شکست مذاکرات یعنی بازگشت احمدی‌نژاد؟

موضوع احتمال توافق ایران و ۵+۱ اکنون مسئله جدیدی به شمار نمی رود چراکه توافق اولیه ژنو نشان داد با گذشتن از برخی حقوق اساسی، می توان با غرب به تفاهم رسید!

شکست مذاکرات یعنی بازگشت احمدی‌نژاد؟

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از صراط، وعده حل و فصل یک ساله موضوع هسته ای کشور با گذشت ۱۴ ماه از آغاز به کار دولت یازدهم، کاملا فراموش شده است.

موضوع احتمال توافق ایران و ۵+۱ اکنون مسئله جدیدی به شمار نمی رود چراکه توافق اولیه ژنو نشان داد با گذشتن از برخی حقوق اساسی، می توان با غرب به تفاهم رسید!

در این میان نکته اساسی، چگونگی توافق و جزییات آن است. بحث در خصوص این موضوعات در حالی است که اظهارات محمدجواد ظریف در خصوص تاثیر شکست مذاکرات بر نتیجه انتخابات مجلس آتی، بحث ها را وارد فاز دیگری کرده است.

ظریف در نشستی رسانه ای در نیویورک گفته بود: «اگر با وجود تلاش‌های ما برای تعامل، این تلاش‌ها بی‌نتیجه بماند، مردم ایران فرصت خواهند داشت تا ۱۶ ماه دیگر که انتخابات پارلمانی در ایران برگزار می‌شود، به این عملکرد ما پاسخ دهند. وقتی قبلا در تعامل و مذاکرات درباره توافق هسته‌ای با جامعه بین‌المللی در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ توافق‌هایی کردیم و تلاش‌ها، برای عملکرد شفاف از جانب اتحادیه اروپا رد شد… در آن زمان مردم با انتخاب رئیس‌جمهوری متفاوت (منظور احمدی‌نژاد است) به دلیل شکست در مذاکرات به ما پاداش دادند و مرا هم زود بازنشسته کردند! (خنده حضار) حالا من بار دیگر زنده شده‌ام (خنده حضار) به نظر من در انتقال پیامی که جامعه بین‌المللی و به ویژه غرب می‌خواهد به ایران منتقل کند باید بسیار دقت کند… من فکر می‌کنم مردم ایران پاسخ خود را در صندوق‌های رای نشان خواهند داد».

به دنبال این اظهارات و واکنش های مختلف به آن، روز گذشته خبری تایید نشده درباره پیش بینی احمدی نژاد از سرانجام مذاکرات هسته ای منتشر شد. بر این اساس احمدی نژاد در جلسه “هما” گفته است: مذاکرات قطعا شکست خواهد خورد. این گونه که دولت جلو می رود و دستش خالی است، به نتیجه نخواهند رسید. آقای مشایی در این جلسه حضور داشته است.

در همین حال، احمد رضا داوری یکی از نزدیکان و مشاوران احمدی نژاد از لزوم بازگشت او سخن گفته و مدعی شده است: «اصولگرایان اگر می‌خواهند مجددا به قدرت بازگردند باید دعا کنند تا آقای احمدی‌نژاد راضی به کاندیداتوری شود. اگر اصولگرایان می‌خواهند آقای روحانی در سال ۹۶ رئیس‌جمهور نشود باید حتما به دنبال آقای احمدی‌نژاد بیایند چراکه کسی را برای رقابت با آقای روحانی ندارند.»

تردیدی نیست که حل و فصل پرونده هسته ای – اگر نگوییم بزرگترین- دست کم یکی از بزرگترین وعده های دولت تدبر و امید بوده و شکست در مذاکرات عملا به معنای ناکامی دولت در اجرای این وعده به شمار می رود.

سوال اینجاست که آیا در این صورت، راه حل اصولگرایان بازگشت احمدی نژاد است؟ پاسخ این سوال چندان سخت نیست چراکه اصولگرایان با اختلافات علنی خود با رییس جمهور سابق در دوره دوم ریاست جمهوری او، تمایلی به بازگشت احمدی نزاد نشان نداده اند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه