مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان:

مقاومت جانانه رزمندگان گیلان در بازپس گیری خرمشهر/ نوجوان گیلانی کم‌سن‌ترین شهید عملیات بیت المقدس

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان با اشاره به مقاومت جانانه رزمندگان گیلانی در عملیات آزادسازی خرمشهر، گفت: با وجود ۲۶۹ شهید گیلانی هنوز آمار جامعی از رزمندگان گیلانی این عملیات موجود نیست.

مقاومت جانانه رزمندگان گیلان در بازپس گیری خرمشهر/ نوجوان گیلانی کم‌سن‌ترین شهید عملیات بیت المقدس

به گزارش ۸دی، “عباس بایرامی” مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان صبح امروز در نخستین جلسه ستاد استانی گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر در سالن جلسات شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان گیلان در رشت اظهار کرد: بهترین مدل برای نشان دادن حس ایثار و از خودگذشتگی دوران دفاع مقدس است.

وی با بیان اینکه سالروز آزادسازی خرمشهر همچون نگینی در دوران دفاع مقدس می‌درخشد، گفت: امام خمینی(ره) فرمودند که نقش خدا در پیروزی‌های دوران دفاع مقدس کاملاً محوری و مشخص است و خرمشهر را خدا آزاد کرد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان گفت: در دوران دفاع مقدس با وجود تمام کمبودها و نابرابری‌ها هزاران کیلومتر از خاک کشور را در عملیات‌های مختلف آزاد کردیم.

بایرامی با بیان اینکه تکاوران دریایی گیلان جزء اولین‌ها در عملیات الی بیت‌المقدس بودند و نیروهای گیلانی ۲ روز پس از شروع جنگ وارد میدان مبارزه شدند، بیان کرد: گیلانی‌ها نقش برجسته‌ای در عملیات الی بیت‌المقدس داشتند اما به‌علت آنکه در قالب یگان‌های متعدد بودند آمار جامعی از آنها در دسترس نیست.

وی با بیان اینکه گیلانی‌ها در مقاومت جانانه و بازپس گیری خرمشهر نقش برجسته‌ای ایفا کردند، بیان کرد: ۲۶۹ شهید در یک عملیات دادن یعنی باید بیش از ۳ هزار نیرو از گیلان در خرمشهر حضور داشته است اما متأسفانه پس از چندین سال هنوز آمار درستی در اینباره جمع‌آوری نشده است.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان با اشاره به اینکه گروه‌هایی از بسیج مردمی استان ۵۷۸ روز بعد از سقوط خرمشهر را هم آنجا ماندند تا مناطق اشغال شده را پس بگیرند، گفت: در رأس همه رزمندگان عملیات آزادسازی خرمشهر نام شهید “علیرضا ناصحی” می درخشد.

نوجوان گیلانی کم‌سن‌ترین شهید عملیات بیت المقدس

وی با بیان اینکه اسم این شهید در آن منطقه ارزش و احترام بالایی دارد، گفت: شهید “حمید دانا” نیز از شهدای گرانقدر ما در عملیات بیت المقدس است و شهید ۱۳ ساله این عملیات به‌نام “سید احمد سادات کیایی” کم‌سن‌ترین شهید این عملیات محسوب می‌شود.

بایرامی افزود: گیلانی‌ها ۷۰ جانباز را در عملیات بیت‌المقدس تقدیم نظام کردند و ۹۸ شهید ارتش و ژاندارمری و ۱۶۲ شهید از سپاه و بسیج در این عملیات حضور داشتند.

وی با اشاره به برنامه های حماسه سوم خرداد، گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و لزوم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی، تا سوم خرداد از وضعیت کنونی خارج نمی‌شویم و اجازه تجمعات فعلاً به کسی داده نمی‌شود اما اگر وضعیت استان از حیث شیوع کرونا سفید نشود برخی مجموعه‌ها می‌توانند رژه موتوری برگزار کنند همچنین دعوت از حماسه‌سازان فتح خرمشهر با رعایت نکات بهداشتی و فاصله‌گذاری‌ها پیشنهاد می‌شود.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان ادامه داد: پاسداشت و واکاوی نقش رزمندگان گیلانی در دوران دفاع مقدس اهمیت بالایی دارد و حسینیه‌های مجازی که تشکیل شده می‌تواند ظرفیت خوبی برای این مراسم باشد زیرا ما مدیون خانواده معظم شهدا هستیم و صداوسیمای مرکز گیلان نیز از اسناد متقن در دسترس خود برای بیان حماسه‌های آن دوران بهره گیرد.

اسناد دفاع مقدس در حال خاک خوردن است!

وی ادامه داد: اگرچه کارهای هنری درباره دوران دفاع مقدس انجام شده اما این موارد کافی نیست.

بایرامی با انتقاد از عدم استفاده از اسناد مربوط به دوران دفاع مقدس، تصریح کرد: مشخص نیست که کدام نسل باید از اسناد دفاع مقدسی که در حال حاضر در حال خاک خوردن است استفاده کند؛ باید با بیان حماسه‌های دوران دفاع مقدس نسل مقاوم‌تری را به جامعه تحویل دهیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه