۵۰ میلیون تومان اعتبار برای لایروبی رودخانه های رشت اختصاص یافت

مدیر عامل آب منطقه ای گیلان از اختصاص ۵۰ میلیون تومان اعتبار برای لایروبی رودخانه های رشت طی سال جاری خبرداد.

۵۰ میلیون تومان اعتبار برای لایروبی رودخانه های رشت اختصاص یافت

به گزارش خبرنگار مهر، سیف الله آقابیگی شامگاه دوشنبه در جلسه بررسی وضعیت رودخانه های رشت افزود: بحث آبگرفتگی در پیر بازارشهرستان رشت جدی بود.

وی همچنین اظهارداشت: مجموع اقداماتی که در چند سال اخیر از سوی دستگاه های مختلف انجام گرفته خوشبختانه آثار آبگرفتگی در پیر بازار  کمتر شده است.

وی اظهارداشت: با مطالعات تکمیلی که حوزه آب استان گیلان انجام داده است چنانچه فرآیند  فعالیت های اجرایی تکمیل شود  آثار این آبگرفتگی به مراتب کمتر  و کمتر خواهد شد.

مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه ای گیلان از اجرای مطالعات جامع رودخانه پیربازار رشت خبرداد و گفت: جمع آوری آب های سطحی شهر رشت یک اقدام خوبی بود  اما خروجی تمامی این شبکه ها به دو رودخانه زرجوب و گوهر رود شهر می ریزد.

وی افزود: به موازات کاری که در داخل شهر رشت  انجام گرفته باید در خارج این شهر انجام شود.

آقابیگی تصریح کرد: در یک مقطعی سه دستگاه از قبیل شهرداری رشت، آب منطقه ای گیلان و جهاد کشاورزی استان لایروبی رودخانه های شهر رش را انجام دادند می طلبد این حرکت استمرار داشته باشد چون رودخانه ها رسوب گذار  هستند.

وی اذعان داشت: از اعتبارات احیاء تالاب بین المللی انزلی باید برای لایروبی رودخانه های زرجوب، گوهر رود و پیر بازار استفاده شود.

مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه ای گیلان بر ضرورت آزادسازی مسیر رودخانه هابا هدف لایروبی تاکید کرد.

وی افزود: از میدان شهید قلی پور و از سیاه استخر رشت تا تالاب بین المللی انزلی مطالعات حد بستر، رپرگذاری و تعیین حریم( ۱۰ متر ) اجرا شده است.

آقابیگی ادامه داد: امسال برای لایروبی رودخانه های شهرستان رشت ۵۰ میلیون تومان اعتبار اختصاص یافته است.

 مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان نیز در این نشست گفت: دبی خروجی سیلابی با دوره بازگشت پنج ساله در رودخانه پیر بازار ۲۲۰ تا ۲۳۰ متر معکب برثانیه است.

 افشین عزیزی بر ضرورت احداث یک کانال با عرض ۲۰ متر و ارتفاع  ۱۰ تا ۱۲ متر در محدوده پل پیربازار رشت تاکید کرد و افزود: خروجی رودخانه پیربازار تالاب بین المللی انزلی است.

وی همچنین رقوم ارتفاعی تالاب انزلی را یک محدودیت جدی برای لایروبی مسیر دانست و اظهارداشت: زهکشی در ضلع غربی پیربازار در جوار شهرک بنیاد می تواند تا ۴۰ متر مکعب آب را منتقل و مانع طغیان رودخانه شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان گفت: اقدامات انجام گرفته در این منطقه شامل اصلاح رقوم ارتفاعی در شهر ک بنیاد، اصلاح رقوم ارتفاعی در جاده دسترسی به شهرک بنیاد، لایروبی رودخانه و کانال ضلع غربی شهرک بنیاد، دیواره سازی در مسیر  رودخانه پیر بازار در بالا و پائین دست پل است.

وی افزود: بر اساس مطالعاتی که شرکت آب منطقه ای گیلان انجام داده و راهکار های که ارائه می دهد مدیریت بحران استانداری در حد توان اعتبارات لازم را اختصاص خواهد داد.

عزیزی در ادامه بر لزوم احداث تله های رسوب گیر  بر روی رودخانه پیر بازار، لایروبی رودخانه پیربازار و کانال ضلع غربی شهرک بنیاد و دیواره سازی در مسیر رودخانه مزبور تاکید کرد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه