تنفر جک استراو چطور به حمایت از جواد ظریف تبدیل شد؟!

ظریف این بار صریح تر از گذشته گفته است که در صورت عدم توافق، جریان سیاسی آنها در ایران قدرت را از دست خواهد داد. و درست چند روز پس از اظهارات ظریف، این جک استراو است که باز هم در تایید حرف های او، اظهار نظر کرده است.

تنفر جک استراو چطور به حمایت از جواد ظریف تبدیل شد؟!

به گزارش ۸دی نیوز، از همان زمانیکه جک استراو در قامت وزیر خارجه انگلیس به ایران امد تا به همراه یوشکا فیشر و دومنیک دوویلپن ، همتایان المانی و فرانسوی خود مقابل حسن روحانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی وقت بنشینند و درباره تعلیق فعالیت های هسته یا کشورمان مذاکره کنند؛ افکار عمومی در ایران ذهنیت خوبی از او نداشته اند.

او نماینده یک دولت استعمارگر بود که هنوز ایرانیان از آنان خاطره های تلخی در حافظه تاریخی خود دارند. اخباری از توهین های استراو و نحوه نشستن او در ان مذاکرات نیز منتشر شد که بر شدت تنفر مردم ایران از این انگلیسی مرموز افزود. اما تنفر زمانی بیشتر شد که کتاب خاطرات استراو منتشر شد. او در آن کتاب از ماجرای تماس تلفنی کمال خرازی، وزیر خارجه وقت ایران با او و مکالمه خود با خرازی در “توالت” نوشت.

به گزارش افکارنیوز ، به هر حال درحالیکه افکار عمومی ایرانیان ذهنیت نامساعدی نسبت استراو دارد؛ اما نام او طی یک سال اخیر و همزمان با آغاز به کار دولت روحانی، بار دیگر بر سر زبان ها افتاد. او که اکنون نماینده پارلمان انگلستان است در قالب یک هیات پارلمانی به ایران آمد و با جواد ظریف نیز دیدار کرد.
اما آنچه نام استراو را بیشتر از قبل بر سر زبان ها انداخت، دیدگاه های بسیار نزدیک او با دولت در حوزه مذاکرات هسته ای بود. استراو طی یک سال اخیر چندین بار با انجام گفتگوها و انتشار یادداشت هایی خواستار توافق غرب با ایران در موضوع هسته ای شد. در این میان ۲ مورد وجود دارد که هماهنگی نزدیک استراو با ظریف ، در این حوزه را بیشتر نشان می دهد.

اواخر اردیبهشت ماه، پس از انکه مذاکرات وین ۵ بی نتیجه به پایان رسید، جواد ظریف در حساب توئیتر خود خواستار توجه غرب به فرصت پیش امده برای توافق هسته ای شد و از انها خواست به نتایج شکست مذاکرات در سال ۲۰۰۵ توجه کنند. در واقع ظریف به طرف خارجی گوشزد می کرد که شکست مذاکرات باعث می شود جریان مخالف غرب در ایران به قدرت برسد. جریانی که در تنها چند سال می تواند فعالیت های هسته ای ایران را به شدت گسترش دهد.

پس از این پیام ظریف، جک استراو وارد عمل شد و از استدلال ظریف حمایت کرد. او به اظهار نظر توییتری ظریف درمورد اینکه نباید مانند سال ۲۰۰۵ فرصت‌ها را از دست داد، واکنش نشان داد و تصریح کرد که ما باید به آنچه که در توافق ژنو آمده است پایبند باشیم وگرنه اعتمادسازی ممکن نخواهد بود. استراو تصریح کرد: سرسختی آمریکا در سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ مانع دستیابی به توافق با ایران شد.

ما باید مراقب باشیم که برای چه هدف و آرزویی تلاش می‌کنیم. این البته تنها حمایت استراو از توافق هسته ای با ایران نبود. ولی تعهد استراو نسبت به یاداوری شکست مذاکرات هسته ای سال ۲۰۰۵ نشان می دهد او و ظریف از یک نوع نگاه نسبت به این اتفاق برخوردارند. به همین دلیل است که پس از اظهارات جنجال ساز اخیر ظریف در شورای روابط خارجی امریکا، استراو باز هم اظهارنظر و از حرف های ظریف حمایت کرد.

محمدجواد ظریف چهارشنبه هفته گذشته در شورای روابط خارجی آمریکا، وقتی هاله اسفندیاری از او درباره تاثیر مذاکرات بر تحولات سیاسی داخل ایران پرسید؛ جواب داد:” ما روندی را شروع کرده ایم که هدف از آن تغییر فضای سیاست خارجی کشور است. اگر با وجود تلاشهای ما برای تعامل، این تلاشها بی نتیجه بماند، مردم ایران این فرصت را خواهند داشت تا شانزده ماه دیگر که انتخابات پارلمانی در ایران برگزار می شود ، به این عملکرد ما (با آرای خود) پاسخ بدهند. وقتی قبلا در تعامل و مذاکرات درباره توافق هسته ای با جامعه بین المللی در سالهای ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵، توافقهایی کردیم و تلاشهای ما برای عملکرد شفاف ، از جانب اتحادیه اروپا رد شد، مردم جواب ما را با انتخاب رئیس جمهوری متفاوت (احمدی نژاد) دادند که مرا هم زود بازنشسته کرد!( خنده حضار) البته باید توجه داشت که اتحادیه اروپا به تنهایی فعالیت نمی کرد و مقامات کاخ سفید و وزارت امور خارجه آمریکا مانع از هرگونه توافق شدند همانطور که حالا هم کسانی هستند که نمی خواهند هیچگونه توافقی حاصل شود قطع نظر از اینکه مفاد آن چه باشد.

حالا من بار دیگر زنده شده ام (خنده حضار). به نظر من، در انتقال پیامی که جامعه بین المللی و بویژه غرب می خواهد به ایران منتقل کند باید بسیار دقت کند. باید دیگر تعامل ازجانب ایران و تلاش ایران برای باز بودن و نگاه به آینده داشتن با پاسخ مثبت مواجه می شود یا اینکه بار دیگر ، رد می شود. من فکر می کنم مردم ایران پاسخ خود را در صندوقهای رای نشان خواهند داد.

ظریف این بار صریح تر از گذشته گفته است که در صورت عدم توافق، جریان سیاسی آنها در ایران قدرت را از دست خواهد داد. و درست چند روز پس از اظهارات ظریف، این جک استراو است که باز هم در تایید حرف های او، اظهار نظر کرده است. او طی یادداشتی در دیلی تلگراف ، به مذاکرات پیشین ایران و غرب در دوران فعالیت حسن روحانی به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران اشاره کرد و نوشت: در آن زمان نیز طرف‌ها به حصول توافق نزدیک بودند اما تندروهایی در دولت جورج بوش با هرگونه امتیاز دهی به ایران مخالفت کردند و در نتیجه میانه روها در ایران بی‌اعتبار شدند و محافظه کاران فرصت را برای خود مناسب دیدند.

استراو در ادامه این یادداشت به نتیجه شکست مذاکرات اشاره کرد و نشت: ایران پس از پایان دوره ریاست‌جمهوری محمد خاتمی در سال ۲۰۰۵ تنها ۲۰۰ سانتریفیوژ داشت، اما اکنون حدود ۲۰ هزار سانتریفیوژ در اختیار دارد.
بنابراین به خوبی مشخص است که سفارش های جک استراو برای جواد ظریف بر مبنای یک نوع نگاه به اصل توافق و تاثیر ان بر تحولات داخلی ایران صورت می گیرد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه