مستند «من نباشم تا تو باشی» کلید خورد

همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس، تصویربرداری مستند-‌ پرتره شهید «حسین املاکی» از تولیدات جدید مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به کارگردانی محمدرضا نیازی آغاز شد.

مستند «من نباشم تا تو باشی» کلید خورد

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از فارس، محمدرضا نیازی در خصوص موضوع این فیلم مستند که با عنوان «من نباشم تا تو باشی» تولید می‌شود اظهار داشت: شهید املاکی جزء آن دسته از شهیدانی است که داستان شهادتش بار دراماتیکی دارد. در عملیات والفجر ۱۰ در منطقه عمومی سید صادق، شهید املاکی جانشین فرمانده لشگر بود و پس از بمباران شیمیایی دشمن به شهادت رسید.

وی ادامه داد: قرار است در این مستند، دو ساعت پایانی زندگی این شهید بزرگوار را روایت کنیم. زمان بمباران شیمیایی شهید املاکی ماسکی روی صورت نداشت و اوج گذشت و ایثار را می‌توان در لحظات پایانی زندگی این شهید دید. با آنکه به حضورش در لشگر نیاز بود، ترجیح داد همرزمانش زنده بمانند. این نحوه شهادت با آنچه تاکنون دیده و شنیده‌ایم کاملا متفاوت است.

این مستندساز با اشاره به نحوه آشنایی با شهید املاکی، خاطرنشان کرد: من در زمان جنگ از نیروهای ایشان بودم. از سال ۷۰ که وارد سینما شدم، همیشه دغدغه ساخت مستندی از زندگی این شهید را داشتم اما دست نگه داشتم تا به لحاظ تصویری به بلوغ و درک برسم و بتوانم مفاهیمی را که در نظر دارم، به بهترین شکل به مخاطب منتقل کنم.

او با تاکید بر اینکه تاکنون از زندگی شهید املاکی مستندی ساخته نشده است، عنوان کرد: متاسفانه از ایثار و گذشت شهیدانی چون املاکی، فیلم‌های زیادی ساخته نشده است و کمتر مستندسازی سراغ چنین موضوعاتی رفته است. حالا وقتش رسیده که جوانان، قهرمانان ایران را بشناسند و مفاهیمی چون عشق و ایثار به آن‌ها منتقل شود.

نیازی درباره نحوه جمع آوری اطلاعات از زندگی شهید املاکی توضیح داد: برادر این شهید از دوستان نزدیک من است. همرزمانش را هم به خوبی می‌شناسم. در حال حاضر به دنبال فیلم‌هایی که از ایشان باقی مانده هستیم، چون نمی‌خواهیم تمام صحنه‌ها را بازسازی کنیم و بیشتر بر مستندات تصویری تاکید داریم.

وی همچنین افزود: تاکید اصلی ما بر دو ساعت آخر زندگی این شهید است، اما شاید فلاش بک هم در فیلم داشته باشیم. لوکیشن فیلم در غرب ایران و کوه‌های لوشان، در محدوده مکان شهادت حسین املاکی است. البته بخش‌هایی هم در خاک عراق اتفاق می افتد که آن را بازسازی می‌کنیم.

نیازی در خصوص نحوه روایت این مستند، گفت: فرم روایت در این فیلم با همه آثاری که تاکنون دیده‌ایم و خودم ساخته‌ام فرق دارد. ما در این کار از تئا‌تر در دوران یونان الهام گرفته‌ایم. روایت کنندگان در صحنه شهادت حضور دارند و به صورت گرد نشسته‌اند و هر یک در مورد شهید املاکی حرف می‌زنند. طراحی صحنه، زمان شهادت را نشان می‌دهد اما روایت کنندگان در زمان حال هستند.

این فیلمساز در پایان خاطرنشان کرد: سینمای مستند ایران مانند سینمای داستانی نیست و خیلی غریب بنظر می رسد! در کشورهای دیگر به فیلم‌های مستند بها می‌دهند، اما اینجا ارزش چندانی برای این فیلم‌ها قائل نیستند. مستند می‌تواند وقایع تاریخی یک کشور را ثبت کند؛ اتفاقی که متاسفانه نهادهای انقلابی و متولیان سینمای مستند تاکنون کمتر به آن توجه داشته‌اند.

گفتنی است: مستند «من نباشم تا تو باشی» به کارگردانی محمدرضا نیازی و تهیه کنندگی موسسه سیاه و سفید (سیدداوود سیدی گرفمی) و نویسندگی کورش اینانلو، در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تولید می شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه