جانباز صومعه سرایی: عشق را در جبهه پیدا کردیم/ اگر افکار جوانان را با ارزش های اسلامی آگاه کنیم، برایمان کافیست

جانباز صومعه سرایی گفت: آخرین جمله ای که رزمندگان می گفتند اذکاری چون امام حسین(ع)، فاطمه الزهرا(س)، حضرت زینب(س)، پشتیبانی از ولایت مطلقه فقیه و التزام به حجاب و عفاف بوده است.

جانباز صومعه سرایی: عشق را در جبهه پیدا کردیم/ اگر افکار جوانان را با ارزش های اسلامی آگاه کنیم، برایمان کافیست

به گزارش خبرنگار سرویس ایثار و مقاومت ۸دی نیوز، در آستانه سالروز دفاع جانانه از ارزش ها و آرمان های مقدس امام و انقلاب اسلامی، گفتگویی را با چند تن از رزمندگان گیلان در دفاع مقدس با عنوان “علمدار امام خمینی(ره) و سرباز امام خامنه ای(مدظله العالی)” انجام دادیم که خلاصه آن از مقابل دیدگانتان می گذرد:

شناسنامه:

بسیجی علی مهمانخواه ، رزمنده و جانباز در دوران دفاع مقدس متولد ۱۳۴۴ در شهرستان صومعه سرا ؛ مدت زمان حضور در جبهه حق علیه باطل در زمان دفاع مقدس ۴۵ ماه.

 

۸دی نیوز: از چه تاریخی وارد جبهه های حق علیه باطل شدید و در چه مناطقی توفیق حضور داشته اید؟

همواره بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در اکثر صحنه ها حضور داشتیم و در سن ۱۳ سالگی بال بال می زدیم در عرصه های مختلف انقلاب اسلامی همراه و همگام با نیروهای ارزشی باشیم و دلمون می خواست هر طور که شده خدمتی به این انقلاب کرده باشیم و همین زمینه سبب شد تا در همهمه ی جنگ راهی جبهه های نبرد شوم.

۸دی نیوز: قبل از جبهه به چه کاری مشغول بودید و چرا در آن زمان در جبهه حضور یافتید؟

من در ان دوران دانش آموز بودم و در آن زمان همه مثل من در ایام محرم و ماه رمضان که در مساجد حضور پیدا می کردیم و با درسی که از عاشورا گرفته بودیم سعی کرده بودیم از آنها الگو بگیریم و همانند دیگر رزمنده ها با تأسی از درسها و عبرت های عاشورا قدم به قدم راه برویم.

۸دی نیوز: در بند هایی جبهه را برای نسل امروز که فقط خاطرات جبهه ها را خوانده اند و آن را لمس نکرده اند، توصیف کنید.

من احساس می کنم در زمان جنگ همه دیدگاه مشترکی دارشتند و فرقی نمی کنند از کدام قشر باشند در کنار ما دانشجو، دانش آموز، پزشک، معلم و … حضور داشتند و همه یک هدف داشتیم و آن دفاع از اسلام، قرآن، انقلاب و ارزشهای اسلامی بود. این افکاری بود که در ذهن یکایک رزمندگان ما عجین شده بود.

بارها حضرت آقا در خصوص جوانهای امروزی می فرمایند که تفاوت آنچنانی بین جوانان امروز با جوانان دیروز وجود ندارد. همین که بخواهیم افکار جوانان را به ارزش ها و اندوخته های اسلامی آگاه کنیم، برایمان کافیست.

ما باید از بزرگان دین الگو برداری کنیم . جوان های ما بهترین جوان ها هستند .ایام محرم شور و هیجان حسینی را به راحتی می توان در بین جوانان مشاهده کرد. جوانان ما ریشه و زمینه دارند و ما مجریان کار باید مفاهیم اسلامی را ترویج کنیم.

کار برای شهدا را به بستر جامعه بیاوریم و تلاش کنیم تا مفاهیم دفاع مقدس را توسعه و گسترش دهیم.

ما باید الگویی خوبی برای جوانان باشیم. نباید نسبت به افراد کم سن و سال بی تفاوت باشیم . باید بیشتر برای راه شهدا وقت بزاریم و کار کنیم.

۸دی نیوز: فرق جبهه و نبرد با ارزشها و عقاید امروز با جبهه توپ و تانک دیروز در چیست؟

دشمن به نظر من تفاوت نکرده، دشمن همان دشمن است فقط ابزار بکارگیری جنگ فرق کرده است. حضرت آقا بارها درباره دشمن فرموده اند تهاجم فرهنگی ، ناتوی فرهنگی، شبیخون فرهنگی… دشمن، دشمن است اما ابرزارهای جنگی فرق کرده و شیوه و سبک جنگ متفاومت است. باید به نسل جوان امکانات جنگ را شناساند تا بتوانند در مقابل دشمن مقابله کنند. جوانان ما ابتدا باید خود را به سلاح ایمان تجهیز کنند و ایمانشان را به ارزشهای اسلامی گره بزنیم.

دفاع مقدس ما با سایر دفاع های کشور ها فرق بزرگی دارد.اگر ما صرفا به دفاع ایران در مقابل عراق” دفاع” بگوییم در واقع ماهیت دفاع مقدس را درک نکرده ایم. ما دفاع مقدس می گوییم چون دفاع از کشور و ناموس و خاکمان جدای از مفاهیم دینی و مصادیق آن و پایبندی به حضور اهل بیت و ولایت مطلقه فقیه نیست؛ ما باید بدانیم برای چه چیزی دفاع کردیم .

mehmankhah00001

دفاع مقدس همراه با ولایت و اهل بیت است و این دو با هم گره خورده اند. اخرین جمله ای که رزمندگان با هم در محافلشان می گفتند اذکاری چون امام حسین(ع)، فاطمه الزهرا(س)، حضرت زینب(س)، پشتیبانی از ولایت مطلقه فقیه و التزام عملی و نظری به حجاب و عفاف بوده است.

۸دی نیوز: توصیه شما بعنوان رزمنده ۸سال دفاع مقدس به رزمندگان امروز عرصه دفاع از ارزشها چیست؟

بنده توصیه ای هم دارم به برادران و خواهران خوبم و به ویژه نسل نوجوان و جوان، درواقع رزمندگان امروز اسلام و آن اینکه تحصیلات خود را جدی بگیرند. تحصیل باید در کنار حفظ ارزش ها باشد. بعضی از بچه هایی که در جبهه به شهادت رسیدند، راه صد ساله را یک شبه پیموده اند و این نشان می دهد که رزمندگان چه کار بزرگی را انجام داده اند. این مصداق همان خوب تحصیل کردن است. کسی که اندیشه ها را بفهمد خواهد توانست آن را بکار گیرد.

در کنار خوب تحصیل کردن گوش به فرمان رهبرشان باشند و خود را درگیر مسایل جناحی وسیاسی نکنند و بسیج را محور اقدامات خود قرار دهند زیرا مستقیم حرکت کردن باعث حفظ ثبات در امنیت می باشد.

۸دی نیوز: یه خاطره شیرین از نظر خودتان و هم نوعانتان برای مخاطبان این پایگاه خبری تحلی بفرمایید؟

… حلقه محاصره خرمشهر روز به روز تنگ تر می شد. ما از مسیری در بین طلائیه مستقر بودیم. معمولا در ان روزها غذاهایی که برایمان می اوردند زیاد دل چسب نبود. در گیر عملیات بودیم و با زدن نان خشک در اب روزها و شب های خود را سپری می کردیم. در همین راستا خودرویی غذاها را برایمان اورد. گفت بیایید و این غذا را بگیرید. گفتم توش چیه؟ گفتند: برنج و گوشت و ماست و … است و بیایید و چند لقمه ای دور هم بخورید.

ازشان تشکر کردم و گفتم ما که غذا خوردیم و می گذاریم گوشه ای شب دور هم می خوریم.

دو سه ساعتی شد دیدیم تعدادی از تانگ ها دور و بر ما را گرفتند و دیدیم پاتک خودیم و در محاصره دشمن افتادیم و تمام تلاش ما این بود و کشته شویم و بکشیم اما اسیر دشمن نشویم…

ما نیرویمان بسیار کم بود و هجمه دشمن زیاد. درگیر جنگ بودیم که ابرهای سیاه به فریاد مان رسیدند و بارانی سیل آسا آمد و تانک های با نفرات دشمن در خاک های نرم آنجا فرو رفتند و ما از محاصره نجات یافتیم و به عینه حمایت و دستان اهل بیت و خدا را در آنجا مشاهده کردیم.

اما در همین حین که همه درگیر جنگیدن با دشمن بودند من همش به غدا فکر می کردم و تا آخر هم به ان غذا نرسیدیم و هنوز هم دوست دارم از آن غذا را بخوریم….

۸دی نیوز: و کلام پایانی…

عشق را در جبهه پیدا کرده ایم / رود را در جبهه دریا کرده ایم

عاشقی در جبهه ها جا مانده است / مهربانی ها هم آنجا مانده است

اما سخنی هم دارم به همه ی کسانی که ارزش دفاع مقدس را درک کرده اند و درخواستی دارم از آنها و آن هم این است که باید مفاهیم دفاع مقدس را انتقال دهیم و همه کسانی که جبهه را لمس کرده اند چه کسانی که سالم هستند و چه کسانی که جانشان را در این راه گذاشته اند باید در انتقال پیام دفاع مقدس بکوشند.

ما هنوز افسوس و غبطه می خوریم که چرا در دفاع مقدس نماندیم؛ این پیامی است که باید برای نسل جان ما تشریح شود وسینه به سینه نقلش کنیم. در همه عرصه ها رزمندگان ما حضور داشته باشند و جوانان را تنها نگذارند. اگر یک نفر از جامعه را اصلاح کنند جان جامعه ای را نجات داده اند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه