نهِ ۷۰ درصدی فعالان اقتصادی به سخنان روحانی درباره ‘خروج از رکود’

حدود ۲ هفته پیش بود که رئیس‌جمهور، حسن روحانی در یک سخنرانی کاملا رسمی، گفت که اقتصاد ایران از رکود خارج شده است. او اذعان کرده محاسبات ۳ ماهه اول سال ۹۳ نشان می‌دهد که دولت از رکود سختی که در سال‌های پیش درگیر آن بوده به سلامت عبور کرده است.

نهِ ۷۰ درصدی فعالان اقتصادی به سخنان روحانی درباره ‘خروج از رکود’

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از نسیم، این سخنان حسن روحانی بلافاصله با واکنش‌های متفاوتی در فضای رسانه‌ای کشور روبرو شد. عده‌ای از نزدیکان او (اقتصاددانان طیف دولت) حرف‌های رئیس‌جمهور را توجیه کردند و عده‌ای دیگر نیز اظهارات او را مطابق با اصول کارشناسی علم اقتصاد ندانستند و به آن اعتراض کردند و حتی اذعان کردند نشانه‌های خروج از رکود اصلا در اقتصاد ایران مشاهده نمی‌شود.

برای واکاوی این موضوع، نسیم به سراغ ۳۴ تن از فعالان اقتصادی و بازار رفته و از آنها پرسیده آیا خروج از رکود را حس کرده‌اند؟ چه راهکاری برای خروج از رکود اقتصادی به دولت پیشنهاد می‌دهند؟

بر روی کاغذ از رکود خارج شدیم

احمد پورفلاح، عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران: به نظر من رکود بر روی کاغذ، از اقتصاد ایران خارج شده، اما در فضای کسب و کار ما واقعاً یک چنین حسی را فعلاً نداریم.

توصیه به دولت: البته معتقدم در یکسال اخیر از آن شیبی که به شدت در حالت رکودی ما را به پیش می‌برد فاصله گرفتیم، اما در عمل از رکود خارج نشدیم. من فکر می‌کنم چند کار در این باره می‌توان انجام داد: رفع تحریم‌ها، برگرداندن اعتماد به جامعه، بالا بردن قدرت خرید مردم، تعیین تکلیف سریع بدهکاران ارزی، ادای دین دولت به طلبکارها یعنی پرداخت مطالبات طلبکارها و میدان دادن به بخش خصوصی واقعی.

خروج از رکود را لمس نکردم

اسدالله عسگراولادی، رئیس اتاق مشترک ایران و چین: من نمی‌‌دانم شده یا نشده، هنوز زیر صفر است. من خروج از رکود را تاکنون لمس نکردم. البته من شنیدم آقای رئیس‌جمهور و تیم اقتصادی ایشان اعلام کرده‌اند که اقتصاد از منفی شدن خارج شده، ولی بنده معتقدم اینطور نیست. حداقل اینکه آنچه بنده در بازار مشاهده می‌کنم خلاف این را نشان می‌دهد.

توصیه به دولت: توصیه من این است: تولید را باید افزایش بدهیم، سرمایه‌گذاری‌های مختلفی بر روی تولید و کسب و کار صورت گیرد و قدرت خرید مردم را بالا ببریم.

خروج از رکود تعریف دارد

پدرام سلطانی، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران: اظهارنظر آقای رئیس‌جمهوری بر مبنای یک گزارشی بود که چند روز قبل از آن رئیس‌کل بانک مرکزی داده بود، مبنی بر اینکه، نرخ رشد اقتصادی در ۶ ماهه اول از حالت منفی خارج شده و حدود مثبت نیم درصد گشته است. با توجه به این گزارش، اظهارنظر رئیس‌جمهوری مبنی بر بهبود وضعیت اقتصادی درست است. به جهت اینکه رکود یک تعریف اقتصادی دارد و آن این است که اگر نرخ رشد یک اقتصاد در چند سال پیاپی منفی باشد اصطلاحاً می‌گویند که آن اقتصاد وارد رکود شده.

توصیه به دولت: به نظر من، ما از حیث نرخ رشد و با نگاه آماری از رکود خارج شدیم، اما خروج از رکود به معنای ورود به رونق نیست. این را نباید با هم معادل در نظر بگیریم. به جهت اینکه اقتصاد ما با توجه به رکود طولانی مدتی که داشته و نرخ بیکاری نسبتاً بالایی که دارد، طبیعتاً تا رسیدن به یک رشد اقتصادی بالای ۴ درصد، آثار رونق را مشاهده نخواهد کرد. لذا نرخ رشد منفی‌ اقتصاد ایران متوقف شده و نرخ رشد، با یک میزان جزئی مثبت شده است. این یک واقعیت است.

چنین حسی ندارم

پرویز حسابی، عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران: من معتقدم اینگونه نیست.

چه طور ممکن است وقتی هر روز سفره مردم در حال کوچکتر شدن است و درآمدها روز به روز کمتر می‌شود از حالت رکود خارج شویم. آیا مسأله و اتفاق خاصی رخ داده است؟ ما هنوز هم مشکلات قبلی را داریم و من چیزی در این باره لمس نکردم.

هنوز آمار دقیقی ندیدم

جمشید عدالتیان، عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران: نشانه‌هایی که نشان دهد داریم به تدریج از رکود خارج می‌شویم به چشم می‌خورد. اما هنوز آمار دقیقی به لحاظ رسمی مشاهده نکردم. ولی در مجموع از این جهت که فرض کنیم تولید فولاد، خودرو، پتروشیمی و صنایع بزرگ ما افزایش پیدا کرده، بگوییم از رکود خارج شده‌ایم می‌توانیم اذعان کنیم این اتفاق رخ داده است.

توصیه به دولت: خود دولت در این باره بسته‌ای ارائه کرده و ما هم در این باره اظهار نظر کردیم. من فکر می‌کنم باید تقاضا را تحریک کرد. تقاضای کالا در شرایط رکودی به شدت به طرف پایین است، به دلیل گرانی یا به دلیل اینکه خانواده‌ها اطمینانی ندارند بنابراین، پس‌انداز می‌کنند و کمتر خرج می‌کنند. البته اینها در کوتاه مدت است.

خروج از رکود زمان می‌برد

سیده فاطمه مقیمی، عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران: اینکه از رکود خارج شدن از زیر صفر به صفر رسیدن و به بالای صفر حرکت کردن به سمت صعود، هم زمان می‌خواهد و هم شرایط حرکت می‌خواهد. بنابراین من هم اعتقاد به این دارم که از این شرایط خارج شدیم اما اینکه به این نقطه‌نظر مورد نظر مطلوبمان برسیم، هنوز فرصت نیاز هست که به آنجا برسیم.

توصیه به دولت: راهکار من برای خروج از رکود همان روش تعاملی با غرب است.

وضعیت بهتر شده

عباسقلی قصاعی، مدیرعامل شرکت چینی زرین: شرایطی که اقتصاد ایران در سال‌های گذشته داشته است نامطلوب بوده و خروج از آن شرایط نامطلوب زمان می‌برد. البته من شنیدم آقای رئیس‌جمهور درباره خروج از رکود گفته‌اند ما از رکود خارج شده‌ایم، البته من آمار و ارقام و ابزاری ندارم که نشان بدهد آیا از رکود با لحاظ ریاضی خارج شده‌ایم یا نه؟ اما به عنوان یک فعال صنعتی، احساس می‌کنم کشور در یکسال اخیر به مسیر درستی کشیده شده، هرچند که فشارها و مشکلات سرجایش هست، ولی همین که بسیاری از بخشنامه‌های زائد توسط هیأت دولت کاسته شده خوب است و امیدوارکننده.

برداشت من این است که حداقل به نقطه عطف رسیدیم یعنی اینکه اگر رشد اقتصادیمان منفی ۵.۸ درصد بوده، الان به راحتی می‌توان ما دارای رشد اقتصادی صفر رسیده‌ایم. به نظر من این یعنی بهبود نسبی.

توصیه به دولت: راه نجارت اقتصاد ایران راه‌اندازی تولید است. من به عنوان تولیدکننده از دولت کمک مالی نمی‌خواهم، از دولت می‌خواهم موانع تولید را بردارد. یعنی جاده را صاف کند.

هنوز این اتفاق نیافتاده

علی نقیب، عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران: البته در اینکه دولت تلاش‌های خود را برای اصلاح وضعیت فعلی اقتصاد و رکود تورمی انجام داده، شکی نیست و همه باید حمایت کنیم. اما مسأله اینجاست که ما وقتی از رکود می‌توانیم خارج شویم که اقتصاد ما یک اقتصاد پویا و یک اقتصاد رونق‌دار شود، هنوز این اتفاق رخ نداده. درباره رونق محیط کسب و کار، قانونی داریم به نام قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار. این قانون توسط مجلس تصویب شد و قرار هم هست که انشالله اجرایی شود. البته مقاومت‌ها در این باره خیلی زیاد است؛ لذا اجرایی هم نشده، بنده معتقدم تا آن قانون در فضای اقتصادی کشور اجرایی نشود نمی‌توانیم به رونق اقتصادی در کشور امیدوار باشیم.

توصیه به دولت: پیشنهاد من این است برای خروج از رکود همراه کردن بانک‌ها تأثیر زیادی دارد. متأسفانه بانک‌ها نگاه‌های غیرتولیدی دارند و این خودسرانه عمل کردن، به شدت رکود تداوم می‌بخشد. مسأله دیگری که داریم بدنه سنگین دولت است. تا دولت نتواند از خود شروع کند و قوانین را روان کند نمی‌توانیم به خروج از رکود امیدوار باشیم.

بله؛ خارج شدیم

مجیدرضا حریری، رئیس کمیسیون مدیریت واردات اتاق بازرگانی ایران: بله خارج شده‌ایم.

توصیه به دولت: البته تفاوت خارج شدن از رکود تا رسیدن به رونق دو مفهوم متفاوت است. ما از رکود خارج شدیم، به دلیل اینکه همه آمارها نشان می‌دهند که از نرخ رشد صفر به سمت مثبت حرکت کردیم. مفهوم این روند، خروج از رکود است. آمار تولید فولاد، مس، پتروشیمی و فروش نفت، واردات مواد اولیه کالاهای سرمایه‌ای، صادرات و… در پنج ماهه اول سال نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش محسوسی دارد.

فضای اقتصادی بهتر شده

محسن خلیلی‌عراقی، مدیرعامل بوتان: نظرمن این است، این اتفاق در بخش‌هایی افتاده و در بخش‌هایی نه. اما به طور کلی فضای اقتصادی امیدبخش است.

توصیه به دولت: دولت به راه خود ادامه دهد و بخش خصوصی هم باید همکاری لازم را با دولت داشته باشد.

چنین احساسی ندارم

محمدحسین برخوردار، رئیس مجمع واردات و عضو هیأت رئیس اتاق بازرگانی ایران: اگر از رکود خارج شده باشیم، زیاد قابل لمس نیست. لذا من چنین احساسی ندارم. توضیحات: البته اظهارنظر رئیس‌جمهور مبنی بر خروج از رکود حتماً با استناد به آمار مرکز آمار و بانک مرکزی بوده است.

حداقل صنعت از رکود خارج شده

محمدرضا نجفی‌منش، عضو هیأت مدیره قطعه‌سازان خودرو: معتقدم، حداقل صنعت ما، از رکود خارج شده است.

توصیه به دولت: توصیه می‌کنم که جلوی این خروج را با قیمت‌گذاری نگیرند. اگر دولت در حوزه ما قیمت‌گذاری نمی‌کرد قطعا رشد ما بیشتر از این ارقام می‌شد.

هنوز خارج نشده

مرسل صدیق، مدیرعامل گروه صنعتی پارس شیر: هنوز خارج نشده است. یک شاخص‌هایی از سوی دولت عنوان می‌شود؛ اما من این روند را در حوزه خودم لمس نکردم.

توصیه به دولت: توصیه به دولت این است می‌بایست نقدینگی در قالب پرداخت بدهی‌های دولت به ارگان‌ها و مؤسسات خصوصی را فعال کند که این جریان بتواند یک مقدار کار را امیدوار کند.

احساس نکردم

مسعود خوانساری، رئیس کمیسیون حمل و نقل،‌ ترانزیت و گمرک ایران: اینکه اقتصاد ایران از رکود خارج شده یا نشده را باید از آمارها استخراج کنید. ولی من معتقدم جامعه هنوز احساس خروج از رکود را ندارد.

توصیه به دولت: من فکر می‌کنم مهمترین مسأله این است که یکسری محرک‌های پیشران را حرکت دهیم ، بوروکراسی اداری را کم کنیم و به تولید و سرمایه‌گذاری بیش از برهه کنونی توجه کنیم.

نگاه‌ها متفاوت است

مسعود دانشمند، رئیس اتاق بازرگانی ایران و امارات: دولت اگر بگوید از رکود خارج شده است حتماً شاخص‌هایی دارد که به واسطه آن معتقد است اقتصاد را از رکود خارج کرده است. اما وقتی مردم به وضعیت اقتصادی نگاه می‌کنند چنین چیزی را مشاهده نمی‌کنند. به همین دلیل میان کلام رئیس‌جمهور و نظرات کارشناسان و مردم تضادی رخ داده است. دولت می‌گوید اقتصاد را از رکود خارج کردم و مردم می‌گویند اینطور نیست، چنین چیزی را لمس نمی‌کنیم.

اینجا تفاوت این دو دیدگاه اقتصاد خرد و کلان است. ما باید فرصت دهیم، این خروج از رکود که یک مسأله کلان است، آثارش را در اقتصاد خرد نشان دهد و این مسأله زمان‌بر است.

من معتقدم از نظر شاخص‌های اقتصاد کلان حرف رئیس‌ِجمهور کاملا درست است و از نظر شاخص اقتصاد خرد حرف مردم درست است. بنابراین برای اینکه آثار خروج از رکود از اقتصاد کلان به اقتصاد خرد تسری پیدا کند زمان می‌خواهد.

ما حوزه کاریمان آن بخشی است که مربوط به اقتصاد کلان است و می‌گوییم اقتصاد ایران از رکود خارج شده و آن بخشی که مربوط به اقتصاد خرد است می‌گوییم خارج نشده است.

توصیه به دولت: توصیه این است که دولت توجهش را به بخش اقتصاد خرد بیشتر کند.

در حال خروج است

مهدی پورقاضی، مدیر عامل شرکت نیرومند پلیمر: به نظر من اقتصاد ایران در حال خروج از رکود است. البته آماری در این باره منتشر نشده، لذا بر اساس آمار نمی‌توان ادعا کرد که از خروج خارج شدیم.

توصیه به دولت: دولت هرچه سریعتر اگر برنامه‌ای برای خروج از رکود دارد، سعی کند اجرایی کند.

خروج از رکود آغاز شده

یحیی آل‌اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی ایران: مسأله خروج از رکود یک بحث نظری، رقمی و آماری دارد و یک بحث مردمی که بین این دو مقدار تفاوت‌های بسیار زیادی است. آنچه تصور ذهنی عامه مردم درباره اخروج از رکود است به معنی فعالیت‌ها و رفتارهای مالی سامان یافته و آغاز تسیهلات‌دهی به مردم و تولیدکنندگان است. آنها احساس فیزیکی خروج‌ از رکود برایشان مهم است. اما نگاه مسئولان به خروج از رکود متفاوت است. مسئولان اقتصادی نگاه آماری دارند و به واقعیت‌های اقتصادی توجه دارند تا به احساس فیزیکی.

من فکر می‌کنم خروج از رکود اقتصادی شروع شده و جهت‌گیری‌ها نیز درست است، ولی اینکه عملاً حس کرده‌ایم؛ خیر حس نکرده‌ایم.

توصیه به دولت: توصیه بنده این است که نظام بانکی باید برای بهبود اقتصادی و رونق تغییر ات اساسی بدهد.

در شرف خروجیم

حسام عقبایی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران: بله؛ به نظر من در شرف خروج هستیم.

توصیه به دولت: پیشنهادات ما به دولت برای افزایش تولید مسکن است. دراین باره راهکار این است که به تولیدکنندگان مسکن تسهیلات بانکی مناسبی بدهند.

هنوز خارج نشدیم

محمدطحان‌پور، رئیس اتحادیه لوازم خانگی: خیر هنوز از رکود خارج نشدیم ما در رکود هستیم.

توصیه به دولت: این نکته را باید متذکر شوم که تمام تولید ما در حالت رکودی به سر نمی‌برد. کارخانجاتی در کشور داریم که خوب فعالیت می‌کنند و حتی دارند سه شیفت کار می‌کنند؛ دلیلش چیست؟ طبیعی است، اینها کالاهای خود را باکیفیت تولید می‌کنند. این رکود را کسانی دارند دامن می‌زنند که کالای بی‌کیفیت و گران تولید می‌کنند و خدمات پس از فروش ندارند؛ کالای خوب ما بازارش را دارد و وقتی تولید می‌شود به راحتی نیز به فروش می‌رود.

نمی‌توانم دقیق اظهارنظر کنم

محسن خردمند، رئیس اتحادیه سراجان(کیف): به دلیل اینکه هم‌اکنون فصل خرید کیف مدارس می‌باشد ما در حال حاضر با رونق مواجه هستیم. البته درباره سایر بخش‌ها نمی‌توانم به طور دقیق اظهارنظر کنم.

توصیه به دولت: باید به تولیدات داخلی توجه ویژه‌ای شود، تولیدی‌ها با حمایت‌های دولتی قوی‌تر شوند. ولی متأسفانه اینکه دولت تاکنون حمایت کرده در حد شعار است و تاکنون کار خاصی در این خصوص صورت نگرفته است. کمک به تولید نیز از طریق پرداخت وام‌های کم‌بهره به تولید به راحتی امکان‌پذیر است.

نسبت به گذشته روند بهتری داریم

عباس هدایتیان شیرازی، رئیس اتحادیه نوشت افزار و لوازم‌التحریر: نسبت به سال گذشته روند رکودی از کشور خارج شده است.

توصیه به دولت: اگر دولت بتواند جلوی نوسانات بازار ارز را بگیرد؛ به نظرمن می‌تواند از زیان بیش از حد تولید جلوگیری کند.

در حال اتفاق است

اکبر ابراهیم‌نژاد، عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایلام: به نظر من تعامل سازنده با دنیا موجب خروج از رکود می‌شود. این اتفاق در حال رخ دادن است.

نه؛ خارج نشدیم

حسین پاشایی، عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ارومیه: خیر؛

توصیه به دولت: من به عنوان یک فعال اقتصادی چنین چیزی را مشاهده نمی‌کنم. با وجود اینکه رئیس‌جمهور معتقد است اقتصاد ایران از رکود خارج شده و تورم کاهش پیدا کرده است، بنده چنین چیزی را در فضای جامعه لمس نمی‌کنم. هنوز آثار تورم در جامعه وجود دارد. در بازار نیز هنوز ذرات رکود عمیق به طور مشهود قابل مشاهده است. نرخ سود بانکی پایین نیامده، ارز تک نرخی نشده و… چه طور با این اوضاع می‌توان از حالت خروج از رکود سخن گفت؟!

خارج نشدیم

حسین پیرمؤذن، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل: در مورد رکود دیدگاه‌های مختلفی در کشور حاکم است. دولت تلاش بسیاری انجام می‌دهد که بخش خصوصی و حوزه تولید را از رکود خارج کند. به نظر من طرحی که دولت برای خروج از رکود ارائه داده می‌تواند برای رفع چالش رکودی کشور بسیار کارگشا باشد. یعنی دولت برداشتش این است که از رکود خارج شده اما متأسفانه عوامل اجرایی و حمایت جامع از بخش خصوصی صورت نگرفته است. در مجموع باید اذعان کنم اگرچه تلاش‌هایی صورت گرفته اما پاسخ منفی است و باید اذعان کنم ما از حالت رکودی خارج نشدیم.

نه؛ خارج نشدیم

رضا حمزه‌لو، عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران: هنوز خارج نشدیم ولی نشانه‌هایی از تثبیت بازار وجود دارد. ما هنوز در حال رکود هستیم.

به گفته دولت خروج در راه است

سیدعلی سیدخاموشی، عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران: دولت گفته خروج از رکود در راه است.

خیر؛ لمس نکردم

عبدالرسول ابراهیمی، عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی بوشهر: خیر؛ من چنین چیزی را لمس نکردم.

توصیه به دولت: باید در اقتصاد به گونه‌ای رفتار کرد که مردم و فعالان اقتصادی راحت‌تر بتوانند فعالیت تولیدی کنند. ولی این طور نیست.

فکر نمی‌کنم

عبدالرسول آهنگری، عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی اهواز: برای خروج از رکود باید بانک‌ها از بنگاهداری دست بردارند و نقدینگی خود را به سمت تولید و واحدهای تولیدی سوق بدهند. آیا هم اکنون این طور است؟ من فکر نمی‌کنم فضای اقتصادی کشور در شرایط کنونی اینگونه باشد.

خیر

غلامحسین غلامعلیان، عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی آبادان: خیر؛ من معتقدم ما در حال حاضر از رکود خارج نشدیم.

خیر

محسن احتشام، رئیس اتاق بازرگانی بیرجند: خیر؛

توصیه به دولت: بنده معتقدم از رکود خارج نشدیم. مگر چه تغییراتی در حوزه تولید انجام دادیم؟ چه کمکی به تولید کردیم؟ واحدهای تولیدی همه تعطیلند؛ بنابراین نمی‌توان گفت با اوضاع فعلی از رکود خارج شدیم. خروج از رکود اقتصادی در گرو رونق تولید و رونق کسب و کار است.

از رکود خارج نشدیم

محمد آشینه، عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی بندرعباس: وضعیتمان نسبت به قبل بهتر شده، اما از رکود خارج نشدیم.

توصیه به دولت: به نظرم در وضعیت بین‌المللی باید تغییرات اساسی ایجاد شود. یعنی وجهه ما با ۱+۵ تغییر و تحولی ایجاد شود تا ما بتوانیم برنامه‌ریزی کنیم. اگر کاملا از وضعیت سیاسی و رابطه با دنیا، به این نکته برسیم که نمی‌توانیم با آنها کنار بیاییم؛ تمام هم و غممان را به مسائل داخلی معطوف کنیم و برنامه‌ریزی کنیم بر داشته‌های داخلی خودمان.

چنین حسی ندارم

محمد صمدی، رئیس اتاق بازرگانی بجنورد: در پیوست مطالعات کارشناسی طرح خروج از رکود دولت محترم، پیشنهادات تکمیلی را به دولت فرستادیم و معتقدیم اگر آنها در طرح دولت گنجانده شود می‌توانیم از رکود خارج شویم.

توصیه به دولت: بالا بردن تولید و ایجاد تعادل در بازار عرضه و تقاضا بهترین روشی است که بتوانیم از رکود خارج شویم. اگر این مسائل اتفاق بیفتد می‌توانیم بگوییم از رکود شویم. الان من چنین حسی را برای خروج از رکود ندارم.

شدیدا در رکودیم

مرتضی بیشه، عضو اتاق بازرگانی اصفهان: فکر نمی‌کنم چون ما در کساد و رکود شدید هستیم، شاید تورم مهار شده باشد؛ ولی به خاطر رکود شدیدی است که بازار تولید دارد. من فکر می‌کنم در حال حاضر شدیداً در رکود هستیم.

توصیه به دولت: پیشنهادم این است که تورم را می‌شود تحمل کرد ولی رکود را اصلا نمی‌توان. قطعاً دولت باید مثل کشورهای یه بودجه‌ای را با سوبسید به کارخانجات اختصاص دهند. تنها راهش این است که تولید راه‌اندازی شود.

خیر ، در رکود فراگیر هستیم

ناصر بیگی، عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی اراک: خیر از نظر من درحال حاضر دارای یک رکود شدید فراگیر در کشور هستیم.

توصیه به دولت: پیشنهاد من همین ادامه همین روند در کاهش تورم، کاهش نقدینگی، تقویت تولید و صادرات و هر تلاشی برای قطع وابستگی‌ها به صادرات که بهترین روش آن تقویت تولید است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه