آقای ظریف! حساب انگشتان خود را دارید؟

این دیدار که در دو بخش دونفره و چندنفره همراه شد، به مدت ۱/۵ ساعت به طول انجامید و طبق اعلام یک مقام ارشد آمریکایی، طی آن علاوه بر موضوع هسته ای، در مورد تهدید گروه تروریستی داعش نیز گفتگو شده است.

آقای ظریف! حساب انگشتان خود را دارید؟
به گزارش ۸دی نیوز به نقل از خیبرآنلاین، این دیدار که در دو بخش دونفره و چندنفره همراه شد، به مدت ۱/۵ ساعت به طول انجامید و طبق اعلام یک مقام ارشد آمریکایی، طی آن علاوه بر موضوع هسته ای، در مورد تهدید گروه تروریستی داعش نیز گفتگو شده است.
با توجه به اینکه تیم مذاکره کننده کشورمان در یک روال ناپسند، جزییات مذاکرات خود را از دید مردم و رسانه ها پنهان نگاه داشته و در یکسال گذشته، با محرمانه قلمدادکردن محتوای آن، تنها به بیان برخی کلیات بسنده کرده است، متاسفانه تنها منبع خبری، مقامات آمریکایی هستند که در مصاحبه های خود به صورت شفاف، حتی به جزیی ترین مسایل مدنظر خود نیز اشاره می کنند.
این مقام ارشد آمریکایی در ادامه گفتگویش با رسانه ها گفت: “آن‌ها مدتی را به مرور وضعیت مذاکرات تحت هدایت اتحادیه اروپای گروه ۱+۵ بر سر برنامه هسته‌ای ایران گذراندند. آن‌ها هم پیشرفت‌های صورت گرفته را بررسی کردند و هم اقدامات دیگری را که لازم است تا صورت گیرد. وزیر کری اشاره کرد که این هفته فرصتی برای انجام پیشرفت‌های بیشتر است و تأکید کرد که نیت ما انجام این کار است.”
وی ادامه داد: “علاوه بر این، آن‌ها بحثی جداگانه هم در مورد تهدید ناشی از «داعش» داشتند. وزیر کری و وزیر خارجه ظریف توافق کردند که در صورت نیاز، این هفته در حالی که در نیویورک هستند، ملاقات دیگری نیز داشته باشند”.
پیرامون مذاکرات دوجانبه ظریف – کری که به یک روال عجیب تبدیل شده، نکات مهمی وجود دارد:
۱- حضرت امام خامنه ای پس از سفر سال گذشته شیخ حسن روحانی و ظریف و همراهان به نیویورک، از برخی رفتارهای شکل گرفته با عنوان “اقدامات نابجا” یاد کردند. پس از این بیانات، ظریف در جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی ضمن تشریح کلیاتی از آن سفر، به منظور ولی امر مسلمین از “اقدامات نابجا” پرداخت. روزنامه کیهان به نقل از وی در این باره نوشت: مکالمه روحانی با اوباما و دیدار طولانی من با جان‌کری نابجا بود. بدین ترتیب، آیا دیدار ۱/۵ ساعته ظریف – کری که برای چندمین بار طی سال جاری برگزار می شود و اعلام اینکه احتمالا دیدار دوجانبه دیگری طی هفته اخیر برگزار بشود، جزو “اقدامات نابجا” به حساب نمی آید؟!
۲- مقامات عالی نظام در سخنرانی ها و اعلام دیدگاه های آشکار خود به صراحت اعلام کرده اند بحث مذاکره با آمریکا در پوشش اعضای ۱+۵  و تنها در موضوع هسته ای و نه هیچ موضوع دیگری، آن هم به جهت اصرار بعضی مسئولان(!) و به صورت محدود مجوز گرفته است. در چنین شرایطی، گفتگو پیرامون موضوع “داعش” براساس کدام مجوز انجام شد؟
۳- امام خامنه ای در بیانات خود هنگام ترخیص از بیمارستان پس از عمل موفقیت آمیز و کسب بهبودی کامل، در گفتگو با خبرنگار واحد مرکزی خبر اظهار داشتند: “در همان روزهای سخت حمله داعش به عراق، سفیر آمریکا در عراق طی درخواستی از سفیر ما در عراق می‌خواهد که ایران و آمریکا جلسه‌ای برای مذاکره و هماهنگی در خصوص داعش داشته باشند. سفیر ما در عراق، این موضوع را به داخل کشور منعکس کرد که برخی مسئولان هم با این جلسه مخالفتی نداشتند اما من مخالفت کردم و گفتم، در این قضیه ما با آمریکایی‌ها همراهی نمی‌کنیم زیرا آنها نیت و دست آلوده‌ای دارند و چگونه امکان دارد که در چنین شرایطی ما با آمریکایی‌ها همکاری کنیم”. محمدجواد ظریف در برابر این بیانات و اعلام نظر صریح معظم له پیرامون مذاکره درباره “داعش” و گفتگوی شکل گرفته با جان کری چه پاسخی دارد؟
۴- وزیر خارجه دولت یازدهم طی یکسال اخیر به تعداد قابل توجهی موفق شده است با همتای آمریکایی خود دیدار دوجانبه و چندجانبه برگزار کند. چرا یکبار به صورت صریح و آشکار به ملت پاسخ نمی دهد که در جریان این مذاکرات چه گذشته و چه نتایج درخشانی از آن برای کشور به دست آمده است؟
۵- …
آیت الله جوادی آملی، سال گذشته و در دیدار با ظریف، پس از استماع گزارش وی از روند مذاکرات، گفت: بعد از دست‌ دادن‌ با آمریکا انگشتان‌ را بشمارید.
حال، آیا آقای ظریف پس از این مذاکرات پرشمار خود با آمریکایی ها، آمار انگشتان دستش را دارد؟! لازم به یادآوری است که شاید برای فردی مانند ظریف که سال های متمادی از عمرش را در آمریکا سپری کرده، صداکردن او توسط یانکی ها به اسم کوچک “جواد” یک افتخار به حساب آید و دیدار چند دقیقه ای و بسیار کوتاه در وین که طی آن تنها می توان یک عکس یادگاری گرفت و به تیتر اول رسانه های خاص مبدل شد، مهم جلوه کند اما برای مردم انقلابی ایران، آمریکا دشمن است و باید به چشم دشمن به او نگریست. بزک کردن چهره شیطان بزرگ و نشان دادن دستکش مخملین و پنهان نمودن مشت پولادین نهفته در آن دستکش، اگر احیانا در کوتاه مدت هم جواب بدهد، اما قطعا، با اعمال دشمنی های صورت گرفته توسط آمریکایی ها، در طول زمان پاسخ منفی خواهد گرفت و در این میان، عاملان بزک شیطان بزرگ جزو مقصران اصلی شناخته خواهند شد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه