پنج بعلاوه یک پیشنهاد جدیدی به ایران ارائه کرد

روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد که این پیشنهاد که آمریکا آن را تهیه کرده است روی برنامه غنی سازی ایران تمرکز دارد. این طرح و پیشنهاد جدید باعث خواهد شد که بخش زیادی از سانتریفوژهای ایران در سر جای خود باشند اما از تزریق اورانیوم دور باشند.

پنج بعلاوه یک پیشنهاد جدیدی به ایران ارائه کرد

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از شبستان، تلویزیون پرس تی وی اعلام کرد: پنج بعلاوه یک، پیشنهاد جدیدی به ایران ارائه کرده است.  براساس گزارش ها قرار است گروه کشورهای عضو پنج بعلاوه یک،  پیشنهاد جدیدی را در جریان گفتگوها با ایران ارائه کند تا از این طریق زمینه ی دستیابی به توافق نهایی بر سر برنامه انرژی هسته ای تهران را فراهم کند.

روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد که این پیشنهاد که آمریکا آن را تهیه کرده است روی برنامه غنی سازی ایران تمرکز دارد. این طرح و پیشنهاد جدید باعث خواهد شد که بخش زیادی از سانتریفوژهای ایران در سر جای خود باشند اما از تزریق اورانیوم دور باشند.این پیشنهاد درحالی مطرح شد که ایران از کاهش تعداد سانتریفوژهای خود از نوزده هزار به هزار و پانصد سانتریفوژ ، خودداری کرده است. ایران و پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به همراه آلمان،  در حال برگزاری دور تازه ی مذاکرات در نیویورک هستند.هر دو طرف تلاش می کنند به یک توافقنامه نهایی و جامع قبل از بیست و چهارم نوامبر دست یابند.

در ادامه سوزان مدرس خبرنگار پرس تی وی در آمریکا گفت: این هفته ، هفته ای پرکار برای محمد جواد ظریف؛ وزیر امور خارجه ی ایران؛ بوده که به نیویورک سفر کرده است تا در حاشیه شصت و نهمین مجمع عمومی سازمان ملل  در این شهر حضور داشته باشد و مذاکره کند.

محمد جواد ظریف در روز شنبه با کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه ی اروپا دیدار کرده بود. کاترین اشتون ریاست گروه پنج بعلاوه یک در مذاکرات با ایران را برعهده دارد. درحالیکه دو طرف ابراز خوش بینی کرده اند که توافق تا بیست و چهارم نوامبر دست یافتنی است اما اکثر کشورهای شرکت کننده در مذاکرات، تصمیم گرفتند درباره پیشرفت مذاکرات سکوت اختیار کنند.

وزیر امور خارجه ایران هفته گذشته به محض ورود به نیویورک گفته بود « درحالیکه مذاکرات در جریان است بسیار سخت خواهد بود که گفته شود کدام یک از موضوعات حل شد و کدام یک حل نشد چون توافقنامه ای که ما  در ژنو به آن دست یافتیم می گوید درباره هیچ چیز توافق نخواهد شد مگر اینکه درباره همه چیز توافق شده باشد. اگرکسی بخواهد گمانه زنی کند که روی چه چیزی توافق شد و روی چه چیزی توافق نشد باید گفت که این روند مفید نخواهد بود».

سوزان مدرس گفت: وزیر امور خارجه ایران روز شنبه با همتای استرالیایی خود دیدار کرد. وی همچنین با همتایان نروژی و اسپانیایی خود هم در روز جمعه دیدار کرده بود. درحالیکه بحث ها روی برنامه هسته ای ایران متمرکز شده است گفتگوها درباره ناامنی و بی ثباتی در عراق ، سوریه و خاورمیانه و تهدید دولت اسلامی عراق و شام(داعش ) هم متمرکز شده است.

این گزارش می افزاید: جلسات با گروه پنج بعلاوه یک  درباره برنامه هسته ای ایران تا هفته آینده طول خواهد کشید. قرار است حسن روحانی رئیس جمهور ایران هم به محمد جواد ظریف در نیویورک ملحق شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه