چرا با وجود ثروت فراوان در گیلان مردم این استان فقیر هستند؟!

معاون توسعه روستایی کشور با بیان اینکه برنامه ریزی برای توسعه روستاهای استان در اولویت برنامه های مسئولان قرار گیرد گفت: این سوال امروز مطرح است چرا با وجود ثروت فراوان در گیلان مردم این استان فقیر هستند.

چرا با وجود ثروت فراوان در گیلان مردم این استان فقیر هستند؟!

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی ۸دی نیوز، سید ابوالفضل رضوی پیش از ظهر امروز در همایش توسعه روستایی  که در استانداری گیلان برگزار شد با این توضیح که برنامه ریزی برای توسعه روستاهای استان در اولویت برنامه های مسئولان قرار گیرد افزود: این سوال امروز مطرح است چرا با وجود ثروت فراوان در گیلان مردم این استان فقیر هستند.

جمعیت روستایی گیلان ۴۰ درصد است

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور تصریح کرد: جمعیت روستایی گیلان ۴۰ درصد است، اگر آمار حاشیه نشینی را به این تعدا اضافه کنیم مشاهده می‌شود که نیمی از جمعیت ایران دچار مشکل هستند

وی زنان گیلان را جمعیت فعال روستایی گیلان دانست و  ابراز کرد:تعداد زنان فعال روستا  با مردان در تولید برابری می‌کند و این نشان می‌دهد بانوان گیلانی در توسعه روستا بسیار اثر گذارند.

رضوی با بیان اینکه باید صنایع تبدیلی در روستاها مورد توجه باشد، گفت: در روستاها  باید مانند نفت خامی که برایش پالایشگاه زده می‌شود پالایشگاه تولید زده شود.

در آمد خانوارهای روستایی گیلان کمتر از هزینه های زندگی آنان است

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور با بیان اینکه براساس آمار در سال‌های ۹۰ تا ۹۲درآمد خانوار روستایی کمتر از هزینه خانوار استان گیلان است، گفت: از سال ۱۳۵۳ تا پایان سال ۱۳۹۲ هیچ گاه در این مدت درآمد روستائیان به اندازه هزینه آنها نبوده است.

رضوی با تاکید بر اینکه یکی از دلایل این فقر و در آمد پایین در روستاها پا عدم برخورداری روستاها از مراکز  مردم نهاد و تشکل دانست و تصریح کرد: نخستین توصیه من به روستائیان تشکیل سازمان ها ی مردم نهاد و سمن است.

نرخ مشارکت سیاسی مردم روستا از نرخ مشارکت سیاسی مردم شهرها بیشتر است

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور، دلیل پیروزی انقلاب را در رهبری امام و حضور بسیجی وار مردم در مقابله با دشمنان انقلاب عنوان کرد و با این توضیح که مشارکت مردم در تمامی صحنه‌های انقلاب نبود ما تا به امروز کمر خم کرده بودیم، افزود: نرخ مشارکت سیاسی مردم روستا از نرخ مشارکت سیاسی مردم شهرها بیشتر است.

وی شعور سیاسی بیشتر هوشمند سیاسی روستائیان را مورد تاکید قرارداد و اذعان کرد: در پایان جنگ امام راحل به سران کشور این جمله را فرمودند مردم به ویژه مستضعفین را در مشارکت اقتصادی وارد کنید.

حدود ۱۰ درصد جمعیت کشور حاشیه‌نشینان شهرهای بزرگ هستند

وی ر اینکه شش درصد جمعیت شهرهای  کشورزیر ۲۰ هزار نفر هستند،گفت: حدود ۱۰ درصد جمعیت کشور حاشیه‌نشینان شهرهای بزرگ هستند.

وی با تاکید بر اینکه نیمی از جمعیت ایران وضعیت زندگی مطلوبی ندارند، افزود: باید بررسی شود که حاشیه نشینی معلول و یا علت است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور.تاکید بر جمعیت بالای افراد تحصیل کرده در گیلان  گفت: از فرزندان گیلان بخواهید طرح  برای روستا طرح ارائه دهند.

رضوی با این توضیح که در قانون کشور داریم دولت را موظف کرده است که اعطای کمک‌های فنی رایگان را به روستائیان برای طرح‌های تولیدی اعطا کند.افزود: مسئولان باید به کمک نخبگان فکری روستاها بروند، مردم روستا در فعالیت‌های اقتصادی شریک شوند.

وی با بیان اینکه  هر دهستان کشور متوسط دو هزار خانوار دارد اگر به هر دلیلی هزار خانوار شرکت نکند یک‌هزار خانوار وارد طرح می‌شود.اظهار کرد: اگر مقدمات اجرا طرح فراهم نبود این طرح مطرح نمی‌شد چرا که دولت معتقد است که نباید به مردم وعده سر خرمن داد.

وی با بیان اینکه ما مشکلی در پرداخت تعهدات نداریم، اظهار کرد:بعد از اینکه استانداری طرح را به دولت ابلاغ کرد، دولت تعهد سه برابر آورده را به حساب شرکت واریز می‌کنیم  و برای این کار روستاییان اگر علاقمند باشند کارت یارانه خود و یا سند ملکی را به عنوان ضمانت می‌گذارند و در صورتی که سرمایه‌گذار در روستا و یا شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر ورود کند وام این امر ۱۲ درصد بوده و ضمانت آن تنها سند ملکی است.

وی با تصریح بر اینکه زمین کم و خرد ملکی یکی از مشکلات روستائیان است، تصریح کرد: روستائیانی که علاقمند به شرکت در طرح تولید در روستا هستند و شهرنشینانی که علاقه‌مند به شریک شدن در طرح هستند مورد حمایت دولت قرار می‌گیرند.

استاندار گیلان نیز در این همایش پایین بودن درآمد سرانه روستائیان گیلان نسبت به استان‌های همجوار را مورد تاکید قرارداد . گفت:: تعطیلی شهرک‌های صنعتی که عمدتا در روستاها شکل گرفته‌اند و عدم درآمد کافی در بخش کشاورزی دلیل این امر است.

نجفی با بیان اینکه  زمین‌های کشاورزی گیلان  به دلیل خرد مالکی بودن اقتصادی نیستند تصریح کرد: در ۳۵ سال اخبر تعرض و تخریب جنگل های استان و کشور افزایش یافته است  محیط‌بانان محیط‌زیست با پایین بودن درآمد و عدم برخورداری از ابراز مدرن دست و پنجه نرم می کنند و این جای تاسف است که محیط‌بانان گیلانی یک ماشین مدرن ندارند.

استاندار گیلان با این توضیح که امروز دنیا با ماهواره  محیط‌زیست  منابع طبیعی را کنترل  و رصد می‌کند  خاطرنشان کرد : این در حالی است که ما یک ماهواره  و یک بالگرد برای حفاظت از جنگل‌های گیلان وجود ندارد.

گیلان در حوزه آبرسانی ۱۲ درصد از میانگین کشوری عقب است

وی با تاکید بر اینکه گیلان در حوزه آبرسانی ۱۲ درصد از میانگین کشوری عقب است، افزود: گیلان ۱۱ درصد در بخش توسعه راه‌های روستایی از میانگین کشوری عقب است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
ناشناس
چرا گیلان باوجود آب هوای خوب مردمی فقیردارند ایادولت ها ونظام سوادومدیریت نگهداری این استان راندارند ؟
در حاشیه