مسئول کانون جوانان رضوی گیلان در گفتگو با ۸دی:

روایت یک کار جهادی برای تأمین اقلام محافظتی نیروهای خدمات رسان در روزهای اوج بحران/ “کرونا” بهانه ای برای کمک مؤمنانه و شناسایی خانواده های محروم شد

مسئول کانون جوانان رضوی گیلان با بیان اینکه از ۱۳ اسفندماه کارگاه ما شروع به تولید ماسک با سه وجود چرخ خیاطی کرد گفت: عصر همان روز تعداد چرخ ها به ۸ عدد رسید و سپس با کمک خانواده‌ها تعداد آن ها هر روز بیشتر می شد.

روایت یک کار جهادی برای تأمین اقلام محافظتی نیروهای خدمات رسان در روزهای اوج بحران/ “کرونا” بهانه ای برای کمک مؤمنانه و شناسایی خانواده های محروم شد

کیومرث مژدهی مسئول کانون جوانان رضوی استان گیلان با حضور در دفتر هشت دی با اشاره به اینکه کانون جوانان رضوانی مجموعه تربیت محور و یک کانون پرورشی و تربیتی است که ماده اولیه آن را بچه های نوجوان و جوان تشکیل می‌دهند اظهار کرد: این مجموعه سال ۱۳۸۱ تشکیل شد و اکنون با ۵۰۰نفر کارهایی را انجام می‌دهد که خانواده‌ها و مدارس به هر علتی کمتر به آن می‌پردازند در واقع می‌توان گفت که مجموعه ما نوعی مکمل برای خانواده‌ها و مدارس است.

وی با بیان اینکه ما در این مجموعه به دنبال این هستیم که انسان هایی با زندگی مؤمنانه، شاد و موفق پرورش دهیم بیان کرد: در مجموعه ما فرد باید به درد حکومت جهانی امام زمان(عج) بخورد و هر جوان به نیت این که روزی در مشکلی مفید واقع شود در کانون ما حضور دارد.

مسئول کانون جوانان رضوی گیلان قالب برنامه‌های این کانون را توانمندی های زندگی و سبک زندگی حقیقی عنوان کرد و افزود: بچه های مذهبی و کانونی یک ایرادی دارند که خوب درس می‌خوانند اما مبانی واقعی زندگی را نمی دانند این در حالی است که باید بر روی مبانی یک زندگی حقیقی کار کرد.

وی با اشاره به اینکه کسی که در این کارگاه حضور دارد دارد باید انواع و اقسام دانش ها را بلد باشد افزود: کارگاه رنج گنج، تعمیرات ماشین، نجاری، کارگاه نوشتن نامه اداری و … بخش کوچکی از برنامه های کانون جوانان رضوی است.

مژدهی در ادامه تصریح کرد: ما یک کارگاه رنج گنج نیز در این کانون داریم که در این کارگاه بچه های سال های ششم و هفتم در گروه های کوچک یک روز در نانوایی کار می‌کنند و در غروب مزد کار خود را می گیرند.

مسئول کانون جوانان رضوی گیلان ادامه داد: گاهی نیز به طور توافقی ۲۰۰۰ متر از زمین کشاورزی را با هزینه‌ای در اختیار گرفته و بچه‌ها در قالب گروه‌های کوچک به طور جدی کار کشاورزی کرده و در انتها مزد کار خود را هرچند کم می گیرند.

وی با اشاره به اینکه در این روش تربیتی حتی اگر بچه‌ها کار یاد نگیرد با سختی کار و نان حلال درآوردن آشنا می شوند بیان کرد: ما زمین کوچکی نیز در اختیار خودمان داریم که هم اکنون گروه ها در آنجا کشت گوجه، خیار، بادمجان و … را دارند که برای این کار ها هم هیچ کمکی مستقیم از دولت دریافت نکردیم و تمامی هزینه ها مردمی یا با کمک خانواده‌ها بوده است.

مژدهی با بیان اینکه از ۱۳ اسفندماه کارگاه ما شروع به تولید ماسک با سه وجود چرخ خیاطی کرد گفت: عصر همان روز تعداد چرخ ها به ۸ عدد رسید و سپس با کمک خانواده‌ها تعداد آن ها هر روز بیشتر می شد.

مسئول کانون جوانان رضوی گیلان تاکید کرد: ما به دنبال این نبودیم که فقط ماسک تولید کنیم و به مناطق محروم بدهیم ما می‌خواستیم ماسک را به کسانی بدهیم که مجبور به بیرون آمدن بودند مثل آتش‌نشانان یا رفتگران، زیرا از نظر ما دادن ماسک به کسانی که در مناطق محروم بودند نوعی تشویق آنها برای بیرون آمدن بود.

وی با اشاره به اینکه در این دوران دو مرحله هر مرحله ۴۰۰ ماسک همراه با مواد ضدعفونی کننده به پلیس یگان ویژه کمک کردیم و به نانوایی های رشت نیز در دو مرحله هر مرحله با یک بسته ۴ تایی ماسک، یک ظرف شستشوی کف و سطوح و دو ظرف شست و شوی دست کمک شد افزود: پلیس راه، سازمان آرامستانها، آتش نشانی، پرسنل شهرداری، پرسنل و زندانیان زندان مرکزی رشت و خانواده‌های آنان از جمله مجموعه هایی بودند که بسته های بهداشتی ما را دریافت کردند.

مژدهی در ادامه تصریح کرد: به راننده های حداقل ۱۵ خط تاکسی و در خیابان معلولین از آسایش ۷ تا ۱۹ با همکاری پایگاه‌های همان محل نیز ۳۰۰ بسته و خانواده های مجموعه خودمان در دو مرحله و همچنین همسایه های مجتمع کانون جوانان رضوی نیز بسته بهداشتی توزیع شد.

مسئول کانون جوانان رضوی گیلان با اشاره به اینکه با هماهنگی سازمان تبلیغات و دانشگاه علوم پزشکی گیلان کانون جوانان رضوی مقر هماهنگی کمک های مردمی به پرستاران شد افزود: ما از اعضای خودمان به اضافه داوطلبان ۲۰ نفر را برای کمک به بیمارستان ها در دانشگاه علوم پزشکی معرفی کردیم.

وی با اشاره به حضور مستمر برای سمپاشی محلات، توبید بیش از ۷۰۰۰۰ ماسک، اهدای ۲۳۵ بسته معیشتی به ارزش ریالی هرکدام حداقل ۵۰۰ هزار تومان گفت: توزیع ۶۰۰۰۰ محلول شستشوی استاندارد ۱۰۰سی سی دست، شصت هزار محلول ۳۰۰ سی سی شستشوی کف و سطوح، ۵۰۰۰ بسته برای محرومین مناطق کم برخوردار شهر رشت با همکاری مؤسسه هم آوا نیز از دیگر اقدامات کانون جوانان رضوی در روزهای شیوع کرونا بود.

مژدهی افزود: در شب عید که استان با کمبود گان مواجه شده بود ما ۱۰۶۴ دست گان با پارچه ضد نفوذ پلی اورتان دوختیم و تحویل بیمارستانها دادیم.

مسئول کانون جوانان رضوی گیلان در ادامه اقدامات این کانون در روزهای کرونای تشریح کرد: پنج برنامه زنده تبلیغی در اعیاد شعبانیه ساخته و در فضای مجازی منتشر شد که حداقل ۵ هزار بیننده داشت، ۱۰ کلیپ تبلیغی از کار خودمان ساختیم و همچنین با استفاده از امکانات برای مجموعه های دیگر هم تبلیغ کردیم.

وی با اشاره به اینکه ۲۵۰ خانواده در این کارگاه به ما در کارهای خیاطی، ارائه چرخ، برشکاری پارچه، تعمیر، نگهداری و امور فنی، در قالب گروه‌های ضد عفونی کننده، بیمارستان، بسته بندی، رانندگی، کمک مالی یا تیم رسانه‌ای به ما کمک کردند ابراز کرد: همه این کار ها ۱۰۰ درصد رایگان، داوطلبانه و به امر رهبر انقلاب بوده است.

مژدهی به اجرای هزار جلد مسابقه کتاب سه دقیقه در قیامت و طرح احیای از آن مساجد با هماهنگی سازمان تبلیغات اسلامی اشاره کرد و افزود: ما در این روزها نوجوانان و جوانان کانون خود را رها نکردیم و مسابقه خدمت به والدین را در بین اعضا به نیت سربازی و رضایت امام زمان(عج) و دوره های مجازی تدبر را برای مربیان خود اجرا کردیم.

مسئول کانون جوانان رضوی گیلان با تاکید بر اینکه برای هیچ یک از این خدمات ریالی دریافت نکرده و فقط می خواستیم به مشکلی در کشور حل شود افزود: این تربیت انقلاب اسلامی و امام است، من که جنگ را درک نکردم در شبی که چرخ‌ها و روز بعد خانوم‌ها آمدند و ما درگیر بلد نبودن دوخت یک ماسک بودیم شب های جنگ را درک کردیم؛ ما دارای یک فضای صمیمی بودیم که احساس می کردیم پشت صحنه جبهه هستیم، نه فقط در موضوع کرونا بلکه هر اتفاق دیگری که برای انقلاب بیفتد این بچه ها همیشه پایدار هستند

وی ادامه داد: در روزهای سیل لرستان ما به خانه‌هایی می رفتیم که پر از گِل بود که تمیز کردن خانه فایده‌ای نداشت و تنها چند وسیله سالم در می‌آمد اما همان وسیله ها برای صاحبخانه زندگی بود و ما این کار را برای زندگی آنها انجام می‌دادیم، آنها هم شخص ما را نمی شناختم و ما را نیروی انقلاب و رهبر می‌دانستند.

مژدهی با بیان اینکه ما از امام (ره) آموختیم که هرکس موظف به وظیفه خود است و در این راستا نگاه ما باید به امام زمان (عج) و در نبود ایشان به نائب او باشد ابراز کرد: اینکه کسی امام(ره) را دیده اما گاهی خطا و اشکالاتی داشته از تنبلی خودش در این مکتب بوده است.

مسئول کانون جوانان رضوی گیلان در رابطه با شناسایی نیازمندان برای اهدای بسته های بهداشتی و معیشتی بیان کرد: ما از نانوایی‌ها، خواربار فروشان و معتمدان محل نیازمندان را شناسایی کردیم و این کمک ها بعد از کرونا نیز تا هر کجا که لازم باشد ادامه دارد.

مژدهی ادامه داد: بیش از ۲۵۰ بسته کمک معیشتی پر و پیمان با برنج ۱۰کیلویی و گوشت و مرغ و مواد غذایی خانوار به خانواده های نیازمند کمک شد.

وی با بیان اینکه در تابستان نیز برای ۵۰۰ نوجوان برنامه ای تحت عنوان مدرسه تابستانی علوم و مهارت های زندگی داریم افزود: در این کارگاه ها بچه ها را به اولیا ثبت نام می‌کنیم که آنها هم یکسری وظایفی دارند و بچه ها نیز در کنار این مدرسه تابستانی از اردو و تفریح بهره مند می شوند.

مژدهی با تاکید بر این که حتی یک ریال کمک از نهادهای دولتی نداشتیم اذعات کرد: تنها نهادی که به ما کمک کرد شهرداری رشت در قالب سازمان کود آلی بود که برای ما پارچه و وسیله خرید ولی کمک نقدی مستقیم ای در کار نبود؛ و حالا برای من سوال است که ۲۵۰ میلیارد تومانی که برای ستاد کرونا هزینه شد، کجا رفت؟

مسئول کانون جوانان رضوی گیلان در ادامه تصریح کرد: ما خیری داشتیم که از تهران و کرج چندین مرحله بارهایی به ارزش حداقل ۷۰ میلیون تومان برای ما فرستادند؛ آن روزها را به طوری طراحی نکردیم که کار خودمان دیده شود ما خواستیم که این کار به نام جریان انقلابی تمام شود.

وی با بیان اینکه ما از این کار خسته نمی شویم و خدا را شاکر هستیم که انقلاب ظرفیتی را قرار داد تا ما بتوانیم کاری کنیم افزود: کرونا با همه مصیبت هایی که برای مملکت داشت فضائل زیادی هم داشت در بستر کرونا همدلی بیشتر شد، به بهانه آن به بعضی از محرومین ناشناخته رسیدگی شد، همچنین مردم و گروه‌های جهادی نیز فعال تر شدند.

مژدهی در پایان با اشاره به اینکه در این راه کسانی بودند که می‌گفتند این وظیفه شما نیست که ماسک تولید کنید گفت: بازخوردهای خوب ما در این مسیر بسیار بیشتر بود؛ ما کسانی را داشتیم که رفتند و مرده های مردم را شستند، کسانی که خانواده‌های آنان از ترس به آنها نزدیک نمیشدند؛ روزهایی که کسی حتی جرئت رد شدن از کنار افراد جان باخته را نداشت افرادی بودند که داوطلب برای این کار شدند زیرا وضعیت بسیار بد شهر خود را در روزهای اوج کرونا می‌دیدند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه