لابی اخلاقی اصولگرایان برای چمران/ زیباکلام در راه اوین / رسایی! مچکریم…

هر چه که به انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی نزدیک‌تر می شویم، بحث مذاکرات بین اصولگرایان برای رسیدن به وحدت، داغ و داغ‌تر می‌شود. در هفته ای که گذشت صحبت‌هایی از سوی تنی چند از فعالین اردوگاه اصولگرایی مطرح شد که به تعدادی از آن‌ها نگاهی می‌اندازیم.

لابی اخلاقی اصولگرایان برای چمران/ زیباکلام در راه اوین / رسایی! مچکریم…
به گزارش ۸دی نیوز به نقل از احرار گیل، هر چه که به انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی نزدیک‌تر می شویم، بحث مذاکرات بین اصولگرایان برای رسیدن به وحدت، داغ و داغ‌تر می‌شود. در هفته ای که گذشت صحبت‌هایی از سوی تنی چند از فعالین اردوگاه اصولگرایی مطرح شد که به تعدادی از آن‌ها نگاهی می‌اندازیم.

هفته پیش بود که “حجت‌الاسلام سید رضا تقوی”(عضو جامعه روحانیت مبارز) در گفتگو با روزنامه اعتماد، از عدم حضور نماینده جبهه پایداری در جلسات وحدت اصولگرایان یاد کرده بود.

در همین ارتباط “سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی”(عضو جبهه پایداری) در گفتگو با خبرگزاری ایسنا، دلیل عدم حضور این جبهه در جلسات وحدت اصولگرایان را روشن نبودن میزان تاثیر و نتیجه بخش بودن این جلسات عنوان کرد و گفت: هنوز به صورت تشکیلاتی از جبهه پایداری برای حضور در ابن جلسات دعوت به عمل نیامده است.

 

25771

شاید سوالی که  بتوان مطرح کرد، این است که چرا با وجود اینکه جبهه پایداری در مجلس شورای اسلامی در اقلیت به سر می‌برد، اصولگرایان برای وحدت با این جبهه اصرار دارند؟

“حمیدرضا ترقی”(عضو حزب موتلفه اسلامی) در گفتگویی که با باشگاه خبرنگاران داشت، به این سوال پاسخ داد. ترقی گفت: عملکرد جبهه پایداری، به حساب مجموعه اصولگرایان نوشته می‌شود و چون آن‌ها پایبند به منشور اصولگرایی بوده ولی در حوزه عمل جدا هستند، به همین دلیل اصولگرایان برای وحدت با این جبهه پافشاری می‌کنند.

“حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی”(عضو جامعه روحانیت مبارز) در گفت وگو با سایت خبری – تحلیلی “تدبیر” گفت: اگر قرار باشد هر وحدت یا ائتلافی هم شکل گیرد، باید با محوریت جامعتین که از تشکل‌های قدیمی اصولگرا هستند، باشد.

در همین رابطه “محمدرضا آقامیری”(عضو جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی) در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اینکه در حال حاضر اصولگرایان باید کسی را محور وحدت خود قرار دهند که قرابت بیشتری با منویات “مقام معظم رهبری” داشته باشد، تاکید کرد : در گذشته هم اصولگرایان سعی می‌کردند که معتصم به شخصی باشند که ارتباط و تقربش به “معظم‌له” نسبت به دیگران بیشتر باشد.

“ابوالقاسم رئوفیان”(دبیرکل حزب ایران زمین) هم در گفتگو با روزنامه آرمان با تاکید بر این که جبهه پایداری بیشتر اعتقاد دارد، آنچه خود تشخیص می دهد باید مورد تمکین دیگران باشد تا آنچه دیگران و بزرگان تشخیص می دهند، بیان داشت: این امر اساسا با موضوع ائتلاف و تهیه لیست مشترک مغایرت دارد.

اما “محمدرضا باهنر”(رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری) نسبت به وحدت اصولگرایان خوشبین است. وی در گفتگو با خبرگزاری “تسنیم” با بیان اینکه  گفت‌و‌گو‌ها برای وحدت اصولگرایان در جریان است، گفت: به وحدت ۸۰ تا ۹۰ درصدی اصولگرایان امیدوارم.

انتخاب شهردار، مستقیم یا غیرمستقیم؟

“ابراهیم دوستی”(عضو اصلاح طلب شورای شهر تهران) در گفتگو با هفته نامه “صدا” درباره انتخاب شهردار توسط مردم، گفت: متاسفانه در حال حاضر اشکال بزرگی که در جریان انتخاب شهردار توسط شوراها وجود دارد این است که در این روند، لابی‌های بدی صورت می گیرد یعنی متاسفانه انتخاب شهردار یک مقدار رنگ و بوی سیاسی و اقتصادی می‌گیرد.

صحبت‌های دوستی در حالی مطرح شد که “مهدی چمران”(رئیس شورای اسلامی شهر تهران) با انتقاد از طرح دولت برای انتخاب شهردار توسط مردم در شهرهای بالاتر از ۲۰۰ هزار نفر، اظهار داشت: تصویب لایحه دولت در جهت انتخاب مستقیم شهردار، شورا را به ویترین تشریفاتی تبدیل می‌کند.

“محمد باقر قالیباف” هم نسبت به موضوع انتخاب شهردار با رأی مستقیم مردم واکنش نشان داد و بیان داشت: در این خصوص طبیعتا این مجلس شورای اسلامی است که تصمیم نهایی را خواهد گرفت.

این در حالی است که روز سه شنبه (۸ مهر) نمایندگان مجلس شورای اسلامی دو فوریت طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران را تصویب کردند که در صورت تصویب نهایی، شهرداران با رای مستقیم مردم انتخاب شوند.
 
چشمک اصلاح طلبان به علی مطهری

“احمد شیرزاد”(نماینده مجلس ششم شورای اسلامی) در گفتگو با روزنامه “آرمان” در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه جناح اصلاح‌طلب با کدام قسمت از جریان اصولگرا راحت‌تر می‌تواند گفت‌وگو کند، گفت: در واقع با افرادی در میان اصولگرایان می‌توان گفت‌وگو کرد که به اخلاق پایبندتر باشند. مثلا چون “علی مطهری” فردی است که به اخلاق اعتقاد دارد، گفتمان با ایشان ساده‌تر صورت می‌گیرد.

این در حالی است که “حسین مرعشی”(عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی) هم هفته گذشته در گفتگو با “ایلنا” در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا علی مطهری در لیست اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی خواهد بود، اظهار داشت: در عالم سیاست احتمال هر چیزی وجود دارد.

همیشه پای چمران در میان است!

مهدی چمران از جمله سیاست‌مدارانی است که دوست  دارد در حاشیه باشد؛ کمتر مصاحبه کند و بیشتر با شطرنج مهره‌ها، قدرت خود را به رقبایش نشان دهد. اما انگار طوفانی که از انتخاب هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران به پا شده است، به این زودی‌ها دست از سر این پیرمرد آرام برنمی‌دارد.

“محمد مهدی تندگویان”(عضو اصلاح طلب شورای اسلامی شهر تهران) در گفتگو با روزنامه آرمان صحبت‌های جالبی درباره رئیس ۷۳ ساله شورای اسلامی شهر تهران به میان آورد.

البته صحبت‌هایی که تندگویان مطرح کرد مربوط به انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ و نقش مهدی چمران در پیروزی محمود احمدی‌ن‍ژاد می‌شود. تندگویان درباره همین موضوع گفت: کسی که باعث شد آقای احمدی‌نژاد شهردار شود و کمک کرد به آقای احمدی‌نژاد در رئیس‌جمهور شدن، آقای چمران است.

وی با بیان اینکه آقای چمران بدعتی را در شهرداری ایجاد کرد و آن هم تمایل شهرداران برای ریاست جمهوری است، گفت: این موضوع از زمان آقای احمدی‌نژاد باب شد و آقای چمران هم در ایجاد این فرهنگ خیلی تأثیر‌گذار بود.

به لابی کردن افتخار می کنیم

“پرویز سروری”(عضو اصولگرای شورای اسلامی شهر تهران) در گفتگو با سایت “مشرق” نیوز صحبت‌هایی را مطرح کرد که شاید خیلی‌ها مخصوصا اصولگرایان بهشت نشین از توضیح درباره آن تفره می‌رفتند. وی با اشاره به فرآیند انتخاب مهدی چمران به عنوان رئیس شورای اسلامی شهر تهران، گفت: با افتخار اعلام می‌کنیم که برای انتخاب چمران لابی کردیم.

البته آقای سروری این را هم گفت که لابی به معنی تقلب نیست بلکه راهی است برای گفتگو و مذاکره طرفین و هیچ اشکالی هم ندارد.
 
رسایی مچکریم!

وقتی نام “حمیدرضا رسایی” این منتقد دو آتیشه دولت یازدهم به میان می‌آید، همگی به یاد نطق‌های پر تاب وتب وی در پشت تریبون مجلس می‌افتند که با ادبیات خاص خود، رقیبان را مورد تفقد قرار می‌دهد.

اما این بار رسایی ما را شگفت‌زده کرد و روز یکشنبه در صحن علنی مجلس سخنانی را در وصف دکتر حسن روحانی به زبان آورد که اگر کسی نمی‌دانست، تصورش بر این بود که این دو عزیز رفیق گرمابه و گلستان هم‌اند.

رسایی در وصف رئیس‌جمهور گفت: با اینکه من منتقد رئیس‌جمهور و سیاست خارجی ایشان هستم، اجازه نمی‌دهم که کسی به ایشان توهین کند و ما یک تار موی ایشان را به انگلیسی‌ها ترجیح می‌دهیم.

“زیباکلام” در راه اوین

“صادق زیباکلام” محکوم به عبور از اوین شده است! زیباکلام به اتهام تبلیغ علیه نظام و تشویش اذهان عمومی و توهین به قوه قضاییه به ترتیب به ۱ سال و ۶ ماه زندان محکوم شده است.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در گفتگو با خبرگزاری “آریا”، گفت: از رفتن به زندان اکراه دارم.

وی اظهار داشت: من اصلاً یک قهرمان نیستم. من یک آدم کاملاً معمولی هستم که با BRT های آقای قالیباف اینور آنور می‌روم.

ضیافت شام در خانه احمدی‌نژاد؟

“غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی”(نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی)، روز یکشنبه در گفتگو با روزنامه “شرق” از خبر ضیافت شام رئیس دولت‌های نهم و دهم با برخی اعضای جبهه پایداری، پرده برداشت. وی افزود: دعوت نمایندگان عضو “جبهه پایداری” از نمایندگان برای حضور در ضیافت شام احمدی‌نژاد، عمومی نبوده و آن ها تنها به نمایندگانی که احتمال داشته این دعوت را بپذیرند، مراجعه می‌کردند.

این خبر در حالی منتشر شد که یک پایگاه خبری به نام”صابر نیوز” در خبری به نقل از “سقای بی‌ریا”(سخنگوی جبهه پایداری)، ضیافت شام اعضای این تشکل سیاسی با احمدی‌نژاد را به کل تکذیب کرد.

و باز هم بابک زنجانی…

انگار قصه هزار و یک شب “بابک زنجانی” یا همان دلال میلیاردر نفتی به این زودی‌ها ختم به خیر نخواهد شد. ۹ ماه است که از بازداشت راننده رئیس اسبق بانک مرکزی می‌گذرد اما همچنان حرف و حدیث‌ها درباره وی به گوش می‌رسد.

“امیرعباس سلطانی”(عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی) در گفتگویی که با پایگاه خبری “نفتنا” داشت، صحبت‌های جالب و جدیدی را از زوایای پنهان پرونده قطور “بابک زنجانی” مطرح کرد.

سلطانی گفت: بابک زنجانی شخص خاصی نیست و فردی هم نیست که آنقدر عرضه و شم اقتصادی داشته باشد. یک تیم این کار را انجام می دهد که ویترین‌شان بابک زنجانی است.

وی بیان داشت: رضا ضراب در ترکیه اموال و دارایی‌های زنجانی را هدایت می کند. ضراب در زمان بازداشتش در ترکیه اعتراف کرده بود که زنجانی رئیس اوست.

سلطانی اظهار کرد: بیش از ۹۰ درصد اموال زنجانی در ترکیه و سایر اموالش در تاجیکستان و فرانسه است. اموال زنجانی در ایران ارزشی ندارد.

وی گفت: ما در این پرونده به نام‌هایی گردن کلفت‌تر از بابک زنجانی رسیده‌ایم. مسائلی را کشف کرده‌ایم که شاید به ذهن شما هم خطور نکند؛ همان‌هایی که فکر می‌کنید در این پرونده نقشی ندارند، در خط مقدم هستند.
 
واکنش‌ها به انصار حزب‌الله

در حالی که در روزهای اخیر انصار “حزب‌الله” پایش را در یک کفش کرده بود که با گشت‌های موتوری به مقابله با بدحجابی، اقدام عاجل کند، حمید استاد(مسئول انصار حزب‌الله مشهد) در گفتگویی با روزنامه “آفتاب یزد” با بیان اینکه برخوردهای فیزیکی در حوزه جنگ سخت می‌گنجد، گفت: در جمهوری اسلامی ایران مقابله با منکرات بر اساس قانون، به عهده نهادهای خاصی می باشد و امت حزب‌الله تنها رسالت برخورد نرم با منکرات را دارند.

وی بیان داشت: بسیارند مواردی که حادتر از بی‌حجابی هستند و متاسفانه در سال‌های گذشته، کمتر بدان توجه شده است.

همچنین “مهدی طائب”(رئیس قرارگاه عمار) در گفتگو با خبرگزاری “آریا” در ارتباط با گشت‌های موتوری انصار حزب الله اظهار داشت: اگر کسی اقدام عملی بکند و مجوز نداشته باشد، اقدامی حرام انجام داده است. آن چیزی که ولی فقیه تاکید کرده است، “تذکر لسانی” است.

از سکون تا عبور

قطار تازه به ریل افتاده استیضاح‌های مجلس، به ایستگاه وزارت نیرو رسیده است. “حسن کامران دستجردی”(نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی) درنطق میان دستور خود در جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی، مشکل کم آبی را مساله‌ای مهم بیان کرد و گفت: بر استیضاح این وزیر اصرار داریم چرا که نتوانسته است این کار مهم را به سامان برساند.

اما از طرف دیگر، طرح استیضاح وزیر کشور که از ماه گذشته با بیش از ۵۰ امضا مطرح شده بود و برخی از نمایندگان نسبت به انتصابات وزیر کشور انتقاداتی داشتند با مذاکرات صورت گرفته با آنها، ظاهرا فعلا از دستور کار مجلس خارج و به طور کلی منتفی شده است.
 
ترکیب احتمالی مجلس دهم

“غلامرضا مصباحی‌مقدم”(سخنگوی جامعه روحانیت مبارز) در گفتگویی که با سایت خبری – تحلیلی “خبر‌آنلاین” داشت، درباره ترکیب احتمالی مجلس دهم، گفت: “مجلس دهم با اکثریت نسبی اصولگرا و اقلیت نسبی اصلاح‌طلب خواهد بود”.

وی درباره احتمال حضور “هاشمی رفسنجانی” در جامعه روحانیت مبارز، بیان داشت: ما همواره مایل هستیم که ایشان تشریف بیاورند و دعوتنامه هم مرتبا برای ایشان ارسال می‌شود ولی در حال حاضر هیچ علامت جدیدی به ما داده نشده است که نشان‌دهنده تمایل ایشان برای حضور در جلسات باشد و یا اینکه تمایل داشته باشند که اعضا را به دفتر خود دعوت کنند.
 
مناعت طبع “رهبر معظم انقلاب”

۵ سال از تلخی‌های سال ۸۸ می‌گذرد و شاید تا مدت‌ها مزاج هر ایرانی را تلخ نگه دارد. هنوز هم بحث درباره آن بی‌بصیرتی‌ها در محافل سیاسی مختلف بر سر زبان‌هاست.

اما این بار سردار “محمد‌حسن نجات”(معاون فرهنگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) در گفتگویی با خبرگزاری فارس، از قول رهبر معظم انقلاب، صحبت‌های جالبی را مطرح کرد. سردار “نجات” گفت: وقتی قضیه عاشورای سال ۸۸ اتفاق افتاد، نیروهای انقلابی گفتند این ها ضد انقلابند اما مقام معظم رهبری گفتند صف این ها را از ضد انقلاب جدا کنید.

نجات اظهار داشت: بعد از انتخابات ریاست جمهوری ۸۸، مقام معظم رهبری برای آقایان “موسوی” و “کروبی” پیام خصوصی فرستادند که سعی کنند کار ساختارشکن انجام ندهند و هر اعتراضی که می‌خواهند بکنند، در چارچوب قانون باشد.

دانشگاه آزاد…!؟جریان خاص…!؟

انتصابات دانشگاه آزاد، این روزها حاشیه‌های زیادی را به همراه داشته است. این بار اما باشگاه خبرنگاران به سراغ حجت‌الاسلام “علی‌عسگری”(رئیس کمیته انتخابات دانشگاه آزاد) رفت و در گفتگویی کوتاه درباره انتصابات اخیر این دانشگاه از وی سوال کرد.

علی‌عسگری در پاسخ به سوالی مبنی بر نوع رویکرد و سیاست دانشگاه آزاد در انتصابات این دانشگاه جواب قابل تأملی را مطرح کرد و گفت: بنده که رئیس کمیته انتخابات دانشگاه آزاد هستم سعی بر این داشتم مدیرانی را انتخاب کنم که تعلق به یک جریان خاص نداشته باشند.

ما هم امیدواریم که دانشگاه آزاد اسلامی که روزی قرار بود بازوی توانمند سیستم آموزش عالی کشور باشد، در انتخاب مدیران خود عینک سیاست زدگی را از چشمان خود بردارد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه