استاد علوم سیاسی دانشگاه آزاد رشت در گفتگو با ۸دی:

نژادپرستی در آمریکا ریشه ساختاری دارد/ قدرت نرم ایالت متحده دچار چالش است

 استاد علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی رشت با بیان اینکه قدرت نرم آمریکا دچار چالش شده  وجایگاه خود را از دست داده، است، گفت: جامعه آمریکا دچار چالش و بحران شده و این بحران هرسال بجای اینکه کاهش پیدا کند رو به افزایش است.

نژادپرستی در آمریکا ریشه ساختاری دارد/ قدرت نرم ایالت متحده دچار چالش است

مجید روحی در گفتگو با خبرنگار هشت دی در خصوص مشکلات ساختاری، اجتماعی و اقتصادی آمریکا با توجه به اعتراضات اخیر و جنبش نفس، اظهار کرد: نژاد پرستی در آمریکا مسئله جدیدی نیست یکی از اساسی ترین حیات سیاسی، شکل گیری، ادامه حیات، استقلال و خیلی مباحث تاریخی بحث نژاد پرستی در آمریکا ریشه دوانیده است.

وی ادامه داد: قانون جیم کرو از ۱۸۷۶ تا ۱۹۶۵ در آمریکا بود که اولین قانون نژاد پرستی در آمریکا بوده که بر اساس آن سیاهپوستان حق رأی نداشتند و کارگران با بی رحمی استعمار می شوند.

 استاد علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی رشت با بیان اینکه در سال ۱۹۵۰ جنبش ضد نژادپرستی راه افتاد اما نژادپرستی در تاریخ آمریکا ریشه دارد و این ریشه معمولا یکی از مباحث ریشه های ساختاری تلقی می شود، گفت: نژاد پرستی در نظام آموزش وپرورش آمریکا، حقوقی و قضائی و اقتصادی این کشور وجود دارد و بویژه خشونت پلیس همواره علیه اقلیت های نژادی وجود داشته است.

روحی با اشاره به اینکه در قانون نژادپرستی آمریکا اگر پلیس جان خود را در خطر ببیند اجازه تیراندازی مرگبار دارد و این موضوع خیلی مورد توجه قرار گرفته است، ادامه داد: آمار قضائی آمریکا نسبت به سال ۲۰۱۶ از هر ۳ سیاهپوست یک نفر احتمال دارد به زندان برود که این در خود ساختار است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در نظام  آموزش و پرورش تعداد افراد تحصیل کرده یا میزان امتیازات تحصیلی  به سیاهپوستان کمتر است و همچنین میزان حقوق برای زن و مرد سیاهپوست نسبت به زن و مرد سفید پوست کمتر است و یک شکافی در این زمینه وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه میزان فقر بین سیاهپوستان خیلی زیاد است، افزود: بر اساس تحلیل انجام شده که میزان فقر را دقیقا نشان می دهد آفریقایی های آمریکا تبار  ۲.۵ برابر نسبت به سفیدپوستان از ۱۹۶۸ تا ۲۰۱۶ فقیر تر شدند که میزان شاخص فلاکت، غرامت و درآمد متوسط خانوار را می سنجند  و بیشترین میزان را در خانه دار شدن سیاهپوستان تلقی می شوند.

وی تصریح کرد: گزارشگر ویژه سازمان ملل فیلیپ الستون در سال ۲۰۱۷ میلادی ۴۰ میلیون نفر از شهروندان آمریکایی در فقر بسر می برند که عمدتا سیاهپوستان بودند.

وی همچنین گفت:  در خصوص آمار سال ۲۰۱۶ برای هر دلار یک کارگر معمولی سیاه پوست ۸۲.۵ سنت دریافت می کرد که تقریبا حدود ۱۸ دلار کمتر دریافت می کنند که این ساختار ریشه دارد.

روی کار آمدن ترامپ گرایش نژادپرستانه را افزایش داد

روحی با اشاره به ریاست جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا، اظهارکرد: با ریاست جمهوری ترامپ موضوع نژادپرستی دوباره شروع شد چرا که گرایش های نژادپرستانه در ترامپ زیاد است. طبق آمار سال ۲۰۱۶ رای آوردن ترامپ توسط  سفید پوستان بوده و تحقیقات نشان می دهد که یکی از دلایل روی کار آمدن ترامپ نژاد پرستی در آمریکا است و همانطور که دیدیم ترامپ ۲ سال قبل در توئیت هایی برخی از این سیاهان را چاه توالت نامید و با لفظ بدی عنوان کرد.

روحی خاطرنشان کرد: نژادپرستی در آمریکا ریشه ساختاری دارد و ابن مسئله نهادینه شده و یک سابقه خیلی دیرینه ای دارد.

وی با بیان اینکه آمدن ترامپ جرقه ای شد برای ادامه بحث نژادپرستی و تشدید آن و نقش بسیار مهمی داشت، گفت: تعداد گروه های نژادپرست در آمریکا با ریاست جمهوری ترامپ دو برابر شده است بخاطر همین آمدن ترامپ را نقش بسیار مهم عنوان می کنند.

روحی به حوادث اخیر در آمریکا اشاره کرد و گفت: حادثه برخورد پلیس با یک سیاه پوست که منجر به قتل او شد به مثابه آتشی بود که شعله ور کرد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: مسئله اقتصادی، شیوع کرونا و بویژه اظهارات ترامپ نقش بسیار مهمی در حرکت اعتراضی در آمریکا ایجاد کرد.

وی به ریاست جمهوری ترامپ و شکاف زیاد بین جمهوری خواهان و دموکرات ها در آمریکا، اشاره کرد و افزود: شکاف های درآمدی در آمریکا خیلی زیاد شده است و معتقدند ترامپ اقدامات زیادی برای منافع سفیدپوستان و سرمایه داران  انجام داده و این شکاف را نتوانست حل کند که یک جنبش خیلی سراسری بوجود آمد که در تاریخ آمریکا این اعتراض ها بی سابقه بود.

وی با تأکید بر اینکه آماده باش ارتش، نیروهای نظامی و آوردن تانک در خیابان ها بی سابقه بوده است، بیان کرد: خیلی ها از افول و چالش جدی آمریکا صحبت می کنند و اینکه قدرت نرم آمریکا دچار چالش شده  وجایگاه خود را از دست داده، بطور کلی جامعه آمریکا دچار چالش و بحران شده و این بحران هرسال بجای اینکه کاهش پیدا کند رو به افزایش است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه