رویای ویلاسازان در رشت به کابوس تبدیل شد

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: تغییر کاربری شالیزارها در گیلان به خصوص در شهرستان رشت کاهش یافته است.

رویای ویلاسازان در رشت به کابوس تبدیل شد

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از ایسنا، علیرضا شعبان نژاد منطقه گیلان، اظهار کرد: در حال حاضر ۱۱ گشت در محافظت از اراضی و جلوگیری از هرگونه تغییر کاربری در شالیزارهای گیلان نظارت می‌کنند. نتایج این گشت‌زنی منجر به کاهش تغییر کاربری شالیزارها در گیلان شده است.

وی اضافه کرد: برنامه داریم تا برای هر شهرستان، یک واحد گشت زنی داشته باشیم و امیدواریم تا قبل از پایان سال‌جاری تعداد این گشت‌ها به ۱۶ واحد برسد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان خاطرنشان کرد: شهرستان رشت بزرگترین شهرستان برنج خیز کشور است. شهرستان گیلان به دلیل اینکه در مرکز استان واقع شده است و با ساخت ویلا در آن می‌توان به مزیت‌های آن هم دسترسی داشت بسیار مورد توجه خوش نشین‌ها برای ساخت ویلا قرار گرفته است. خوشبختانه با استقرار واحدهای گشت، رویای ویلاسازان در این شهرستان به کابوس تبدیل شده است.

وی تصریح کرد: ساخت ویلاها در شالیزارها و دیگر اراضی ارزشمند کشاورزی موجب تهدید امنیت غذایی کشور می‌شود. با همکاری اخیر واحدهای گشت زنی شاهد کاهش چشمگیر تغییر کاربری شالیزارها در گیلان هستیم.

شعبان‌نژاد با تاکید بر اینکه تنها نظارت‌ها نمی‌تواند مانع تغییر کاربری‌ها شود، ادامه داد: کشت‌های تلفیقی، کشت توام برنج با ماهی و اردک و استفاده بهینه از شالیزارها موجب می‌شود که درآمد خانوارهای روستایی افزایش یابد و به این ترتیب تغییر کاربری‌ها روز به روز کمتر می‌شوند.

وی تصریح کرد: متاسفانه در اغلب شهرستانهای گیلان فقط چهار ماه از سال اراضی به کشت اختصاص می‌یابندو باید حداقل این مدت زمان را به ۸ ماه در سال برسانیم تا کشاورزان برای تامین هزینه‌های خانوارهای خود با مشکل مواجه نشوند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان، سختی کار در تولید برنج را یکی دیگر از عوامل تغییر کاربری و یا تمایل کشاورزان به فروش زمین‌هایشان بیان کرد و گفت: برای این مشکل چاره‌اندیشی کرده‌ایم. به عنوان مثال برای مکانیزه شدن تولید برنج به شالیکاران تسهیلات ارائه می‌کنیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه