صیادان گیلان آماده دل به دریا زدن می شوند

از دیر باز ، صید و صیادی بخش عمده ای از معیشت مردمان ساحل نشین گیلان را تامین کرده است و تعداد قابل توجهی از افراد فعال استان بصورت مستقیم و غیر مستقیم به این حرفه مشغول هستند .

صیادان گیلان آماده دل به دریا زدن می شوند

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از ایرنا، از سویی سالها ست که در الگوی جهانی صید و صیادی ،از حالت معیشت فصلی بومی – سنتی خارج و بعنوان یک صنعت جامع تلقی میشود شیوه های صید ، چگونگی حمل و نقل ماهی ، ابزار و ادوات صید ، تکامل شناورهای صیادی و تخصصی شدن آنها با توجه به گونه ماهی و حتی پوشش صیادان و در عین حال گسترش صنایع تبدیلی وابسته به آبزیان همه و همه جایگاه تعریف شده ای دارند که هنوز آنچنان که باید و شاید در جامعه صیادی ما تعریف نشده است.

گهگاه تصمیم های مقطعی و شتابزده بدون برآورد درست از بودجه و اعتبارات و یا روشهای آرمانی بدون توجه به امکانات، زیر ساخت و حتی بازاریابی دقیق برای محصولات ، مزید بر علت شده است که بارزترین نمونه آن در سالهای اخیر تعدد تعاونی های صید پره در شمال کشور بود که بسیاری از آنها فاقد جانمایی درست بود و سالهاست که تعدیل پره ها و ساماندهی آنها بخشی از بودجه شیلاتی را می بلعد و هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است.

استان گیلان به نسبت دو استان دیگر شمالی قدمتی بسیار دیرینه در صیادی دارد ، رودخانه سپید رود در سالهای دور مهد زادآوری لذیذترین و اقتصادی ترین ماهیان استخوانی و غضروفی دریای کاسپین بود.

برغم تمام مسایلی که موقعیت ممتاز سالهای دور استان گیلان را به لحاظ صید و انواع آبزیان متاثر کرده هنوز صید و صیادی و وابستگی معیشت عده بسیاری از مردمان این دیار به دریا وابسته است.

از اواخر تابستان صیادان دام و تور و طناب و قایقهایشان را نو نوار می کنند و منتظر آغاز فصل صید میشوند .

برابر مصوبه کمیته مدیریت صید شیلات مرکز، شروع فصل صید ماهیان استخوانی توسط تعاونی های پره در حوزه غرب گیلان شامل پنج تعاونی پره منطقه تالش و آستارا ، از ابتدای مهر و در سایر مناطق استان و به قولی آغاز رسمی فصل صید در گیلان بیستم مهر ماه است.

*آمادگی همه جانبه شیلات گیلان برای فصل صید

مدیرکل شیلات استان گیلان در مصاحبه اختصاصی با ایرنا در تشریح برنامه های مجموعه شیلات گیلان برای مدیریت بهینه فصل صید گفت: از جمله هدف گذاری های ما دست یابی به هشت هزار و ۵۵۲ تن صید ماهیان استخوانی است.

‘اسحاق شعبانی’ ، تکثیر و بازسازی مصنوعی ذخایر را ماهیان استخوانی را با مشارکت جامعه بهره بردار به میزان ۱۵۰ میلیون عدد ، از دیگر اهداف شیلات در فصل صید ۹۳-۹۴ اعلام و تصریح کرد: در زمان مولد گیری برای تکثیر و پرورش ، بخشی از مولدان را جامعه صیادی تامین و رایگان تحویل شیلات می دهند و در عین حال به هنگام رها سازی بچه ماهیان تکثیر شده نیز ، نمایندگان صیادان در مکان رها سازی در مصب رودخانه و تالاب حضور فعالانه خواهند داشت.

وی در ادامه اظهار کرد: حفاظت از منابع آبزی با انجام برنامه نظارت ، کنترل وبرنامه ریزی در جهت رعایت استاندارد های صید و اقدام های هماهنگ یگان حفاظت منابع و فرماندهی مرزبانی استان در برخورد و جلوگیری از فعالیت صیادان غیر مجاز ، از دیگر برنامه های شیلات است.

مدیرکل شیلات گیلان در مورد دغدغه قدیمی نحوه عرضه ماهی به خبرنگار ایرنا گفت: اجرای طرح عرضه بهداشتی ماهیان صید شده توسط پره ها و ایجاد بازارهای عرضه ماهی در شهر های ساحلی در برنامه ما قرار دارد.

شعبانی در تشریح این موضوع خاطر نشان کرد: بحث مشترکی بین شیلات و دامپزشکی مطرح است که نباید ماهی تمیز صید شده از دریا ، با شن ساحل مخلوط شود و لازم است بلافاصله پس از به خشکی آوردن ماهیان آنها را در سبدهای مشبک ریخته ، شست و شو داده و سپس به بازار عرضه کنند.

شعبانی با اشاره به این که شن از عوامل آلوده کننده است افزود: این باور غلط که شن اندود شدن ماهی نشان تازه بودن آن است بهانه ای شده تا عده ای ماهی را به شن آمیخته و عرضه کنند ، لذا شیلات با توزیع سبد مشبک ماهی ونیز ایجاد جایگاه شست و شو در پره که در اصطلاح محلی به آن ‘سیم چال ‘ اتلاق میشود ، بصورت رایگان برای صیادان مهیا کرده است.

وی افزود : بخش برخورد با تخلف عرضه کنندگان غیر بهداشتی ماهیان نیز از وظایف حاکمیتی دامپزشکی است ، از سوی واحد مربوطه در دامپزشکی چه در حمل و چه در بخش توزیع و عرضه غیر بهداشتی با متخلفان مطابق قوانین موجود برخورد می کنند.

مدیرکل شیلات گیلان در پاسخ به سوال ایرنا مبنی بر آخرین وضعیت طرح تعدیل و ساماندهی پره ها و نیز وضعیت فعلی آنها ،گفت: عطف به هماهنگی شیلات ایران ، وزارت جهاد کشاورزی و مجمع نمایندگان استان گیلان ، در طرح بودجه ۹۴ پیش بینی ، تصویب و تخصیص اعتبار صورت گرفته است .

وی یادآور شد: امروزه می دانیم فعالیت فصلی صیادی به تنهایی جوابگوی معیشت افراد نیست لذا شیلات آمادگی دارد که به پره ها مجوز فعالیت جنبی برای پرورش ماهی در قفس های دریایی و پرورش آبزیان در اراضی ساحلی را بدهد.

شعبانی افزود : پره ها این امکان را دارند که ضمن هماهنگی با اداره گردشگری و میراث فرهنگی ، از جایگاه های پره (آستان) در فصل تابستان برای اقامت گردشگران استفاده کنند .

بیماریهای آبزیان نیز از جمله مواردی است که علاوه بر آنکه بر صید و معیشت صیاد تاثیر می گذارد، موجب نگرانی هایی برای مصرف کنندگان است . در چند سال اخیر در موارد متعددی مراجع شیلاتی و دامپزشکی گزارش هایی در مورد آلودگی ماهیان کفال داشتند.

مدیر کل شیلات گیلان در پاسخ به سوال ایرنا مبنی بر اینکه در صورت بروز بیماری آبزیان نظیر بیماریهای کفال ، راهکار شیلات چیست، گفت: این موضوع به طور مستمر توسط آزمایشگاه های موسسات تحقیقاتی وابسته به شیلات نظیر موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور و پژوهشکده آبزی پروری ، سازمان شیلات ایران با هماهنگی دامپزشکی رصد می شود.

وی افزود : در صورت دریافت هر گونه گزارش بویژه در فصول سرد سال ، کارشناسان شیلات و دامپزشکی با حضور در منطقه مورد نظر با رعایت کلیه ضوابط بهداشتی اقدام به جمع آوری و معدوم سازی آبزیان بیمار می کنند.

از آنجا که با توجه به کاهش ذخایر طبیعی آبزیان و نیز نظر به افزایش رشد جمعیت و تاکید بر گسترش آبزی مصرفی ، صید از دریا و رودخانه جوابگو نیست ، پرورش آبزیان از راهکار های مطمئن برای معیشت پایدار صیادی و تامین ماهی برای سبد مصرف خانوار است .

*آبزی پروری سیاست موکد شیلات است

مدیر کل شیلات گیلان در خصوص برنامه های دستگاه متبوعش برای حمایت از آبزی پروران به ایرنا گفت: ترغیب و تقویب آبزی پروری برای ما بسیار مهم است لذا آن را در قالب حفظ و تقویت آبزی پروری آبهای داخلی با افزایش تولید در واحد سطح از طریق مکانیزاسیون ، تنوع گونه ای و نیز استفاده از گونه های بومی و سایر گونه های تایید شده قابل پرورش در استان ، همواره در دستور کار داریم.

وی گفت: همچنین شیلات دقت نظر و اهتمام خاصی بر توسعه آبزی پروری دریایی ، پرورش ماهی در قفس و نیز افزایش تولید ماهیان خاویاری بویژه در سواحل استان گیلان دارد.

شعبانی افزود : برنامه استقرار ۱۶ قفس در منطقه’ چابکسر’ ( در دو گروه با هشت قفس ) در دستور کار است و برای پرورش ماهیان گرم ابی نصب ۲۴ قفس جدید در منطقه’ابکنار ‘ تالاب انزلی در سال ۹۴ در دستور کار شیلات استان است.

وی در مورد آخرین وضعیت واحدهای فعال پرورش ماهیان خاویاری به ایرنا گفت : از ۲۰ مزرعه فعال پرورش ماهیان خاویاری در سال گذشته ۱۸۹ کیلوگرم گوشت و ۷۵۰ کیلوگرم خاویار پرورشی استحصال شد.

مدیر کل شیلات گیلان خاطر نشان کرد : تولید محصولات شیلاتی و توسعه ابزی پروری و رفع مشکلات مبتلابه این کار مستلزم تعامل با پژوهشکده آبزی پروری آبهای داخلی ، انتستیتو تحقیقات بین المللی ماهیان خاویاری و مرکز ملی تحقیقات و فراوری آبزیان شیلات گیلان و همچنین سایر مراکز مرتبط و سایر دستگاههای مرتبط است که تاکنون نیز چنین بوده است و به طریق اولی هرچه این ارتباط بیشتر باشد ، به رشد و ارتقا جامعه بزرگ بهره برداران صید و صیادی می انجامد.

استان گیلان قریب به چهار هزار نفر صیاد دارد که در قالب ۵۲ تعاونی پره ، به فعالیت مشغولند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه