۲۳ در صد شلتوک برنج گیلان در مرحله فرآوری به ضایعات تبدیل می شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: در حال حاضر ۲۳ در صد شلتوک برنج استان در مرحله فرآوری با افت شدید مواجه می شود که باید این روند اصلاح شود.

۲۳ در صد شلتوک برنج گیلان در مرحله فرآوری به ضایعات تبدیل می شود

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از مهر، علیرضا شعبان نژاد شامگاه چهارشنبه در بازدید از واحدهای شالیکوبی استان افزود: با اصلاح ساختار واحدها بین ۴ تا ۷ درصد ضایعات برنج کاهش پیدا خواهد کرد.

وی همچنین با بیان اینکه سالانه یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن شلتوک در گیلان تولید می شود، اظهارداشت: از این میزان شلتوک بین ۷۰۰ تا ۷۵۰ تن برنج سفید استحصال می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به اینکه  ۳۵ درصد  برنج کشور در استان تولید می شود، گفت: کشاورزان این استان تامین کننده نیاز برنج ۲۰ میلیون نفر از جمعیت کشور هستند.

وی افزود: از مجموع هزار و ۵۵۰ واحد  کارخانه شالیکوبی فعال در سطح استان تاکنون ۳۰۰ کارخانه اصلاح و بازسازی شده است.

شعبان نژاد  با یادآوری اینکه در فرآیند فرآوری برنج باید با کیفیت حفظ شود، اظهارداشت: تامین برنج سالم تر و با کیفیت تر از راهبردهای مهم جهاد کشاورزی است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بسته‌بندی برنج مستلزم توسعه و ارتقا است، گفت: برای کاهش ضایعات برنج در زمان نگهداری در انبار و مصرف نیاز به بسته‌ بندی‌ های مقاوم، اصولی و بازار پسند است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی بر ضرورت حمایت از صنعت بسته‌بندی با شیوه‌های نرم‌افزاری از قبیل برگزاری کارگاه های آموزشی، دوره‌های آموزشی و غیره به صاحبان واحدهای بسته‌بندی برنج و ارتقا دانش فنی آنها. حمایت مالی از صنعت بسته‌بندی به روش اعطای تسهیلات بانکی با بهره کم به متقاضیان وتوسعه دانش فنی و تکنولوژی صنعت بسته‌بندی و سرمایه‌گذاری در آن تاکید کرد.

وی همچنین با بیان اینکه اغلب کارخانجات شالیکوبی در گیلان بصورت حق العمکاری  فعالیت دارند بر لزوم فرهنگ سازی با هدف توسعه صنعت بسته بندی محصول برنج  در جامعه تاکید کرد.

شعبان نژاد در ادامه بسته بندی را به عنوان یک ابزار کارآمد در اقتصاد و تجارت دانست و یادآورشد:  استفاده  از انواع مختلف بسته بندی ضمن اینکه قابلیت نگهداری بهتری را به کالا می بخشد در کسب سهم بالاتری از بازار برای کالای مورد نظر نیز موثر است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه