هشت دی گزارش می دهد:

“کرونا” در گیلان؛ از تغییر شکل و تلفات در سنین پایین تا تعطیلی بوم گردی و صنعت توریسم!

«کرونا» آسیب های اقتصادی فراوانی را به کل کشور تحمیل کرده است اما بار این آسیب ها بیشتر برای استان هایی است که بر روی بوم گردی تمرکز ویژه ای کرده اند.

“کرونا” در گیلان؛ از تغییر شکل و تلفات در سنین پایین تا تعطیلی بوم گردی و صنعت توریسم!

به گزارش ۸دی، دو ماه می گذرد از روزی که “کرونا” مهمان ناخوانده ایرانیان به ویژه مردم گیلان شد.

گیلان از جمله استان هایی است که تأثیرات کرونا در آن بسیار بیشتر از سایر استان ها دیده شده و از ابتدای ورود به این استان تعداد زیادی از مردم استان را به کام مرگ کشانده است.  اما تلخ تر از این حوادث جدی نگرفتن این بیماری توسط عده ای از مردم است که برخی از ابتدا آن را جدی نگرفته! و برخی دیگر فکر کرده اند بیماری مدیریت شده و دیگر خطری ندارد.

“کرونا” تاکنون جان ۲۵ نفر از کادر درمانی گیلان را گرفته تا به همه بفهماند با هیچ فردی شوخی نداشته و از پیر و جوان و مرد و زن و کودک و در هر شغل و صنفی را می تواند قلع و قمع کند!

کرونا باز هم در کمین سرسبزترین استان کشور

اگرچه در هفته اخیر شاهد مدیریت سیر صعودی این ویروس منحوس در استان گیلان بوده ایم، اما متأسفانه اخیرا آمار نشان داده اگر مردم به رعایت ملزومات بهداشتی بی توجهی کنند سیر این بیماری دوباره ممکن است به روند سابق بازگردد.

این واقعیت را یک منبع آگاه در تاریخ ۲۶ فروردین به ۸دی، داده است. یک منبع آگاه در گفتگو با خبرنگار هشت دی، نسبت به وضعیت شیوع ویروس کرونا در دو روز اخیر در استان گیلان هشدار داد و گفت: «میزان ابتلاء مردم گیلان به “کرونا” در دو روز اخیر افزایش پیدا کرده است. در این میان متأسفانه میزان درصد بیمارانی که ترخیص شده اند کاهش پیدا کرده و درصد میزان افراد فوت شده بر اثر این بیماری نیز افزایش پیدا کرده است. این در حالی است که چند روزی شاهد سیر نزولی ابتلاء به ویروس کرونا در گیلان بودیم اما آمار دو روز اخیر در گیلان زنگ خطری برای شیوع دوباره ویروس کرونا در استان است».

کرونا در گیلان شکل عوض کرده است

اما آن سوی ماجرا خارج شدن شرایط حاد و بحرانی برای گیلان بوده اما این به معنای مدیریت این بیماری نیست. در همین راستا معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی فرماندار رشت معتقد است: باید نسبت به  رفت و آمد غیرضروری مردم در سطح شهر  هشدار داد و در صورت عدم وجود همکاری عمومی و پرهیز از ایجاد تجمعات، خسارت موج دوم شیوع کرونا می تواند فاجعه بار باشد.

مسأله بعدی جهش یافتن و تغییر شکل دادن این ویروس است که طبق گفته محمدحسین قربانی نماینده وزیر بهداشت در گیلان این ویروس در گیلان تغییر شکل داده و از این رو باید همشهریان عزیز این نکته را بسیار دقت کنند.

نماینده تام‌الاختیار وزیر بهداشت در گیلان، سنین پائین تلفات انسانی ویروس کرونا در گیلان و حساسیت بیشتر کشور نسبت به این استان با توجه به موضوع مهم ذکر شده را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: یکی از عواملی که حساسیت کشوری را نسبت به گیلان افزایش داد همین تفاوت در نوع عملکرد ویروس کرونا و تغییر شکل یافتن آن در استان بوده است.

 

 

تغییر شکل یافتن این ویروس باعث شده، سن تلفات در گیلان پایین آمده و کودکان نیز از خطر آن در امان نباشند! در صورتی که این ویروس در دنیا مردم مسن و بیماری زمینه دار را از بین می برد در گیلان اکثر سنین را مورد هدف قرار داد. شاید مهمترین عامل این تغییر جهش شرایط ویژه گیلان به جهت توریستی بودن است و رفت و آمد مردم استان های دیگر به گیلان شرایط را از ابتدا پیچیده تر کرد.

آغاز کشاورزی و زراعت نگرانی دیگر مسئولان است در این باره، منوچهر جمالی دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس معتقد است:

«تردد بسیاری از شهرنشین‌ها به مناطق روستایی گیلان برای شروع فصل زراعت برنج موضوعی است که احتمال شیوع موج دوم کرونا را در استان تشدید می‌کند. برخی از روستاهای گیلان با تعداد کمتر مبتلایان به ویروس کرونا مواجه‌اند و افزایش ترددها به این مناطق می‌تواند خطرآفرین باشد. زمان کاشت تا برداشت برنج در گیلان طولانی است و اگر قرار باشد این تجمعات نیز به همین میزان ادامه پیدا کند مشکلات زیادی ایجاد می‌شود.»

 

آسیب های اجتماعی کرونا برای مردم

یکی از مهمترین عواملی که می تواند مردم را به رعایت توصیه های بهداشتی وزارت بهداشت رغبت دهد، بازخوانی آسیب دیدگان این بیماری خطرناک است، همانطور که در بالا گفتیم در برخی از خانواده ها دو یا سه نسل از خانواده قربانی این ویروس خطرناک شده اند، این دسته از مردم غریبانه نتوانستند حتی بر قبر عزیزان خود حضور پرشور پیدا کرده و مراسم ختم و تشییع جنازه برقرار کنند، البته خدای متعال خود بر این حوادث ناظر بوده و قطعا به صبر جمیل مردم داغدیده اجر جزیل عطا خواهد کرد و روح درگذشتگان را نیز منعم از نعمات خواهد کرد، اما خداحافظی با عزیزان آن هم در این شرایط غریبانه داغی است که می تواند تا آخر عمر بازماندگان را آزار داده و هر لحظه بر آتش دل آنان بدمد. به همین علت عاجزانه از مردم عزیز گیلان می خواهیم تا رفع سایه شوم این ویروس نحس پروتکل های بهداشتی را به صورت کامل انجام دهند.

آسیب های اقتصادی کرونا برای مردم

کرونا آسیب های اقتصادی فراوانی را به کل کشور تحمیل کرده است اما بار این آسیب ها بیشتر برای استان هایی است که بر روی بوم گردی تمرکز ویژه ای کرده اند، گیلان نیز از آن دسته استان هایی است که اقتصاد آن رابطه مستقیم با وضعیت توریستی و زیبای آن دارد. این ویروس بیشتر از همه مشاغل دست بر روی مشاغل توریستی گذاشته و وضعیت شهرها و کشورهای توریستی را با بحران بسیاری روبرو کرده است، در این باره دولت می تواند با اعطای تسهیلات متعدد و تعویق اقساط این دست از مشاغل مرهمی بر روی زخم های اقتصادی این قشر از مردم باشد.

مسأله دیگر اصنافی است که در همه جای کشور از رونق افتاده و در گیلان نیز این آسیب ها را متحمل شده اند. این قشر از اصناف که کم هم نیستند بهترین فصل درآمد خود در ایام نوروز را از دست داده و منتظر اقدامات دولت برای اعطای تسهیلات هستند، البته مردم در این شرایط بهتر از هر دستگاهی باید هوای یکدیگر را داشته باشند و از کمک های غیبی خداوند متعال غافل نشوند همچنین مالکان با کسبه مراعات کرده و مطالبات خود را به تعویق بیاندازند.

در این شرایط مردم باید با ایثار و فداکاری این برهه حساس تاریخی را گذرانده و با ایثار مؤمنانه به ویژه در ایام ماه مبارک رمضان با توکل به خدا و با رعایت تمام اصول بهداشتی با محوریت در خانه ماندن این ویروس را مانند تمام بلاهای دیگر شکست دهند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه