چرا ارشاد توهین به دفاع مقدس را محکوم نکرد؟

علی جنتی و حجت الله ایوبی در اولین واکنش ها به این اظهارات، هر دو برای فرار از پاسخ گویی، اعلام کردند که باید صحبت های کیارستمی را بخوانند و سپس موضع گیری کنند!

چرا ارشاد توهین به دفاع مقدس را محکوم نکرد؟

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از صراط، اظهارات توهین آمیز عباس کیارستمی درباره دفاع مقدس، واکنش بسیاری از همکاران خود او را در پی داشته است با این وجود وزیر ارشاد و رییس سازمان سینمایی از محکوم کردن این اظهارات خودداری کرده اند.

به گزارش گروه فرهنگی صراط، علی جنتی و حجت الله ایوبی در اولین واکنش ها به این اظهارات، هر دو برای فرار از پاسخ گویی، اعلام کردند که باید صحبت های کیارستمی را بخوانند و سپس موضع گیری کنند!

با تکرار این پرسش ها از سوی رسانه ها، سرانجام جنتی در واکنشی کوتاه اظهارات کیارستمی را غیرقابل قبول خواند اما ایوبی هرگز حتی همین میزان واکنش را نیز نپذیرفته است.

ایوبی در واکنش به این درخواست ها، در صفحه فیسبوک خود نوشت:  تقدیم به همه کسانی که از من واکنش می خواهند: ” خدایا مرا طاقت جرح نیست و ترا حاجت شرح نیست” و اینکه “خداپرستی آنست که خودپرستی را رها کنی” . شمس تبریزی

او سپس در اظهاراتی ضمن دفاع از کیارستمی، اظهارات او علیه دفاع مقدس را از اساس منکر شد!

ایوبی در حاشیه برگزاری نشست هم اندیشی گروه سینمایی «هنر و تجربه» در جمع خبرنگاران گفت: نکته مورد غفلت رسانه‌ها در انعکاس صحبت‌های کیارستمی این است که نقل قول مطرح شده از جانب وی بیان یک کامنت بوده و به هیچ عنوان این کامنت به اعتقادات این فیلمساز درباره‌ی دفاع مقدس ربط ندارد!

وی ادامه داد: چندین بار با کیارستمی صحبت کرده‌ام اما وی به من اجازه نداد این صحبت‌ها را رسانه‌ای کنم و من هم به رسم امانت این خواسته را به جا می‌آورم. اشاعه این صحبت‌ها به این شکل بی‌انصافی است، بنابراین درخواست دارم که برای مردم توضیح دهید که عباس کیارستمی فقط نقل قول کرده است.

ایوبی اظهار داشت: برداشت من از صحبت با کیارستمی این است که وی برخلاف اخبار منتشر شده به دفاع مقدس عشق می‌ورزد و چندین بار در محافل دوستانه تاکید کرده که می‌خواهد دفاع مقدس را به شیوه‌ی خود به تصویر بکشد.

گفتنی است عباس کیارستمی چندی پیش در حاشیه جلسه پرسش و پاسخ با دانشجویان دانشگاه سیراکیوز آمریکا گفته بود: «یک هفته قبل از اینکه اینجا بیایم یکی از فیلمسازانی که سال‌ها فیلم جنگی ساخته (اشاره به ابراهیم حاتمی کیا) فیلم‌های پرهزینه جنگی و البته با مخاطب کمتر- برای اینکه مخاطب ایرانی دیگر حوصله جنگ نداشت، بنابراین بودجه‌های خیلی سنگین می‌گیرد و فیلم‌های جنگی می‌سازد، گوش من را پیچانده بود که زمانی که ما داشتیم می‌جنگیدیم کیارستمی داشت دنبال دفترچه دوستش می‌گشت. «خانه دوست کجاست» یکی از پربیننده‌ترین فیلمهایی بود که من ساختم، درواقع همه جای دنیا آن را می‌شناسند. «خانه دوست کجاست» ماندگار شد چون راجع به یک ارزش انسانی صحبت می‌کرد اما فیلم‌های تو نماند چون تو راجع به یک پریودی از تاریخ ایران حرف زدی که تازه آن پریود هم به هیجان اورد بچه ها را. احمدپور (شخصیت اصلی فیلم خانه دوست کجاست) رفت پس داد دفترچه را، اما تو به هیجان آوردی و احمدپورهای دیگر رفتند در جنگ و کشته شدند و حالا پس از سال‌ها می‌شود راجع به آن‌ها فکر کرد که آن‌ها چطوری از بین رفتند. در یک جنگی که هیچ مفهومی نداشت.»

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه