در گفتگو با استاد حوزه و دانشگاه مطرح شد

پاسخ به شبهات روزه داری در ماه مبارک رمضان با توجه به شیوع ویروس کرونا/ در چه شرایطی روزه ساقط یا واجب می شود؟!

“نعمت الله رهنورد”، استاد حوزه و دانشگاه گیلان در گفتگو با ۸دی به تبیین فلسفه و چرایی روزه داری از دو بُعد مادی و معنوی پرداخت و به شبهات ایجاد شده در فضای مجازی مبنی بر روزه داری با توجه به شیوع ویروس کرونا پاسخ داد.

پاسخ به شبهات روزه داری در ماه مبارک رمضان با توجه به شیوع ویروس کرونا/ در چه شرایطی روزه ساقط یا واجب می شود؟!

حجت الاسلام “نعمت الله رهنورد” استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با خبرنگار ۸دی، با توجه به فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: فلسفه و چرایی روزه داری از دو بُعد مادی و معنوی قابل بررسی است، در آیه ۱۸۳ سوره بقره آمده است که روزه برای همه واجب شده همانگونه که برای پیشینیان واجب بود.

وی با اشاره به روایات پیامبر اکرم(ص) در بُعد مادی روزه که مشهور است، گفت: روزه صحت و سلامتی جسمانی است که می توان اشاره کرد به آثار و مقالات علمی که به وفور در این سال ها از روزه درمانی در مقالات داخل و خارج کشور به عناوین مختلف آمده است.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره شبهاتی که در خصوص شیوع ویروس کرونا و روزه داری در این زمان آمده، ادامه داد: کرونا هم همانند بیماری های مختلف در هر عصر و زمانی ممکن است شیوع و بروز و شدت و ضعف پیدا کند، معنای این پدیده این نیست که همه آحاد جامعه نگران آن باشند و بخاطر کرونا بخواهند روزه خواری را رواج دهند که متاسفانه برخی این روزها در فضای مجازی به آن دامن می زنند و متأسفانه یک سری باز  نگاه مادی به ماجراها دارند، اینها هم بیشتر به این مسئله دامن زدند و این موضوع مردم را نگران کرده است.

رهنورد گفت: کرونا هم مانند بیماری های دیگر مثل آنفلولانزا، ایدز، سرطان و… است آن عده افرادی که این بیماری ها دامنگیرشان شده تحت نظر پزشک قابل اعتماد هستند که به دستور پزشک در این رابطه عمل می کنند، اما معنای آن این نیست که دیگران هم روزه نگیرند.

وی به فتوای مقام معظم رهبری در خصوص شیوع کرونا و روزه گرفتن در ماه رمضان، اشاره کرد و افزود: مقام معظم رهبری پاسخ دادند روزه به عنوان یک تکلیف الهی در حقیقت نعمت خاص خداوند بر بندگان است و از پایه‌های تکامل و اعتلاء روحی انسان به شمار می‌رود و بر امت‌های پیشین نیز واجب بوده است.

 

 

استاد و حوزه دانشگاه ادامه داد: از آثار روزه پدید آمدن حالت معنوی و صفای باطن، تقوای فردی و اجتماعی، تقویت اراده و روحیه مقاومت در برابر سختی هاست و نقش آن در سلامت جسم انسان نیز روشن است و خداوند اجر عظیمی برای روزه داران قرار داده است.

وی ادامه داد: روزه از ضروریات دین و ارکان شریعت اسلام است و ترک روزه در ماه مبارک رمضان جایز نیست مگر آنکه فرد، گمان عقلایی پیدا کند که روزه گرفتن موجب: ۱. ایجاد بیماری ۲.تشدید بیماری ۳.افزایش طول بیماری و تأخیر در سلامتی می‌شود، در این موارد روزه ساقط، ولی قضای آن لازم است.

رهنورد افزود: مقام معطم رهبری در پایان پاسخشان فرمودند؛ بدیهی است در صورتی که این اطمینان از گفته پزشک متخصص و متدین نیز به دست آید، کفایت می‌کند. بنابراین اگر فردی نسبت به امور یاد شده خوف و نگرانی داشته و این خوف منشأ عقلایی داشته باشد، روزه ساقط، ولی قضای آن لازم است.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: اسلام دلسوز انسان ها است و روزه گرفتن برای فردی که بیمار است حرام است و خود بیمار و پزشک مؤمن و متعهد تشخیص می دهد نه اینکه افراد سالم با این حساب که کرونا شیوع پیدا کرده تن روره به خواری دهند. به طور مثال فردی که ۴۰ سال سن دارد و پزشک تجویز کرده روزی ۳ وعده دارو مصرف کند اسلام روزه گرفتن را برای وی حرام کرده است و باید به تکلیف خودعمل کند.

وی خاطرنشان کرد: کسی که بیماری مثل کرونا دارد طبیعی است اگر باید در روز داروهایش را مصرف کند طبق دستورات پزشک عمل کند و نباید روزه بگیرد اما مابقی افراد نباید نگران باشند.

رهنود در پاسخ به این شبهه که با توجه به شیوع کرونا  افرادی که سالم هستند روزه نگیرند، بیان کرد: هیچ معنا ندارد افراد سالم بخاطر نگرانی به ابتلاء به بیماری کرونا روزه نگیرند هیچ پزشک متخصص و متعهدی چنین تجویزی نکرده است با توجه به فروکش کردن این بیماری و احتیاط های  مضاعفی که می توانند انجام دهند جای نگرانی در این موضوع نیست که افرادی که سالم هستند بخاطر نگرانی ابتلاء به بیماری کرونا روزه نگیرند این احتمال عقلایی نیست و شرع مقدس هم نمی پذیرد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه