سجاد ستوده
گیلانی های انفجار هفتم تیر سال ۶۰؛

۵ شهید و یک جانباز سهم گیلان در انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی + تصاویر

گیلان در حادثه انفجار ۷ تیرماه ۱۳۶۰ پنج شهید و نه ۴شهید و یک جانباز تقدیم انقلاب اسلامی کرد.

۵ شهید و یک جانباز سهم گیلان در انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی + تصاویر

به گزارش ۸دی، در هفتم تیر ماه ۱۳۶۰ دفتر حزب جمهوری اسلامی در سرچشمه تهران توسط “محمدرضا کلاهی” عامل نفوذی منافقین در این حزب منفجر شد و آیت‌الله دکتر بهشتی به همراه تعدادی از اعضای این حزب به شهادت رسیدند.

برخی از حاضران در این جلسه گیلانی بودند که بنا بر قول همه این سال‌ها ۴تن از آنها به شهادت رسیدند که البته این قول درست نیست.

تا پیش از این، از شهیدان دکتر حسن عضدی، نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان قانون اساسی و عضو هیأت رئیسه این مجلس و معاون وزیر فرهنگ و آموزش عالی، جواد سرافراز، رئیس دفتر شهید آیت الله بهشتی و برادر محمد سرافراز رئیس سابق صدا و سیما، سیف‌الله عبدالکریمی، نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی و عضو حزب جمهوری اسلامی و محمدصادق اسلامی، معاون هماهنگی و پارلمانی وزارت بازرگانی به عنوان شهدای گیلانی انفجار هفتم تیرماه ۱۳۶۰ نام برده می‌شد و این در حالی است که علاوه بر این شهدای عزیز، یک شهید گیلانی دیگر نیز در بین شهدای این انفجار حضور داشت.

شهید گیلانی دیگر این انفجار شهید “عباس شاهوی” است که اصالتاً اهل روستای نیاکو آستانه اشرفیه است اما به دلیل آن که در محله قنات آباد تهران متولد شده بود در ۳۹ سال گذشته نام او در بین شهدای گیلانی این انفجار ثبت نشد.

شهید شاهوی دارای ارشد مدیریت بازرگانی از آمریکا بوده و پس از انقلاب مدیریت گروه صنعتی فولاد ایران و نیز مدیرعاملی مرکز تهیه و توزیع فلزات را برعهده داشت و به هنگام شهادت معاون وزیر بازرگانی وقت بود.

 

وی در ۲۷آبان ۱۳۳۲ به دنیا آمد و به هنگام شهادت ۲۸ ساله بود.

مادر این شهید، مرحوم حاجیه خانوم آهکی لنگرودی و پدر بزرگوار این شهید، مرحوم یوسف شاهوی، هم اکنون در روستای نیاکو آستانه اشرفیه مدفون هستند.

دیگر گیلانی حاضر در این حادثه، “محمدحسن اصغرنیا” استاندار وقت سمنان بود که در این انفجار به شدت زخمی شده اما زنده ماند و چند ماه بعدتر به عنوان استاندار کردستان منصوب شد. وی از اعضای شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی و مسئول آموزش آن بود.


وی مدتی نیز رئیس دانشگاه کردستان بود و علاوه بر تحصیلات دانشگاهی، از تحصیلات حوزوی نیز برخوردار است.

گیلان در حادثه انفجار ۷ تیرماه ۱۳۶۰ پنج شهید و نه ۴شهید و یک جانباز تقدیم انقلاب اسلامی کرد.

 

سجاد ستوده

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه