روستای فردو نمادی از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای است/ روستاها باید مراکز توریستی شوند

رئیس‌جمهور با بیان اینکه روستاهای کشور باید مراکز توریستی شوند، گفت: بسیاری از بزرگان، شعرا، فلاسفه، عالمان، مراجع تقلید، بزرگان سیاسی در دوران مشروطه و انقلاب اسلامی روستایی و اهل روستا بوده‌اند.

روستای فردو نمادی از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای است/ روستاها باید مراکز توریستی شوند

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از تسنیم، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در نخستین همایش روز ملی روستا در سخنانی ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن عید قربان و در پیش بودن عید غدیرخم گفت: در ایام مبارکی قرار داریم. عید سعید قربان را پشت سر گذاشتیم و هنوز عطر ابراهیمی این روز به مشام ما می‌رسد و عید بزرگ اسلامی، عید غدیرخم  را هم پیش رو داریم و از هم‌اکنون منظر زیبای آن روز پرشکوه و سرنوشت‌ساز برای تاریخ اسلام را مشاهده می‌کنیم، من این اعیاد را تبریک می‌گویم.

وی افزود: حضور در جمع روستائیان ویژگی خاص خودش را دارد. وقتی کلمه روستایی را مطرح می‌کنیم ممکن است از دید غیرروستایی، اقتصاد، تولید و کشاورزی به ذهن برسد اما برای کسی که خودش روستایی است، روستا مفهوم فرهنگی دارد، قبل از آنکه مفهوم اقتصادی داشته باشد.

رئیس جمهور با بیان اینکه روستا یعنی جمعی که با هم تعامل و همزیستی مسالمت‌آمیز، برادرانه و مهربانانه دارند، گفت: روستا یعنی مکانی که غل و غش در آنجا وجود ندارد. روستا یعنی پاکی، صفا، صداقت. روستا یعنی وفای به عهد و ادای امانت. روستا یعنی ایمان سرشار به خداوند، پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع). روستا یعنی جایگاهی که انسان مسیر تلاش و کار و فداکاری را به خوبی مشاهده می‌کند.

روحانی در ادامه اظهار داشت: بسیاری از بزرگان، شعرا، فلاسفه، عالمان، مراجع تقلید، بزرگان سیاسی در دوران مشروطه و انقلاب اسلامی روستایی و اهل روستا بوده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه روستا تنها ذخیره برای بخش کشاورزی و یا مواد غذایی و امثال اینها نیست، تصریح کرد: روستا، ذخیره بزرگ فرهنگی است و این جزو میراث فرهنگی و آداب و سنن قوی اسلامی و ایرانی محسوب می‌شود که در آن نهفته است.

رئیس جمهور در ادامه به نقش روستا و روستاییان در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: ما امروز باید نقش روستا و روستائیان را در توسعه، کار و تلاش ببینیم.

روحانی ادامه داد: روزهای ابتدایی نهضت اسلامی، در ۱۵ خرداد اوج شکوه حضور مردم و فداکاری آنها بود که از باقرآباد در ورامین آغاز شد. البته درست است که تهران و قم، مراکز بزرگ و همین‌طور مشهد، شیراز، اصفهان، تبریز و دیگر شهرهای بزرگ، حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها مراکز انقلاب و حرکت بودند اما روستائیان عزیز ما در بسیاری از استان‌ها پیشتاز این حرکت بودند.

وی در ادامه به حرکت کفن‌پوشان ورامین در روز ۱۵ خرداد ۴۲ اشاره کرد و گفت: در این روز نمونه بلند و بارز حرکت‌های انقلابی، حرکت کفن‌پوش روستائیان در باقرآباد ورامین بود. البته در دوران دفاع مقدس ۸ ساله، همه ایران فداکاری و ایستادگی کرد اما روستائیان و عشایر نقش برجسته‌ای در این دوران داشتند.

رئیس جمهور در ادامه تاکید کرد: امروز این روستای فردو که نمادی از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای است، نامش در همه اسناد و مدارک تاریخی و بین‌المللی تحت عناوین مختلف ثبت شده که روستایی با جمعیت حدود ۱۰۰۰ نفر است که البته با روستاهای اطرافش به حدود ۲۰۰۰ نفر می‌رسد اما خودش روستای ۱۰۰۰ نفره‌ای است که مجموعه دهستان‌های آن بیش از ۱۰۰ شهید تقدیم نظام و انقلاب کرده‌اند.

روحانی با بیان اینکه روستائیان فردو همواره در جبهه‌ها ۵۰۰ نفر رزمنده داشته‌اند، گفت: این کار بسیار عظیمی است. البته بنده روستاهای دیگری را هم می‌شناسم که چنین حالتی را داشته‌اند. بنابراین روستا در انقلاب و در دفاع مقدس و در مرزداری و مرزبانی کشور پیشتاز بوده است.

وی در ادامه سخنانش به روستائیان مرزبان و مرزدار کشور اشاره کرد و افزود: در همین‌ جا به معاونت توسعه روستایی توصیه می‌کنم کارویژه‌ای برای روستاهای مرزی باید انجام دهیم. روستاهای مرزی علاوه بر توسعه روستایی، هم مرزبان و حافظ مرزهای این سرزمین هستند و هم در کار و تولید نقش دارند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه در دوران دفاع مقدس روستاها و شهرهای کوچک و بخش‌هایی که مقاومت بیشتر داشتند، دشمن را از تحرک بازداشتند، گفت: روستائیان مرزبان، مرزدار هستند. آنها طبق تعبیر اسلامی مرابط هستند. مرزبان در اصطلاح فقهی ما مرابط معنی می‌شود که رباط نیز به معنی مرزبانی و مرزداری است و مرابط نیز کسی است که از مرزها حراست و حفاظت می‌کند.

روحانی ادامه داد: در روایات ما آمده که مرابط ثواب مجاهد در راه خدا را دارد بنابراین آنها جایگاه خاص و ویژه‌ای دارند.

این خبر در حال تکمیل است . . .

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه