روادید ورود گیلانی‌ها به جمهوری آذربایجان لغو شود

استاندار گیلان گفت:با توجه به لغو روادید ورود اتباع جمهوری آذربایجان به ایران از ۵ سال گذشته تاکنون، این انتظار متقابل از سوی تجار و بازرگانان گیلان نیز وجود دارد.

روادید ورود گیلانی‌ها به جمهوری آذربایجان لغو شود

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از ایسنا، دکتر محمدعلی نجفی در دیدار استاندار با سرکنسول این کشور که در رشت انجام شد، با تأکید بر لزوم آسان کردن صدور روادید برای تجار و بازرگانان گیلان گفت: تمدید تفاهمنامه صدور پروانه گذر مرزی برای مرزنشینان دو کشور تا عمق ۴۵ کیلومتری دارای اهمیت است.

وی با بیان توانمندی‌های گیلان در بخش‌های بازرگانی، صنعت، کشاورزی، گردشگری و علم و فناوری گفت: ساخت راه آهن، تولید محصولات متنوع کشاورزی و صنعتی، امکانات بندری و گمرکی و وجود مراکز علمی و درمانی پیشرفته بسترساز توسعه مبادلات گیلان با جمهوری آذربایجان است.

نجفی با اشاره به فعال شدن کمیسیون‌های مشترک اقتصادی دو کشور گفت: باید از این فرصت برای ارتقای روابط گیلان به عنوان تنها استان کشور که دارای مرز آبی و خاکی با جمهوری آذربایجان است بهره برد.

وی خاطرنشان کرد: راه‌اندازی خط دریایی انزلی – باکو و خط هوایی رشت – باکو و رشت – باکو – آستاراخان می‌تواند نقش مؤثری در افزایش مراودات شهروندان و تجار گیلان و جمهوری آذربایجان داشته باشد.

نجفی، کاهش تعرفه‌های واردات و صادرات کالای دوطرف، ایجاد مرکز تجاری ایران در باکو، بهره گیری از ظرفیت منطقه آزاد انزلی و تأسیس شرکت‌های جمهوری آذربایجان در این منطقه در تقویت روابط گیلان با جمهوری آذربایجان را مؤثر عنوان کرد و گفت: در بخش توریسم درمانی ظرفیت کنونی به مراتب می‌تواند ارتقا یابد.

علی علیزاده، سرکنسول جمهوری آذربایجان در تبریز نیز در نشست با استاندار گفت: آسان کردن روند صدور روادید برای تجار و بازرگانان گیلانی در مرز آستارا پیگیری خواهد کرد. روابط ایران و ‌آذربایجان پس از انتخابات ۲۴ خرداد سال گذشته توسعه یافته است.

به گزارش ایسنا، راهکارهای گسترش مناسبات گیلان با جمهوری آذربایجان در دیدار استاندار با سرکنسول این کشور بررسی شد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه