تلاش برای تحمیل یک برنامه سمبلیک ۴۵۰۰سانتریفیوژی به ایران، در مقابل ۱۹۰ هزار سو نیاز عملی!

در حالیکه مایکل مان سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از دیدار سه جانبه ظریف، اشتون و کری ساعت ۵ به وقت نیویورک خبر داد، اما بدلیل کارشکنی امریکا و پیشنهادات مضحک و عجیب این کشور ظاهرا نتایج این نشست و به نحوی نبوده است که منجر به برگزاری نشست رسمی ایران و ۱+۵ شود، چنانکه ریابکوف روسی از لغو این نشست رسمی، بدلیل عدم پیشرفت در مذاکرات خبر داد.

تلاش برای تحمیل یک برنامه سمبلیک ۴۵۰۰سانتریفیوژی به ایران، در مقابل ۱۹۰ هزار سو نیاز عملی!

به گزارش ۸دی نیوز، با گذشت بیش از ۱۰ روز مذاکرات فشرده و چندجانبه دستگاه دیپلماسی کشورمان وMona Hoobehfekr (4 of 11)-2.jpg گروه ۱+۵ پیشنهادات عجیب طرف امریکایی موجب شده تا توافق مشترکی بین طرفین حاصل نشود، چنانکه امروز جمعه در حالیکه بنا بر اعلام رسانه ها و مسئولان سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، قرار بود نشستی با محوریت مذاکرات هسته ای شکل بگیرد، اما این نشست به دلیل کارشکنی امریکا در روند مذاکرات لغو شد، این در حالیست که علاوه بر وزیر خارجه، رئیس جمهور ایران هم بصورت مستقیم در جریان مذاکرات قرار دارد.

به گزارش رجانیوز، در حالیکه مایکل مان سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از دیدار سه جانبه ظریف، اشتون و کری ساعت ۵ به وقت نیویورک خبر داد، اما بدلیل کارشکنی امریکا و پیشنهادات مضحک و عجیب این کشور ظاهرا نتایج این نشست و به نحوی نبوده است که منجر به برگزاری نشست رسمی ایران و ۱+۵ شود، چنانکه ریابکوف روسی از لغو این نشست رسمی، بدلیل عدم پیشرفت در مذاکرات خبر داد.

این در حالی است که آسوشیتد پرس، به نقل از یک دیپلمات آگاه خبر داد آمریکا درصدد ارائه پیشنهاد جدید هسته‌ای به ایران و ملایم تر کردن لحن خود در مذاکرات است. براین اساس ۴۵۰۰ سانتریفوژ ایران خواهند توانست بکار خود ادامه دهند. پیشنهاد مضحکی که ظاهرا پیش از این با ارقامی چون ۱۵۰۰ سانتریفیوژ در مقابل نیاز عملی ۱۹۰ هزار سو مطرح شده بود.

اما ظاهرا بر خلاف آنچه رسانه های امریکایی میگویند، مذاکره کنندگان امریکایی بدنبال برچیده شدن برنامه هسته ای ایران هستند. چنانکه وندی شرمن مذاکره کننده ارشد آمریکا در مصاحبه با شبکه بی بی سی گفت: هنوز نمی‌دانیم که توافق هسته‌ای حاصل خواهد شد یا نه اما تصمیمات سخت برای هر دو طرف به ویژه ایران باقیمانده است. به نظر من مذاکرات پیشرفت داشته ولی هنوز یک رشته تصمیمات اساسی برای کشورها به ویژه ایران باقی مانده که باید اتخاذ شوند. به همین دلیل هنوز نمی‌دانیم که توافق خواهد شد یا نه. همه خواستار این هستند که رئیس جمهور روحانی تصمیمات مشکل را بگیرد، باید بگوییم که اگر قرار باشد که چند هزار سانتریفیوژ بیشتر در اختیار ایران باشد، این کشور در زمانی بسیار کوتاه قادر خواهد بود مواد لازم را برای ساخت سلاح هسته ای داشته باشد.

شرمن در ادامه اضافه کرد، جامعه جهانی و ۱+۵ باید مطمئن شوند که جلوی این راهها گرفته می‌شود. مثلا پلوتونیم یک راه است که درباره آن صحبت کردیم و ایران مستقیما گفته است که آماده است در این راه تغییر ایجاد کند که اطمینان خاطر بدهد که از این راه به مواد لازم برای ساخت سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند و نطنز و فردو هم شامل این توافقات می‌شوند. مسیر دیگر راههای پشت پرده هستند و اینکه جامعه جهانی مطمئن شود که هیچگونه فعالیت پنهانی در این زمینه صورت نمی‌گیرد، همه این مسائل باید در نظر گرفته شوند و البته همه ما می‌دانیم که این یک فرصت استثنایی است و مسئولیت ما در این زمینه سنگین است.

در همین حال عباس عراقچی معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به این سئوال خبرنگار واحد مرکزی خبر که تقریبا ده روز است مذاکرات فشرده کارشناسان و حتی وزراء را شاهد هستیم ، آخرین نتایج این مذاکرات چه هستند، اظهار داشت: “مذاکرات بسیار بسیار فشرده ای را طی این ده روز در نیویورک داشتیم که هم به صورت دو جانبه با تک تک اعضا گروه پنج بعلاوه یک و هم به صورت چند جانبه و در برخی موارد گروهی صورت گرفته است.”

عراقچی گفت : “در برخی موارد درباره جزییات مسائل فنی پیشرفت های خوبی صورت گرفته است و به برداشت هایی دست یافته ایم و راه حل هایی نیز وجود دارد اما هنوز درباره موضوعات کلان و اساسی به یک درک مشترک و تفاهمی که بتواند پایه یک توافق باشد نرسیده ایم.”

وی افزود: “البته ناامید نیستیم و تلاش ها ادامه دارد، نظریه ها و گزینه های مختلفی از سوی ما، طرف مقابل و یا حتی کسانی از خارج مذاکرات مطرح می شود که البته کمک کننده است، ما همه این گزینه ها را مد نظر داریم و در مذاکرات درباره آنها بحث می کنیم ولی هیچیک از این گزینه ها هنوز نتوانسته پایه ای برای یک توافق در مسائل کلیدی باشد در نتیجه هیچیک از اعداد و ارقامی که در رسانه ها گفته می شود مورد تایید نیست ضمن آنکه بعضی ها مسائلی را با اهداف سیاسی خاصی مطرح می کنند که این امر نیز باید در نظر گرفته شود.”

در همین حال  مجید تخت روانچی، از اعضای تیم هسته ای با اشاره به اینکه پیشنهادی رسمی در این زمینه مطرح نشده، گفت: مذاکرات بسیار فشرده ای را از ده روز پیش داشته ایم و در سطوح مختلف به بحث های حساسی رسیده ایم و هرچقدر که به تاریخ ۴ آذر نزدیک می شویم، مذاکرات حساس تر می شود.

وی اضافه کرد: الان وارد جزئیاتی شده ایم که در دورهای قبلی به این صورت نبود و توضیح اینکه به چه نحوی پیش خواهیم برد مشکل است اما تلاش می کنیم در چارچوبی که تعیین شده و خطوط قرمزی که ما داریم مذاکرات را پیش ببیریم.

تخت روانچی با اشاره به نشست سه جانبه دکتر ظریف، اشتون و جان کری که دیشب انجام شد، گفت: دیشب جلسه ای بود که بیش از یک ساعت طول کشید و مذاکرات خوب پیش رفته و امروز ادامه آن خواهد بود الان نمی توانم بگویم در چه وضعی هست و باید ببینیم که امشب مذاکرات چگونه پیش می رود.

تخت روانچی درباره پیشنهادات جدید امریکایی ها که در مطبوعات منتشر شده، گفت: طرح های مختلفی مطرح شده و من هم دیدم در مطبوعات امریکایی، ولی هیچگاه طرحی به عنوان متقن در مذاکرات مطرح نشده است.

این در حالیست که فرانسه نیز اعلام کرد، نشست امروز ایران و ۱+۵ به دلیل نبود پیشرفت در مذاکرات برگزار نمی‌شود. «لوران فابیوس» وزیر خارجه فرانسه امروز گفت که نشست ایران و ۱+۵ به دلیل «نبود پیشرفت قابل ملاحظه» در مذاکرات، لغو شده است.

آنچنان که از اظهارات وندی شرمن و آنچه که بعنوان پیشنهادات جدید امریکا در رسانه های غربی منتشر شده بر میاید، امریکا همچنان برنامه ای برای تغییر دیدگاه خود در قبال موضوع هسته ای نداشته و کماکان بدنبال باقی ماندن فناوری سمبلیک هسته ای در کشور است، موضع غیر منطقی و مضحکی که حتی با وجود فرصت حضور مستقیم رییس جمهور در نیویورک، ادامه مذاکرات را تا حدودی نا ممکن کرده است و بجای پیشرفت در مذاکرات، بدلیل نقض خطوط قرمز صریح نظام، موجب کند شدن روند گفتگوها شده است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه