کارآفرینی با تولید گلاب ۱۰۰ درصد طبیعی در “گیلده” شفت/ لزوم ثبت گل “سفیدمحمدی” به نام گیلان/ دریافت تسهیلات با تنفس راهکاری برای توسعه صنعت گلابگیری

“مرتضی محمدی گیلدهی” یکی از نخستین گلاب گیران استان گیلان است که با ایجاد کارگاه گلاب گیری علاوه بر کارآفرینی و ایجاد شغل به صورت مستقیم و غیرمستقیم برای ۶۰ نفر برای باغداران اطراف هم بازار خرید گل ایجاد کرده است.

کارآفرینی با تولید گلاب ۱۰۰ درصد طبیعی در “گیلده” شفت/ لزوم ثبت گل “سفیدمحمدی” به نام گیلان/ دریافت تسهیلات با تنفس راهکاری برای توسعه صنعت گلابگیری

“مرتضی محمدی گیلدهی” از اولین گلاب گیران شمال کشور است در گفتگو با خبرنگار هشت دی با اشاره به تاریخچه روستای گیلده در شهرستان شفت اظهار کرد: “گیلده” با قدمتی بیش از ۱۵۰سال و با تنوع رویش چندین نوع گل نظیر محمدی، نیلوفر آبی، بنفشه، پامچال و…از ابتدا بعنوان روستایی گلدِه معروف بوده است‌.

این گلاب گیر شمالی با بیان اینکه در تمام دنیا گلابگیری در مناطق دشت مانند، نظیر استانهای کرمان و کاشان انجام می شود خاطرنشان کرد: با توجه به ویژگی منحصربه فرد گلابگیری روستای “گیلده” استان گیلان که منطقه ای جلگه ای است از مسئولان امر تقاضا داریم که گل سفیدمحمدی را رسما به نام استان گیلان،شهرستان شفت، روستای گیلده ثبت کرده تا یادگاری برای نسل های بعدی باقی بماند‌.

سال ۸۴ اولین تولید گلاب به روش سنتی

محمدی گیلدهی ادامه داد: به واسطه کاهش ارزش ریالی گل محمدی در سالهای اخیر دست به توسعه باغ های گل محمدی زدم و در نهایت در سال ۸۴_۸۵برای اولین بار موفق به تولید گلاب به روش سنتی شدم.

وی با بیان اینکه گلاب گیری در استان گیلان بدلیل رطوبت بالا توسط هیچ کارشناسی مورد تایید قرار نمی گرفت، در این زمینه دچار مشکل شدیم افزود: سال ۸۸ بعنوان اولین دهیار روستای گیلده معرفی شدم و با کمک اداره میراث فرهنگی شهرستان شفت و فرمانداری، مردم روستا را به تداوم کاشت گل محمدی و توسعه باغ هایشان تشویق کردم.

این گلابگیر گیلدهی تصریح کرد: با توسعه باغ های گل محمدی در سال ۹۰ برای اولین بار در شمال کشور اولین جشنواره نمادین گل محمدی، گلاب گیری و عرقیات سنتی در استان گیلان برگزار شد که فرماندار شهرستان رشت رئیس این جشنواره و رئیس میراث فرهنگی شفت دبیر این جشنواره بودند‌.

محمدی درباره استقبال مردم از اولین جشنواره نمادین گلابگیری در گیلده گفت: امیدعزتی خبرنگار صداوسیما در شفت مسئولیت اطلاع رسانی این جشنواره را بر عهده گرفت و باعث شد خبر برگزاری این جشنواره مانند بمبی در سراسر کشور منعکس شود.

استقبال ۵هزار نفر در اولین جشنواره گلابگیری

وی ادامه داد: اولین جشنواره نمادین گلابگیری در گیلده در سال ۹۰ از صبح تا غروب به طول انجامید که حدود ۵هزار استقبال کننده داشتیم که از این تعداد حدود ۳هزار نفر اسکان یافتند و ۲هزارنفر در رفت و امد بودند.

اولین گلاب گیر حرفه ای در شمال کشور با بیان اینکه در خردادماه سال ۹۱نیز دومین جشنواره گلاب گیری برگزار شد افزود: شغل اصلی من فرهنگی است که به دلیل مشغله کاری مسئولیت دهیاری گیلده را تحویل دادم و دیگر کسی پیگیری های لازم جهت برگزاری این جشنواره‌ را انجام نداد.

محمدی با تاکید بر اینکه طرح توسعه و گلابگیری باغ های گلاب هرساله انجام می شود، درباره آخرین جشنواره گلابگیری در روستای گیلده بیان کرد: سومین جشنواره گلاب گیری در سال ۹۷_۹۸، برخلاف نمادین بودن سایر جشنواره ها به صورت نیمه صنعتی در روستای گیلده برگزار شد.

وی تصریح کرد: یکی از اتفاقات خوب جشنواره گلابگیری در سال ۹۸ این بود که امروز گلاب و عرقیجات را مستقیما از کارگاه ما می خرند و نیازی نداریم حتماً به بازار برویم.

این گلابگیر گیلدهی با بیان اینکه با طرح توسعه باغ های گل محمدی در حال حاضر مجموعه باغات گل ما در گیلده به حدود ۷هزارهکتار افزایش پیدا کرده است ادامه داد: شخصا در بخش صنایع تبدیلی فعالیت میکنم و ۵هزار متر از زمین های خود را برای این کار اختصاص دادم و گلهای مردم را خریداری می کنم.

کاشت گل محمدی در ۱۱روستا جیرده شفت/ اشتغال به کار بیش از ۶۰نفر در یک کارگاه گلاب گیری

وی با اشاره به اشتغالزایی حاصل از گلابگیری بیان کرد: ۱۱روستا در شهرستان دهستان جیرده شهرستان شفت در بحث گل‌محمدی در حال فعالیت هستند، در کارگاه گلابگیری من بصورت مستقیم سه نفر مشغول به کار و به طور غیرمستقیم حدود ۶۰ نفر مشغول به فعالیت هستند.

محمدی ضمن قدردانی از مسئولین استان و شهرستان شفت خاطرنشان کرد: ما نگران این هستیم که بلایی که بر سر کالاهای ما آمده بر سر گل‌محمدی نیاید بدین صورت که در کنار توسعه باغات گل محمدی می بایست کارگاه های تبدیلی و گلابگیری را هم افزایش دهیم.

این گلابگیر گیلدهی با بیان اینکه با تلاش های انجام شده موفق به ایجاد ۴کارگاه گلابگیری در دهستان گیلده شدیم ادامه داد: روزانه حدود ۶۰۰ تا یک تن گل با میانگین قیمت کیلویی ۸ هزار تومان از باغدار خریداری می شود و در کارگاه من در جهت حمایت از باغداران با مبلغ میانگین ۱۰هزار تومان خریداری می شود‌.

تولید گلاب ۱۰۰ درصد طبیعی در گیلده شفت

وی از عدم دریافت پروانه بهره‌برداری، بهداشتی و تایید سیب سلامت بعنوان معضلات پیشرو در این کار نام برد و افزود: محصولات ما۱۰۰% طبیعی و بدون هیچ‌گونه افزودنی، آب مقطر و… تولید میشود و تاکنون علاوه بر اینکه هیچ مورد شکایتی نداشتیم بلکه این عرقیجات باعث درمان برخی بیماری ها نظیر دیابت، افسردگی و…شده است‌.

 

 

محمدی در تشریح دریافت مجوز فروش رسمی و دریافت پروانه بهداشتی گفت: برای دریافت پروانه بهداشتی به ما گفتند که حتماً باید یک سوله بزنیم و دستگاههای بسته بندی را در آن جا بگذاریم و بعد به ما مجوز بدهند ولی ما نمی توانیم تولید را متوقف کنیم و محصولات کشاورزان را نخریم.

وی با تاکید بر اینکه برای توسعه چرخه تولید نیاز به ورود به بازار را داریم درباره سایر مشکلات این صنعت بیان کرد: چیدن محصول در زمان بارندگی های شدید و قرار نگرفتن در بین نهادهای کشاورزی جهت دریافت کود مناسب هرچند که تاکنون خوشبختانه گل ها دچار آفت سنگین و سختی نشدند با این حال نیاز به حمایت نهادهای کشاورزی، بیمه محصولات، صندوق های حمایت از کارافتادگی و…داریم.

این گلاب گیر گیلانی با اشاره به دریافت تسهیلات با تنفس گفت: در سال ۹۷ برای ۲۰ نفر از روستاییان که به کاشت‌گل مشغول هستند تسهیلاتی بالغ بر ۲۵۰ میلیون از صندوق کارآفرینی امید گرفتیم و در حال حاضر هیچ بدهی به صندوق نداریم زیرا وام را تنها به افرادی دادیم که قصد کار در این حرفه را داشتند.

محمدی تصریح کرد: اگر از ما حمایت شود و به ما تسهیلات با تنفس بدهند بویژه تسهیلات حداقل ۴درصدی و برای پرداخت آن فرصت داشته باشیم در عرض یک سال میتوانیم محصولات خود را بفروشیم و حتی به سایر استان ها محصولات خود را صادر کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: حمایت و پرداخت تسهیلات به باغداران و نظارت بر عملکرد آنها باعث میشود گلاب گیری توسعه پیدا کند و کشاورزان در کنار کشاورزی، دامداری و…در صنعت گلابگیری نیز فعالیت داشته باشند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
ناشناس
سلام شب شما بخیر گلاب وعرقیات نیاز دارم لطفا لیست محصولاتتان را برام بفرستید ممنون ۰۹۱۱۶۰۱۰۵۰۲ علی گل واتسپ منتظرم رشت هستم
در حاشیه