحولات خاورمیانه داشته و آمریکا نیز به بهانه تحرکات داعش دست به اقدام نظامی درعراق و سوریه زده، فقط ایران توانسته مدلی موفق از حکومت دینی را به اجرا بگذارد.

به گزارش مهر، الجزیره در تحلیل خود می نویسد: نحوه پوشش اخبار اسلام و خاورمیانه توسط رسانه های غربی اینطور وانمود می کند که تقریبا حکومت داری خارج از مدل “لیبرال دموکراسی” غرب محال است. زمانیکه غرب با چالش هایی همچون داعش و یا پیش از آن القاعده مواجه می شود اغلب نخبه های غربی از این ایده حمایت می کنند که تنها راه حل موجود برای خاورمیانه جدا کردن دین از سیاست است.

اما حتی اگر این نکته را قبول کنیم که لیبرال دموکراسی واقعا وجود دارد، تاریخ نشان می دهد که مدل غربی نتوانسته در جوامع مسلمان موفق باشد. مسلمانان نیز همانند سایر مردم می خواهند که از زندگی سیاسی در جوامع خود بهره مند باشند. آنها می خواهند که دین در سیاست وجود داشته باشد نه اینکه کشورداری از دین جدا شود. با این اوصاف تنها مدل یا دستور العمل سیاسی که توانسته در خاورمیانه موفق باشد و حکومت داری اسلامی را به نمایش بگذارد جمهوری اسلامی ایران است.

اما با این وجود غرب هیچگاه چنین مدلی را تائید نمی کند. برای اثبات این امر به نحوه پوشش اخبار بستری شدن رهبر ایران آیت الله خامنه ای، در بیمارستان و عمل جراحی که بر روی ایشان انجام شد، توسط رسانه های غربی توجه کنید. شبکه بی بی سی که در مقایسه با دیگر رسانه های غربی سابقه ای طولانی تر در دشمنی با ایران دارد با این پیش فرض به پوشش اخبار بستری شدن آیت الله خامنه ای در بیمارستان پرداخت که زندگی ایشان جزو اسرار است و کمتر کسی از آن خبر دارد. بی بی سی حتی دروغ دیگری را نیز در پوشش اخبار عمل جراحی آیت الله خامنه ای، منتشر کرده و آن اینکه ایشان از محبوبیت چندانی برخوردار نیستند.

گزارش های دروغ
بی بی سی در خصوص این موضوع دو دروغ داشته؛ بستری شدن اخیر آیت الله خامنه ای در یک بیمارستان دولتی و همچنین عملی که ایشان در سال ۱۹۹۱ داشته اند بصورت گسترده در رسانه ها منتشر شده بود اما بی بی سی در این مورد حقیقت را نگفته است. علاوه بر این افراد زیادی که اخبار مربوط به حضور رهبر ایران را در انظار عمومی تعقیب می کنند می دانند که ایشان از محبوبیت بالایی در ایران برخوردار است و بی بی سی در این رابطه نیز اخبار دروغی را مخابره کرده است.

نکته دیگر اینکه همسر آیت الله خامنه ای، چهار فرزند پسر و دو دختر ایشان در پست های سیاسی نبوده و در تجارت نیز وارد نشده اند موجب می شود که زندگی شخصی رهبر ایران از اتفاقات غیر منتظره تهی باشد اما این به معنی آنکه ایشان زندگی اسرار آمیز دارند نیست و این آن چیزی است که با استانداردهای غرب مغایرت دارد.

برداشت نادرست غرب در حالی است که به رغم چندین دهه دشمنی غرب علیه ایران، جمهوری اسلامی توانسته تبدیل به جزیره ثبات شود . اساسا این عبارت (جزیره ثبات) برای اولین بار توسط “جیمی کارتر” رئیس جمهور اسبق آمریکا، زمانیکه وی در سال ۱۹۷۸ به تهران سفر کرده بود به کار برده شد. و هر چند یک سال بعد از این سفر مردم ایران بر اساس شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی انقلاب خود را به نتیجه رساندند اما این جزیره با وجود دشمنی های کشورهای غربی همچنان با ثبات است.

البته در سال های گذشته مقامات غربی از برخی کشورهای عربی همچون تونس، مصر و … به عنوان کشورهای باثبات منطقه یاد کرده بودند اما وضعیت فعلی آنها فاصله زیادی با ثبات دارد و این وضعیت در حالی بود که در دهه ۱۹۸۰ میلادی برخی از کشورها همچون پاکستان و عربستان با حمایت آمریکا گروه مجاهدین را برای مقابله با ارتش شوروی در افغانستان بوجود آورده و برخی از کشورها با تزریق گسترده پول مدارسی را برای آموزش نیروهای مورد نیاز مجاهدین دایر کردند که نیروهای پروش یافته در این مدارس اعضای اصلی گروه هایی همچون القاعده و طالبان را تشکیل دادند.

نیروی قدرتمند
در نتیجه این اقدامات و در کنار سکوت و تائید غرب افراط گرایی تبدیل به نیروی قدرتمندی شد که هم اکنون اغلب نقاط جهان را تحت تاثیر قرار داده است. بعد از حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ که با حمایت اغلب کشورهای منطقه به جز ایران همراه بود سرمایه گذاری این کشورها بر روی گروه های افراطی که اغلب از شاخه های القاعده بودند افزایش یافت. این حرکت کشورهای منطقه با هدف ایجاد چالش برای دولت جدید عراق انجام می شد.

تحولاتی که در سال های اخیر در یمن، مصر و بحرین رخ داد (بیداری اسلامی) نشان داد که مدل قدیمی حکومت داری اعراب دیگر نمی تواند چندان کارآیی داشته باشد اما با این وجود آنچه هم اکنون در جهان عرب مشاهده می شود نه ارتباطی با خواست اجتماعی اعراب دارد و نه اینکه موجب خوشبینی در مورد آینده این کشورها می شود. در مصر صرف نظر ار قانونی بودن و یا غیر قانونی بودن کودتای جولای ۲۰۱۳، اخوان المسلمین در ارائه یک مدل جدید حکومت داری ناموفق ماند.

اشتباه و شکست تاریخی اخوان المسلمین موجب رشد تفکرات تکفیری در حکومت داری شد. این مدل از القاعده نشات گرفت و هم اکنون در گروه هایی همچون جبهه النصره و داعش دیده می شود. تحولات اخیر این موضوع را منعکس می کند که این ایدئولوژی (حکومت داری تکفیری) توسط غربی ها و کشورهای منطقه با هدف استراتژیک در کشورهایی همچون افغانستان، لیبی، یمن و سوریه به کار گرفته می شوند. در نتیجه امروزه نه تنها داعش تبدیل به یک تهدید تروریستی جهای شده بلکه این گروه هم اکنون تهدیدی بالقوه علیه کشورهایی محسوب می شود که در سال های گذشته از این ایدئولوژی حمایت کرده و اکنون ائتلاف ضد داعش را تشکیل داده اند.

در این میان تنها قدرتی که از رشد این تهدید جلوگیری کرده و از هژمون شدن آن از دمشق تا بغداد و حتی بیشتر از بیروت تا ریاض جلوگیری کرده جمهوری اسلامی ایران است. تلاش های بدون پایان کشورهای غربی برای ایجاد بی ثباتی در نظام سیاسی ایران بی نتیجه مانده و امروزه در نتیجه حمایت غیرقانونی کشورهای عربی از افراط گرایی در سوریه و نقض حاکمیت این کشور، ایران رهبری منطقه ای مقابله با افراط گرایی را در دست دارد.

الجزیره در پایان مطلب خود بار دیگر به موضوع عمل جراحی اخیری که بر روی آیت الله خامنه ای انجام شده اشاره کرده و می نویسد: بعد از آنکه خبر عمل جراحی آیت الله خامنه ای در رسانه ها پخش شد زندگی در ایران به حالت عادی ادامه پیدا کرد. این امر نه فقط به خاطر اطمینان مردم ایران از حال مساعد رهبرانشان بود بلکه وجود نهادی به نام مجلس خبرگان که وظیف انتخاب رهبری ایران را برعهده دارد نیز بود. پس از ارتحال آیت الله خمینی (ره) نیز همین نهاد آیت الله خامنه ای را به عنوان رهبر جدید ایران انتخاب کرد.

الجزیره در پایان می نویسد: رسانه های غربی و گروه های حقوق بشری بهتر است از ارائه تصویری که تا کنون از ایران داشته اند دست بردارند و حقیقت موجود در ایران و یا نقاط یگری همچون سوریه را به درستی به تصویر بکشند زیرا در صورت اتخاذ چنین رویکردی، غرب سیاست های بهتری را در پیش خواهد گرفت.

* این تحلیل به قلم “سید محمد مرندی” استاد دانشگاه تهران، در الجزیره منتشر شده است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه