مسئول فضای مجازی سپاه قدس گیلان:

جامعه امروز ما در مواجهه با غرب، بیش از هر وقتی به نگاه و تحلیل شهید آوینی نیازمند است

مسئول فضای مجازی سپاه قدس گیلان، گفت: کلام، قلم و دوربین آوینی اگر روشنفکر غرب زده را می سوزانْد و می سوزانَد، متحجرین خود عمار پندار را نیز می سوزانْد و می سوزانَد و چه بسا، این دومی را بیشتر و تیزتر!

جامعه امروز ما در مواجهه با غرب، بیش از هر وقتی به نگاه و تحلیل شهید آوینی نیازمند است

سجاد ستوده در گفتگو با خبرنگار هشت دی در آستانه فرارسیدن سالگرد سید شهیدان اهل قلم شهید مرتضی آوینی، اظهار کرد: در مواجهه امروزی ما با شهید آوینی چند نکته از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی افزود: نکته اول مسیری است که «سید مرتضی آوینی» در طول زندگی پر فراز و نشیبی که داشته، طی کرده است، مسیری که او را از «کامران آوینی» به «سید شهیدان اهل قلم»، به تعبیر رهبر معظم انقلاب و به تعبیر حضرت آیت‌الله جوادی آملی به «سلاله سلسله سادات» تبدیل کرده است.

مسئول فضای مجازی سپاه قدس گیلان ادامه داد: داستان زندگی سیدمرتضی آوینی، روایتی صمیمی از مسیرِ شُدن آدمی است. آنچه در این مسیر و از دگردیسی کامران تا تبدیل او به سید شهیدان اهل قلم دیده می شود، روایتی است از گذراندن مسیری از مبداء «آنچه هستیم» تا به مقصدِ آنچه که باید باشیم.

ستوده تصریح کرد: آوینی هر روزِ زندگی اش را در مسیرِ شدن طی می کرد و این درسی است که باید از او آموخت.

وی ادامه داد با بیان اینکه آوینی با زیست جهادی و عارفانه این دنیایی اش به همه آموخت که آدمی آمده است تا بشود و این صیروریت و تلاش برای شدن است که زیست آن دنیایی اش را می سازد، گفت: او، خود، جایی نوشته است که «من از انتهای یک راه طی شده می آیم» و این رازِ شیدایی سید شهیدان اهل قلم است.

مسئول فضای مجازی سپاه قدس گیلان با بیان اینکه شهید آوینی، در رُمان حقیقی «از کامران تا سید مرتضی»، تلاش برای شدن را به همگان می آموزد و این درس مهمی است که باید از آوینی آموخت، ادامه داد: آوینی سال های پیش از پیروزی انقلاب به خصوص در سالهای قبل از ۱۳۵۶ با آوینی سال‌های پایانی عمرش به ویژه در فاصله ۴ ساله سالهای ۶۸ تا ۷۲ تفاوت های بارزی دارد و این تفاوت ها همگی از مسیری خبر می‌دهند که او طی کرده است؛ مسیری که آغازش را در نامه معروفی که به برادرش در آمریکا می‌نویسد، توضیح داده و در همه سال‌های پس از پیروزی انقلاب با تلاش‌ها و زحمت هایش که همگی حاصل جذبه روحی حضرت امام (رحمه الله علیه) در وجود اوست، ادامه می‌یابد تا آوینی را به سید شهیدان اهل قلم بدل کند.

وی با اشاره به ابعاد دیگر زندگی شهید آوینی، گفت: آوینی آثار متعدد قابل توجهی اعم از کتاب، مقاله، یادداشت و مستند دارد که برخلاف تبلیغات رسانه‌ای پیرامون شخص خودش، همچنان مهجور مانده اند.

ستوده تصریح کرد: آوینی نوشته ها و مستندهایی دارد که این نوشته ها و مستندها نورانیتی دارند که باید مستقیماً با این نورانیت مواجه شد و نه با واسطه و از منظر این و آن، که این، این و آن؛ همانانی اند که ژرفنای آوینی را به بِرکه کم عمقی بدل کرده‌اند که کل شناخت مخاطب حزب اللهی از آقا مرتضا را به روایت فتح منحصر کرده است؛ و نه روایت فتح، که صدای محزون آوینی که دل میبرد! و شهدایی است!! و همین…

وی با بیان اینکه بعضی ها تلاش دارند تا یک آوینی تحریف شده و تعریف شده بر مبنای دوست داشتنی های خودشان به جوانان عرضه کنند، بیان کرد: این آسیب بزرگی است که به واسطه دشمنان دیروزِ آوینی که او را به «تلاش برای جای گرفتن در قلوب هنرمندان بازنشسته طاغوتی» متهم می کردند و امروز آوینی شناس شده‌اند، بر آوینیِ واقعی وارد می‌شود.

مسئول فضای مجازی سپاه قدس گیلان، افزود: آوینی روزگاری به خاطر چاپ عکس یک جوان مبارز بوسنیایی با تیپی شبیه هیپی ها و سربند الله اکبر بر پیشانی، مغضوب خودعمار پندارهای آن روزگار شد و در طول این سالیان، خیلی از همان غضب کنندگان، مفسر بیان و فکر آوینی شدند و او را به خیل جوانان مشتاق حزب الهی شناساندند. و این طور است که سید شهیدان اهل قلم به آوینیِ روایتِ فتح تبدیل می شود. آوینی ای با صدایی محزون و شهدایی! و البته دیگر هیچ!

ستوده با بیان اینکه سید مرتضی آوینی در آخرین سال حیات این دنیایی اش، تقریبا از چپ و راست مورد تفقد قرار می‌گرفت و گاه استنباط می‌شد که اینان در تاختن بر سید مرتضی مسابقه ای به راه انداخته اند، گفت: به عنوان مثال، تنها چهار ماه پیش از شهادت آوینی، مجله ای به اصطلاح انقلابی، اقدام به انتشار یادداشت و کاریکاتوری پیرامون او می کند.

وی افزود: نویسنده در این یادداشت که آن را به بهانه نقدی بر چاپ داستانی در ماهنامه سوره به سردبیری آوینی نگاشته است، آوینی را “به تلاش برای جای گرفتن در قلوب هنرمندان بازنشسته طاغوتی”، “فدا کردن اعتقادات”، “بی توجهی و عناد و اصرار بر اشتباه” و … متهم کرده است.

ستوده ادامه داد: در محتوای کاریکاتور نیز فردی که به ظَنِّ نویسنده، خودِ آوینی است، با عینک دودی، صورت صاف و شیوه ایستادن که آدمی را به یاد به اصطلاح منورالفکران غربزده می اندازد، ترسیم شده و این ها، همه تنها چهار ماه پیش از آن که سید مرتضی آوینی، به «سید شهیدان اهل قلم» ملقب شود، بر اوراق نشریات آن روزگار منتشر شده است.

مسئول فضای مجازی سپاه قدس گیلان، اذعان کرد: داستان ما و آنها و همگان با آوینی و آوینی ها، انگار به جبر تاریخ یا به فلسفه تاریخ تکرار شدنی است و این روزها، این داستان، چه بیشتر از قبل، این گوشه و آن گوشه به چشم می آید.

وی گفت: کلام، قلم و دوربین آوینی اگر روشنفکر غرب زده را می سوزانْد و می سوزانَد، متحجرین خود عمار پندار را نیز می سوزانْد و می سوزانَد و چه بسا، این دومی را بیشتر و تیزتر. و دعوای مرتضای سوره چی و مرتضای نقادِ فرهنگی و مرتضای مستند ساز به ویژه در سالهای ۶۸ تا ۷۲ و مرتضای سید شهیدان اهل قلم با این دو گروه روشن تر و پر سر و صداتر از قبل است؛ چه در سوره، چه در معدود حضورهایش در محافل فرهنگی – دانشگاهی و چه حتی در مستند خنجر و شقایق که راوی مظلومیت مسلمانان بوسنیایی است.

وی با بیان اینکه اصل موضوع این است که آوینی زنده است و عند ربهم یرزقون و آثارش هم، اعم از مکتوبات و مشهودات، موجود و زنده اند، گفت: باید با او مواجه شد، آثارش را خواند و دید، کاری که حداقل برخی از جوان‌های روزگار پس از شهادتش در دهه هفتاد انجام دادند و بی‌واسطه، به خصوص بی‌واسطهِ آوینی پندارهای جدید که این روزها به مدد رسانه های کم عمقِ اجتماعی، چهره و محبوب جوانان حزب اللهی دهه هفتادی و دهه هشتادی شده‌اند، با آوینی و فکر آوینی آشنا شد.

مسئول فضای مجازی سپاه قدس گیلان، گفت: این آوینی ای است که به جوانِ امروز، فکر و عمق می دهد و او را برای نقش آفرینی در آوردگاه تمدنی انقلاب اسلامی با غرب مهیا می‌کند و این خودِ واقعیِ آوینی است؛ همان آوینی ای که غرب زده و متحجر بر او می تازند.

وی ادامه داد: جامعه امروز ما به خصوص جامعه فکری و فرهنگی امروز ما در مواجهه با غرب و فرهنگ غرب، بیش از هر وقتی و پیش از هر شخصیت و متفکری، به نوع نگاه آوینی به غرب و تحلیلی که او از آن ارائه می کند، نیازمند است.

ستوده خاطرنشان کرد: باید برای تحلیل درست غرب و شیوه‌های مواجهه با ابعاد مختلف آن، غرب را از منظر سید شهیدان اهل قلم به نظاره نشست و از دیدگاه آوینی که بیشترین قرابت را با نگاه مترقی و تمدن ساز انقلاب اسلامی دارد، به تحلیل ماهیت غرب و دستاوردهایش پرداخت و این، البته شدنی نیست جز آنکه آثار قلمی و تصویری شهید آوینی از مهجوریت در آیند و به مرجع و یکی از منابع اصلی رجوع فعالان فکری و فرهنگی تبدیل شوند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
م.س
برادر ارجمندم جناب ستوده سلام‌ علیکم احسنت بر شجاعت تان در بیان حق. واقعیت امر این است که جریان حزب الهی امروز از اول تا به آخر ، از صدر تا به ساقه ، من الباب‌ الی المحراب نیازمند یک‌بازنگری در ۳ ساحت چیستی؟چرایی؟ و چگونگی هست؟ اینکه در کجا هست؟به کجا می خواهد برود و با کدام وسیله و ابزاری؟ به نظر بنده حقیر جریان حزب الهی امروز هنوز تعریف مشخصی از انقلابی بودن خود ندارد. از این رو قویا نیازمند یک آسیب شناسی می باشد اینکه : #چرا حزب اللهی امروز خود را بی نیاز از مطالعه می داند؟ #چرا حزب الهی امروز بازیچه احزاب چپ و راست است؟ # چرا تبلور حزب الهی امروز را باید در کوبیدن دولت جستجو کرد؟ # چرا حزب اللهی امروز سیاهی لشکر لیست های انتخاباتی می شود و بعد مدافع و توجیه گر عملکردهای نادرست؟ #چرا حزب اللهی امروز عالم به زمان خود نیست؟ و فاجعه بار تر اینکه چرا \"نمی خواهد\" حقایق جامعه را ببیند و درک و فهم‌ کند؟ البته بنده منکر زحمات عزبزان نبوده و نیستم اما وقتی از حزب الهی در تراز آقا سید مرتضی صحبت می کنیم و یا حزب الهی تمدن ساز باید این واقعیت ها را دید و گفت. بقول شما ما مبتلا به عمارپندارهایی شده ایم که بعضا با برچسب هایی چون مدافع ولایت،مدافع آرمان های حضرت امام،سرباز ولایت ،سرباز نظام و... ریشه به تیشه نظام و انقلاب می زنند. من‌ عدم تهذیب نفس،عدم تفکر ،عدم مطالعه و تحقیق،عدم تحمل یکدیگر،عدم تحمل نظرات مخالف،سطحی نگری،یک سوء نگری،خود بزرگ بینی،خود خوب انگاری را بدترین و کشنده ترین سم برای مسیر انقلاب و حریم ولایت می دانم. بنده حقیر قویا مراحلی ۵ گانه ای که حضرت آیت ا... العظمی جوادی آملی برای انسان از دیدگاه قرآن ذکر می کند (معرفت،هجرت،سرعت،سبقت و امامت)را برای جریان حزب الهی ضروری می دانم. بقول ایشان کسی که نمی داند دکارت و هایدگر چه گفته،کانت چه گفته،این چگونه می تواند شاگرد امام زمان (عج ا...)باشد؟ این مهم باید مورد توجه دوستانی که خود را سرباز امام زمان می دانند قرار گیرد. ودر پایان توصیه ای به دوستان ۸ دی نیوز و .... در انتشار اخبار رضای خدای مهربان را در نظر بگیرید. والله قسم اظهارات یک فرد در یک جلسه اداری که می تواند با یک تذکر (نهی از منکر )حل و فصل شود نیازی به این‌همه سر و صدا و قیل و قال و بیانیه و رسانه ای کردن ندارد. و در پایان بقول استاد مرحوم رضا بابایی: \"اگر عمری باشد، عدالت را فدای عقیده، و آرزو را فدای مصلحت، و عمر را در پای خوردنی‌ها و پوشیدنی‌ها قربان نمی‌کنم. اگر عمری باشد، دیگر با دو گروه بحث و گفت‌وگو نمی‌کنم: آنان که از عقیده خویش منفعت می‌برند و آنان که از اندیشه خویش، پیشه ساخته‌اند.\" ارادتمند \" م .س \"
روح ا.../ج در پاسخ به م.س
جناب\" م .س\" تحلیل تان واقعا علمی و دلسوزانه بود. بسیار جامع و مانع.
در حاشیه