عدم آشنایی دبیر شورای عالی فضای مجازی با واتساپ و وایبر؟!

«فِیس بوک» را «فیس بوک» (بر وزن «هیس») تلفظ می کند، موجبات شادی بسیاری از کاربران همان سایت خبیث را به وجود آورد.

عدم آشنایی دبیر شورای عالی فضای مجازی با واتساپ و وایبر؟!

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از پارس، اینکه برخی از مسئولان کشور، تحصیلاتی متناسب با مسئولیتشان نداشته باشند، تقریبا به امری عادی بدل شده است که تعجب کسی را بر نمی انگیزد؛ تنها وقتی یک نفر در چند مسئولیت غیر مرتبط با رشته تحصیلی اش، مثل ریاست سازمان تربیت بدنی، سرپرست وزارت نفت، معاون سازمان شیلات و … مشغول به کار شود، این شانس را دارد که کمی باعث شگفتی ملت شود. این پدیده از آنجا که سال هاست صورت می گیرد و تقریبا تبدیل به عادت شده است، طبیعتا نباید ارزش خبری داشته باشد و یا سوژه یادداشت قرار گیرد.

موضوع یادداشت اما چیزی دیگری است؛ رسم جدید و عادت نوینی که چند وقتی است در میان مسئولان فضای مجازی به راه افتاده، و عبارت است از: عدم هیچ گونه «تلاشی» برای دست یابی به کوچکترین آشنائی با موضوع مسئولیتشان. اصل قصه از این قرار است: جناب دکتر محمد حسن انتظاری، دبیر شورای عالی فضای مجازی، چند روز پیش در مصاحبه ای، با قاطعیت تمام اعلام فرمودند که تا به حال، به هیچ وجه از نرم افزارهای واتساپ و وایبر استفاده نکرده اند! حتما توجه دارید که مسئولیت ایشان در رابطه با کلیت امور فرهنگی کشور نیست تا شبکه های اجتماعی، موضوع بخش کوچکی از تصمیم گیری های ایشان باشد؛ بلکه مسئولیت ایشان، دقیقا در رابطه با فضای مجازی و از جمله شبکه های اجتماعی است که مهم ترین بخش این فضا را تشکیل می دهند.

اینکه ایشان تا به حال چه سوابقی در عرصه فضای مجازی داشته اند که به این مسئولیت گمارده شده اند، بحث دیگری است که باید در جای خود بررسی شود؛ اما صحبت در این است که ایشان در این یک سالی که از مسئولیتشان گذشته و بارها و بارها بحث فیلترینگ واتساپ و وایبر مطرح شده است، دقیقا به چه کاری مشغول بوده و بر روی چه پروژه ای فعالیت می کردند که هنوز فرصت ورود به واتساپ و وایبر را پیدا نکرده اند.

باری، این واقعه، مرا به یاد داستان روحانی ای می اندازد که پیش از انقلاب به مدت یک دهه، کتاب «اسلام شناسی» مرحوم دکتر شریعتی را نقد کرده بود، و پس از اتمام دهه، وقتی با این سوال مواجه شده بود که کتاب «اسلام شناسی» را از کجا تهیه کرده است، پاسخ داده بود: «تا آخرین لحظات پیش از آغاز دهه، پیگیر تهیه کتاب بودم، ولی متأسفانه نتوانستم آن را پیدا کنم!». امیدوارم جناب دکتر انتظاری، پیش از واقعه فیلترینگ واتساپ و وایبر که طبق ضرب الأجل معاون اول قوه قضائیه، به احتمال فراوان در زمانی کمتر از یک ماه آینده اتفاق خواهد افتاد، فرصت یک بار حضور در این شبکه های اجتماعی که دستور فیلترینگشان را صادر خواهند کرد را پیدا کنند، به امید آن روز!

این داستان البته مختص به جناب انتظاری که سمت دبیری شورای عالی فضای مجازی را عهده دار هستند نیست، بلکه سایر اعضاء نیز تقریبا وضعیتی مشابه با ایشان را دارند. هنوز از خاطر نبرده ایم سخنان مشعشع رئیس کمیسیون … مجلس را که «فیس بوک» را سایتی اسرائیلی دانسته و دلیل بر مدعای خود را هم عدم انعکاس اخبار جنگ اسرائیل با غزه توسط این سایت خبیث! اعلام کرده بودند. خب، وقتی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس که احتمالا خیلی هم دغدغه جوانان و فاسد نشدن آن ها را دارد، یک بار قدم رنجه نکرده و پا به محیط سراسر خباثت فیس بوک نگذاشته اند تا تفاوت آن را به عنوان یک شبکه اجتماعی با سایت های خبری متوجه شوند، دیگر از سایر اعضای این کمیسیون که با آراء خود، چنین فردی را مسئول نظارت فرهنگی کشور نموده اند چه انتظاری می رود؟! البته باز جای تشکر دارد که آن قدر از وقت ذی قیمت خود مایه می گذارند که لااقل اخبار رادیو و تلویزیون و – العیاذ بالله – رسانه های بیگانه را گوش کنند تا از تلفظ صحیح نام این شبکه ها مطلع گردند، وگرنه می توانستند مانند آن امام جمعه محترم شوند که فایل صوتی صحبت هایش که در آن، «فِیس بوک» را «فیس بوک» (بر وزن «هیس») تلفظ می کند، موجبات شادی بسیاری از کاربران همان سایت خبیث را به وجود آورد.

این بندگان خدا البته آن قدر صادق و ساده بودند که در رابطه با موضوعی که چیزی از آن نمی دانند سخن بگویند، وگرنه خدا می داند چند نفر از همین مسئولانی که هر روز از لزوم فیلترینگ این سایت و آن سایت سخن گفته و نگرانی خود را از فساد جوانان فریاد می زنند، حتی یک بار هم به آن ها سر نزده و حتی لوگوی آن ها را نیز مشاهده نکرده اند؛ و البته آن قدر فرزندان پاک و سر به زیری هم داشته اند که هیچ کدام حتی کمی به فساد حضور در این شبکه های اجتماعی آلوده نشده اند تا از این طریق، امید به اطلاع پیدا کردن پدران مسئولشان از ماهیت آن ها امیدی داشته باشیم.

این ها را که گفتم، نه از این رو است که امید دارم فردا روز، خدای ناکرده، تمام مسئولان در موضوع مسئولیت خود مطالعه کافی داشته و از زیر و بم اموری که در آن تصمیم گیری می کنند خبر داشته باشند، بلکه به خاطر این گفتم که اگر چندی بعد، مسئولی، گوگل را به صورت «گوگول» تلفظ کرد و از عدم انعکاس اخبار مذاکرات هسته ای توسط آن گله نمود یا آن که مسئول سازمان شیلات کشور عنوان کرد که تا به حال حتی یک ماهی را هم به چشم خود ندیده است، خدای ناکرده شگفت زده نشوید، به امید آن روز!

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه