هشت دی گزارش می دهد:

با فناوری بسیار پیشرفته ساخت اولین ماهواره نظامی ایران آشنا شوید/ فتح قله های دانش توسط دانشمندان ایرانی

«سپاه اولین ماهواره نظامی ایران را به فضا فرستاد» این خبر باعث بهت و تعجب ایران دوستان در ایران و باعث نگرانی دشمنان ایران به ویژه آمریکا شد.

با فناوری بسیار پیشرفته ساخت اولین ماهواره نظامی ایران آشنا شوید/ فتح قله های دانش توسط دانشمندان ایرانی

به گزارش ۸دی، صبح روز گذشته سوم اردیبهشت ماه، نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران توسط سپاه پاسداران با موفقیت به فضا رفت.

ماهواره نور به عنوان یک ماهواره خاص و استراتژیک توسط ماهواره بر ۳ مرحله‌ای “قاصد” و از کویر مرکزی ایران با موفقیت پرتاب و در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار گرفت.

پرتاب موفقیت آمیز ماهواره نور به فضا آن هم بعد از ارسال ناموفق ماهواره قبلی که توسط وزیر جوان دولت اطلاع رسانی شده و با شکست پایان یافته بود باعث فضای استهزا و مسخره کردن توان ایرانیان توسط رسانه های بیگانه شده بود در فضای مجازی برخی از اکانت ها با لحنی تمسخر آمیز می گفتند: «کشوری که نمی تواند پراید را بومی سازی کرده و حتی قطعات پراید را از چین وارد می کند مگر می تواند یک ماهواره به فضا پرتاب کند، این ارسال دانش و تکنولوژی پیچیده ای دارد و از دانشمندان آماتور ایرانی برنخواهد آمد»، اما این اقدام سپاه تمام جنگ روانی چند سال اخیر دشمن را نقش برآب کرد و بعد از سرنگون کردن پهباد آمریکایی در خلیج فارس پاتک دیگر سپاه به دشمنان ملت بود.

فرآیند سوخت در موشک های ماهواره بر یک تکنولوژی پیچیده است که هر کشوری توان ساخت آن را ندارد، سوخت موشک ماهواره بر در سرعت و دقت و قدرت آن نقش به سزایی دارد، حال این که این ماهواره دارای سه موشک برای رهگیری هدف داشته و اولین موشک با سوخت مایع و دو موشک دیگر با سوخت جامد ساخته شد تا فرآیند به صورت پیشرفته کنترل شود.

در ساخت موشک های ماهواره بر باید بر جنس و کیفیت مواد ساخته شده دقت ویژه ای در حد نانومتر و بیشتر شود و اگر موشکی هر یک از فرآیندها را به دقت طی نکند در هوا منفجر خواهد شد، نکته دیگر استفاده از فن آوری کامپوزیتی برای پیشران ماهواره بر بوده که بسیار با اهمیت است، ایران تا قبل از این از پیشران های آلمینیومی استفاده می کرد، اما این فن آوری قدیمی باعث سخت به هدف رسیدن پیشران می شد، اما حال با فن آوری کامپوزیت که تشکیل شده از الیاف کربن با استحکامی تقریبا ۸.۵ برابر فولاد است و وزن و چگالی بسیار کمتری نسبت به آلمینیوم دارد ایران به این موفقیت دست یافت.

این پیشران در برابر دما و حرارت بسیار بالا که در زمان حرکت به اوج خود می رسد بسیار مقاومت است، طبق علم ترمودینامیک فیزیک دما متناسب با مقدار متوسط انرژی جنبشی اتم‌ها یا مولکول‌ها در یک سیستم تعریف می‌شود، زمانی که سرعت یک جسم به شدت افزایش می یابد انرژی جنبشی مولکول های آن نیز به شدت افزایش یافته و به همین علت دمای بسیار بالایی تولید خواهد شد که هر جسمی را می تواند به آسانی در چند ثانیه ذوب کند، اما فن آوری کامپوزیت این امکان را می دهد تا جسم به سلامت از مدار زمین خارج شده و در میانه راه ذوب نشود.فن آوری الیاف کربن امروز در پیشرفته ترین جنگنده های جهان مورد استفاده قرار گرفته و به جنگنده ها این امکان را داده که در ارتفاع بالایی پرواز کنند.

در سطح اتمی، مولکول‌ها در هر جسم دائما حرکت و با یکدیگر برخورد می‌نمایند. در هر برخورد دو مولکول با یکدیگر، انرژی جنبشی منتقل می‌شود. هنگامی که دو سیستم در تماس با هم قرار می‌گیرند، گرما از طریق برخوردهای مولکولی از سیستم گرم‌تر به سیستم سردتر منتقل می‌گردد. انرژی حرارتی از سیستم گرم‌تر به سردتر جریان خواهد یافت تا زمانی که دو جسم هم‌دما شوند.

هنگامی که دو سیستم در تماس با هم، دمای یکسانی دارند، اصطلاحاْ می‌گویند این دو سیستم در تعادل گرمایی هستند، فناوری الیاف کربن نیز همین تعادل را برقرار کرده تا در میانه راه به نقطه ذوب و متلاشی شدن نرسد، این فناوری در ساخت دستگاه های سانتریوفیوژ نسل جدید نیز به کار گرفته می شود و از این جهت نیز ایران به یک دستاورد بسیار مهم رسیده است. به همین علت خبرگزاری رویترز از این فن آوری اظهار نگرانی کرده و در واکنش به پرتاب موفقیت آمیز این ماهواره نوشت: «ایران روز چهارشنبه اعلام کرد که نخستین ماهواره نظامی این کشور را با موفقیت راه اندازی کرد و باعث اعتراض ایالات متحده شد و تنش های زیادی را در مورد برنامه های هسته ای و موشکی تهران ایجاد کرد.»

نکته بعدی استفاده از این ظرفیت برای انتقال ماهواره های اطلاعاتی است که در آینده می تواند معادلات را در جهان به نفع ایران قطع کند، ساده ترین بحث استفاده از ماهواره های فضایی استفاده مخابراتی و اینترنتی است که در زمان های ویژه ای که دشمن شبکه اینترنت را قطع کند به کمک ایران خواهد آمد و ایران را به قطب این صنعت مهم و تاثیرگذار تبدیل می کند.

استفاده دیگر این ماهواره برآیند دقیق از نقشه های دشمن و شناسایی مکان های حساس و استراتژیک آن در شهرها و کشورهای مختلف می دهد که همین فن آوری می تواند وزنه را به شدت به نفع ایران سنگین کند، اگر تا دیروز دشمنان فقط از موشک های ایران هراس داشتند امروز از ماهواره های فضایی و شناسایی مکان های استراتژیک خود نیز هراس جدی خواهند داشت. رسیدن ایران به این فن آوری می تواند کشور ما را در ساخت موشک های قاره پیما به سرعت به پیش رانده تا با یک ماشه تمام اهداف آمریکا در کشور ایالات نچندان متحده آمریکا زیر ماشه سپاهیان اسلام باشد.

رویترز نسبت به این توان ایران در خبر دیروز خود نوشته است: «ارتش آمریکا می گوید همان فناوری بالستیک دوربرد استفاده شده برای قرار دادن ماهواره ها در مدار نیز می تواند به تهران اجازه دهد سلاح های با برد طولانی تر را شلیک کند.»

 

 

جهان پس از کرونا بعد از فروپاشی هیبت تکونولوژی گونه آمریکا باید ایران را به قطب اصلی فناوری تبدیل کند تا چهره ای دیگر از فن آوری و صنعت ایرانیان به جهان مخابره شود، دیگر امروز جهان ایران را با فن آوری ساخت پراید نخواهد شناخت.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
ناشناس
عااالیییی
ناشناس
ممنون از نویسنده این متن، ای کاش اسمشون رو هم میزدید
ناشناس
پرچم سپاه بالاست
در حاشیه