۹۴ درصد مردم ایران برنامه هسته‌ای را حق خود می‌دانند

بر اساس نظرسنجی دانشگاه مریلند اکثریت قاطع مردم ایران همچنان برنامه هسته‌ای را حق خود می‌دانند و آمریکا را به بی‌صداقتی و بهانه‌جویی در مذاکرات متهم می‌کنند.

۹۴ درصد مردم ایران برنامه هسته‌ای را حق خود می‌دانند
به گزارش ۸دی نیوز، بر اساس نظرسنجی دانشگاه مریلند اکثریت قاطع مردم ایران همچنان برنامه هسته‌ای را حق خود می‌دانند و آمریکا را به بی‌صداقتی و بهانه‌جویی در مذاکرات متهم می‌کنند.به گزارش خبرگزاری فرانسه دانشگاه مریلند نتایج یک نظرسنجی را که با همکاری دانشگاه تهران انجام شده، منتشر کرد. در این نظرسنجی تلفنی ۱۰۳۷ نفر از ۱۱ تا ۱۷ ژوئیه شرکت کرده‌اند که بر اساس آن ۹۴ درصد مردم ایران معتقد به ضرورت برخورداری از برنامه هسته‌ای هستند.فرانس‌ پرس با استناد به نتایج این نظرسنجی افزود: در کنار حمایت ۷۹ درصد شرکت‌کنندگان از دستیابی به توافق هسته‌ای حتی اگر شامل تضمین‌هایی در خصوص تولید نکردن بمب هسته‌ای باشد، اکثریت قاطعی از ایرانیان گفتند که مطالباتی را همچون برچیدن نیمی از سانتریفیوژها و محدود کردن تحقیقات هسته‌ای، قابل قبول نمی‌دانند.

خبرگزاری فرانسه از قول یکی از تحلیلگران نوشت: گرچه افکار عمومی ایران برای پذیرش برخی اقدام‌های اعتمادساز آمادگی دارد، اما محدودیت‌های روشنی در این خصوص وجود دارد و  اگر روحانی فراتر از سطحی که مردم ایران برای آن آمادگی دارند، گام بردارد، احتمالا با پیامدهای سیاسی منفی رو‌به‌رو می‌شود.بر اساس همین گزارش نظرسنجی یاد شده همچنین بدبینی عمیق مردم ایران را در مورد پایبندی غرب به تعهد برچیدن تحریم‌های ضد‌ایرانی نشان داد. سه‌چهارم شرکت‌کنندگان در نظرسنجی گفتند که معتقدند آمریکا برای تداوم تحریم‌ها، بهانه‌های دیگری می‌یابد و این کشور در پی سلطه بر ایران یا جلوگیری از پیشرفت آن است.بر اساس نظرسنجی یاد شده، طرح پیشنهادی در کنگره آمریکا مبنی بر  اعمال تحریم‌های بیشتر در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای در ۲۴ نوامبر، در بدبینی ایرانی‌ها دخیل است. این تحقیق همچنین حاکی از آن است که اکثریت قاطعی از ایرانیان مسئولان کشورشان را در صورت شکست احتمالی مذاکرات مقصر نمی‌دانند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه