مراسم علم واچینی سنتی برگزار شد+ تصاویر

علم واچینی سنت رایج در روستاهای کوهستانی شرق گیلان است که بنابر رسم هرساله در آخرین روزهای تابستان، نشان از یادگارهای گذشته تاریخ گیلان و دوره قبل از اسلام دارد.

مراسم علم واچینی سنتی برگزار شد+ تصاویر

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از لاهیجان، مراسم سنتی علم واچینی روستای خورتاب بنابر رسم هرساله در آخرین روزهای تابستان با حضور پرشور عاشقان ائمه معصومین برگزار می‌شود.

روستای خورتاب از توابع روستای چوشل که در ۱۰ کیلو متری مسیر عبوری شهرستان لاهیجان به سیاهکل از سمت جاده ازبرم قرار دارد.

بنابر گفته اهالی روستا از تاریخی به قدمت ۱۰۰ سال قبل رسم بوده که آخرین روزهای فصل تابستان در روستای خورتاب  و در حرم امامزاده سید قاسم  مراسم علم واچینی برگزار شود, مراسمی که  علم بندی آن شاید به ۱۱ ماه قبل  یعنی در روز سوم محرم سال قمری گذشته باز می‌شود.

در روز علم واچینی رسم است که مردم از روستاهای اطراف برای عرض ارادت و سوگواری به امام زاده جلیل القدر, خود را به این روستا می‌رسانند.

علم واچینی در یک نوبت  که البته در هر بقعه زمان آن فرق می کند با مشارکت مستقیم کسانی که علم را بسته‌اند و حضور عده کثیری از اهالی محل انجام می‌گیرد، در این روز کسانی که در فاصله علم بستن و علم واچیدن نذر و نیازشان برآورده شده با قربانی کردن گوسفند و طعام دادن به زایران حضور فعال‌تری دارند.

مراسم علم بندی و علم واچینی که از مراسم بسیار قدیمی و رایج در گیلان، امروزه به سه صورت سنتی، نیمه سنتی و مذهبی رایج است.

علم بندی و علم واچینی سنتی امروزه فقط در چند نقطه از کوهستان‌های گیلان رایج است و نشان از یادگارهای گذشته تاریخ گیلان و دوره قبل از اسلام دارد.

علم بندی و علم واچینی نیمه سنتی در واقع همان مراسم سنتی است که با معتقدات دینی و اسلامی هم آمیخته و در تعدادی از بقاع گیلان چه در کوهستان و چه در منطقه جنگلی میان بند رایج است،علم بندی و علم واچینی مذهبی تقریبا در همه بقاع جلگه و کوهستان رایج است و کاملا رنگ اسلامی دارد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه