تنیده شدن تار فراموشی بر پیکر صنعت ابریشم گیلان! + فیلم

نوغانداری از صنایع سنتی و قدیمی گیلان است که وضعیت آن در دهه های اخیر با فراز و نشیب های فراوانی همراه بوده این در حالی است که صومعه سرا در روزگار نه چندان دور قطب تولید پیله ابریشم در ایران به شمار می رفت.

تنیده شدن تار فراموشی بر پیکر صنعت ابریشم گیلان! + فیلم

به گزارش ۸دی، نوغانداری از صنایع سنتی و قدیمی در گیلان و البته ایران است که وضعیت آن در دهه های اخیر با فراز و نشیب های فراوانی همراه بوده است این در حالی است که صومعه سرا در روزگار نه چندان دور قطب تولید پیله ابریشم در ایران به شمار می رفت.

ابریشم گیلان شهرت جهانی داشت و این محصول در قرون گذشته یکی از مهمترین کالاهای صادراتی ایران بود بطوری که بازار ابریشم گیلان به علت رونق فراوان خود تا جنگ جهانی دوم، باعث شد که تجار ابریشم از دورترین نقاط جهان به این مرز و بوم کشانده شوند

اما امروز به گفته درجانی رئیس سازمان جهادکشاورزی گیلان سهم ایران از سبد تولید ابریشم دنیا کمتر از یک درصد است و ایران با این میزان تولید در رتبه هشتم دنیا قرار دارد.

وی می گوید: ۴۱ درصد پیله تر ابریشم ایران در گیلان تولید می شود و  ٣١ استان کشور در زمینه صنعت نوغانداری فعالیت دارند اما در این میان گیلان قطب تولید پیله تر ابریشم و خراسان رضوی علاوه بر برخورداری از رتبه دوم تولید پیله تر با تولید ۸۵ درصد نخ ابریشم کشور، پایتخت ابریشم کشی ایران به شمار می آید.

 آیت‌الله رضا رمضانی گیلانی نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان نیز در این رابطه گفته است: ظرفیت شهرستان صومعه سرا در بخش نوغان‌داری، پرورش کرم ابریشم و صنعت نخ‌ریسی بسیار بالاست اما متاسفانه اتفاقات خوبی در این زمینه نیفتاده است.

گفتنی است صنعت تولید پیله ابریشم آنچنان مورد بی توجهی قرار گرفته و دچار رخوت شده است که به یقین دیگر نمی توان نام صنعت را بر آن گذاشت! این در حالی است که اگر توجه صد درصدی مسئولان در میان باشد، این محصول ظرفیت بسیار نابی هم برای ایجاد اشتغال دارد و هم جهش تولید را به خوبی رقم می زند.

در ادامه ویدئویی از «سید محمد شاداب» عکاس خبری پایگاه خبری هشت دی مشاهده می کنید که ممکن است در آینده ای نزدیک با بی توجهی و بی تدبیری بیش از پیش مسئولان، برای خانوارهای گیلانی به یک نوستالوژی تبدیل شود!

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه