کدام بندزن کاسه تحریم‌ها را ترمیم کرد؟!

چرا سه ماه پس از اعلام رسمی شکستن کاسه تحریم ها(!)، دیگر خبری از آن اطمینان خاطر نیست و حتی رفع قطره چکانی برخی تحریم ها کم‌اثرتر نیز تاثیری در این موضوع ندارد؟

کدام بندزن کاسه تحریم‌ها را ترمیم کرد؟!

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از صراط، سه ماه بعد از اظهارنظر روحانی مبنی بر اینکه “کاسه تحریم شکسته شده است؛ هیچ کس و هیچ بندزنی قادر نیست این کاسه شکسته را به صورت اول بازگرداند” این عقیده از سوی موافقان شیوه مذاکرات دولت، هرگز به شکل سابق تکرار نشده است.

حسن روحانی سه ماه قبل در با بیان اینکه “ما دیدیم بخاطر برخی از مشکلات، تحریم توانست متاسفانه در برخی از بخش ها حتی در صنعت خودرویی که سابقه طولانی داشت، اثر بگذارد که امروز قدم هایی که در این زمینه برداشته شده و برخی از تحریم ها برداشته و برخی دیگر نیز برداشته خواهد شد”وعده داده بود که “باز هم به مردم قول می دهم کاسه تحریم شکسته شده است؛ هیچ کس و هیچ بندزنی قادر نیست این کاسه شکسته را به صورت اول بازگرداند.”

دو ماه بعد از این وعده، و در زمانی که آمریکا تحریم های جدید خود علیه برخی شخصیت هاو شرکت های ایرانی را اعمال کرد، رییس جمهور مجبور به واکنش غیرمستقیم شد و در موضعی که شباهت چندانی به اطمینان خاطر پیشین از شکستن تحریم ها نداشت، به اینکه در یک ‌سال گذشته با ادامه تحریم‌ها کار را ادامه دادیم، اشاره کرد و گفت: تحریم تجاوز است و باید تجاوزگران را سر جای خود بنشانیم.

پس از آن نیز، در دیدارهای مهم سیاسی روحانی از جمله دیدار با پوتین و کامرون از این اطمینان خاطر خبری نبود و رییس جمهور به ذکر مواردی چون ضرر تحریم ها برای همه طرفین و لزوم برداشته شدن آنها تاکید کرد.

اکنون اظهاراتی از جنس شکستن تحریم ها حتی در میان حامیان روحانی نیز کمتر به چشم می خورد. از جمله محسن صفایی فراهانی در گفتگویی شکستن دیوار تحریم ها را به گونه ای رد کرده و گفته است:  “بحث بر سر تحریم‌هایی است که به ناحق علیه مردم و دولت ایران گرفته شده و دولت اگر نگوییم به این دیوار تحریم شکاف انداخته اما لااقل مانع افزایش تحریم‌ها و افزایش فشار علیه مردم ایران شده است.”

حال سوال اینجاست که چرا سه ماه پس از اعلام رسمی شکستن کاسه تحریم ها(!)، دیگر خبری از آن اطمینان خاطر نیست و حتی رفع قطره چکانی برخی تحریم ها کم‌اثرتر نیز تاثیری در این موضوع ندارد؟

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه