کارشناس سیاسی و استاد دانشگاه در گفتگو با ۸دی:

جهانی شدن “روز قدس”، فلسطین را به اولویت اول جهان اسلام مطرح کرد/ وقتی مردم پای کار باشند، بزرگ ترین دیپلمات ها هم به موفقیت نمی رسند

روح الله منعم کارشناس سیاسی و استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه جهانی شدن روز قدس، فلسطین را به عنوان اولویت اول جهان اسلام مطرح کرد، گفت: امام(ره) موضوع فلسطین را اجتماعی و مردمی کرد و مردم را پای کار آورد.

جهانی شدن “روز قدس”، فلسطین را به اولویت اول جهان اسلام مطرح کرد/ وقتی مردم پای کار باشند، بزرگ ترین دیپلمات ها هم به موفقیت نمی رسند

روح‌الله منعم، کارشناس سیاسی و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار هشت دی در رابطه با اهمیت روز قدس با بیان اینکه هرچقدر از عمر انقلاب بگذرد و واقعیت های جهان اسلام و نوع سازش اندیشه غربی در حوزه آسیا و خصوصا تمرکز آن بر جهان اسلام را ببینیم بیشتر به عمق بینش بسیار بالای امام(ره) پی می بریم اظهار کرد: این اتفاق شاید در زبان ساده باشد اما وقتی به تحلیل بپردازیم می بینیم که امام( ره) پشت این گفتمان بسیار حرف داشت.

وی با بیان اینکه حرف اول امام (ره) این بود که انقلاب ایران مختص شیعیان نیست و به اسلام تعلق دارد تصریح کرد: حرف دوم این بود که نباید انقلاب را در قالب منافع ملی ایران دید زیرا انقلاب برای منافع امت اسلام است.

این کارشناس سیاسی صدور انقلاب ایران ورای مرز های جغرافیای و مرزهای ژئوپلیتیک ساخته شده نظام بین الملل را منفعت سوم نامگذاری این روز دانست و افزود: تمام گفتارها، نطق ها و تحلیل های امام هم در چهارچوب قاموس های یک کشور جای نمی‌گیرد؛ پس گفتمان امام یک گفتمان جهانی بود و مسئله قدس هم به عنوان یک مسئله جهانی مطرح کرد تا برای امروز و پس از ۴۲ سال مخاطب بداند که امام این روزها را می دید.

منعم با بیان اینکه امام با انتخاب این روز انقلاب اسلامی را به عنوان یک عطش و خواست بین المللی، یک خواست و آزادی، حفظ عزت مسلمین و تمامیت و کیان امت اسلام دید، گفت: ما متوجه می شویم که امام بسیاری از چیزها را با ضمیر روشن خود می دید و می‌خواست در درجه اول برای مردم ایران و مردم کشورهای منطقه و سپس نظام بین الملل این ثابت کند که موضوعات مربوط به مباحث فلسطین یک موضوع جهانی است نه صرفا عربی یا خاورمیانه.

وی با اشاره به اینکه امام به این نتیجه رسید که مسئله فلسطین باید به موضوع جهانی در قالب اسلام باشد افزود: سیاست نه شرقی، نه غربی امام در قالب روز قدس در این معنا متبلور شد که باید برای قدس گفتمان سازی کنیم؛ در واقع روز قدس شروع گفتمان سازی فلسطینی بوده که باید در جهان اولویت اول قرار گیرد و اگر در جهان اول نباشد پس باید در بین کشورهای اسلامی جز اولویت های اول شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه امام (ره) با اعلام روز جهانی قدس شرافت را به امت اسلام بازگرداند ادامه داد: ما می توانیم ورای تعاریف قالب در بین الملل یک تعریف جهانی از مشکلات جهان اسلام داشته باشیم.

حل مسائل جهان اسلام در قالب دو پیکره جدای شیعه و سنی شدنی نیست

وی با تاکید بر اینکه امام (ره) ۲۰۰ سال حضور انگلیسی ها در منطقه را کشف کرد افزود: امام خواست با اعلام روز جهانی قدس به دنیا و کشورهای مسلمان جهان نشان دهد که ما در قالب شیعه و سنی نمی توانیم مسایل مربوط به جهان اسلام را حل کنیم بلکه باید در زیر یک پیکره سیاسی باشیم.

امام به دنبال یک شانتاژ تبلیغاتی نبود

وی با تاکید بر اینکه امام(ره) به دنبال این نبود که یک شانتاژ تبلیغاتی ایجاد کند چون نیازی نداشت و  توانسته بود اجتماعی ترین انقلاب را با کلید واژه مذهب و اسلام انجام دهد اذعان کرد: تمام رسانه ها به دنبال امام بودند و به زعم من تصور امام این بود که او یک رسالت تاریخی داشت و این بود که باید اسلام را از مهجوریت در بیاورد.

منعم با بیان اینکه صدای اسلام شنیده نمی شد و در روابط و سیاست بین الملل جایگاهی نداشت و کشورهای اسلامی زیر ید آمریکا یا اتحادیه شوروی قرار داشتند، خاطر نشان کرد: روز جهانی قدس توانست برای اولین بار در میان کشورهای جهان اسلام هویت سازی کند و با ایجاد هویت سازی در مسائل مربوط به جهان اسلام معنا بخشید.

وی گفت: در دنیای امروز که تحت تأثیر تبلیغات هویت‌سازی جعلی می شوید، هنر بزرگ امام این بود که با شناخت دنیا و اشراف نسبت به احکام ثانویه بهترین زمان را دید که حکومت اسلامی ایجاد شده در ایران نباید محدود به مرزهای ایران باشد.

این کارشناس سیاسی با تأکید بر اینکه در آن برهه زمانی شاید کسی تصور نمی کرد که مسئله روز قدس بخواهد این گونه نهادینه شود، بیان کرد: امروز ما پس از چهل و اندی سال به اهمیت این موضوع پی می بریم که بعد از انقلاب ۱۹۷۹ اسرائیل در هیچ جنگی برابر فلسطینی‌ها به پیروزی نرسیده است.

وی با تأکید بر اینکه امروز می توانیم پی ببریم که بسیاری از موضوعات مربوط به سازش در مسئله مربوط به فلسطین با شکست مواجه شده است تصریح کرد: امروز می توانیم پی ببریم که فردی به اسم “محمود عباس” یا “ابومازن” هم به این نتیجه رسیده که آمریکایی‌ها خواهان این نیستند که برای فلسطینیان صلح به ارمغان بیاورند.

منعم با بیان اینکه روشن‌سازی جهان اسلام از زمانی قوت گرفت که امام آن را به عنوان مسئله اول جهان اسلام و تشیع و سنی مطرح کرد، ادامه داد: امروز شاهد هستیم که این اتفاق مبارک علی رغم همه تبلیغات مسموم رسانه‌ای که توسط لابی صهیونیسم صورت می‌گیرد، نتوانستند امنیت را برای رژیم فلسطین اشغالی به ارمغان بیاورند.

این کارشناس سیاسی با اشاره به اینکه در سال گذشته ۳مرتبه انتخابات در اسرائیل و سرزمین های فلسطین اشغالی صورت‌گرفته و هیچ دولتی نتوانست اکثریت را بدست بیاورد، افزود: این نشان دهنده عمق فاجعه امنیتی در فلسطین اشغالی و عمق پیچیدگی معمای امنیت است که با حمایت اروپا، آمریکا، روسیه، سکوت چین و حمایت های کشورهای مرتجع منطقه، نتوانستند یک دولت با اکثریت آرا را در فلسطین اشغالی ایجاد کنند.

جهانی شدن روز قدس، فلسطین را به اولویت اول جهان اسلام مطرح کرد

وی با تأکید بر اینکه جهانی شدن روز قدس، فلسطین را به عنوان اولویت اول جهان اسلام مطرح کرد گفت: امام(ره) موضوع فلسطین را اجتماعی و مردمی کرد و مردم را پای کار آورد.

کارشناس سیاسی، بیان کرد: زمانی که مردم و دیپلماسی عمومی پای کار بیاید بزرگترین دیپلمات ها هم نمی توانند به موفقیت برسند.

وی افزود: امروز این راه با نهایت درایت و هوشمندی، دقت،  ژرف اندیشی و تیزبینی مقام معظم رهبری در حال ادامه دادن است و ایشان اجازه نمی‌دهد که صدای ملت مظلوم فلسطین که صدای جهان اسلام و ملت‌های جهان اسلام است به فراموشی سپرده شود.

منعم در پایان بیان کرد: امروز رهبر انقلاب اسلامی داعیه داری است که فلسطین دوم به وجود نیاید؛ یعنی کرسی‌های یمن سقوط نکند، حزب اللهی های لبنان سقوط نکند و شیعیان بحرین مظلوم واقع نشوند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه