دلیلی برای دیدار روحانی و اوباما وجود ندارد

ارگان رسمی دولت تصریح کرد: تماس با آمریکا پیش‌شرط‌هایی دارد که بدون تحقق آن پیش‌شرط‌ها، دیدار بلاموضوع است.

دلیلی برای دیدار روحانی و اوباما وجود ندارد

به گزارش ۸دی نیوز، روزنامه ایران با اشاره به برخی گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال دیدار دکتر روحانی با اوباما در سفر نیویورک نوشت: به دلایل مختلف امکان دیدار رسمی روسای‌جمهوری دو کشور و حتی امکان‌ دیداری دو جانبه ولو غیررسمی هم‌چندان محتمل نیست هر چند که مقامات آمریکایی از تمایل اوباما برای چنین دیداری سخن گفته‌اند و رسانه‌های آمریکایی هم آن را بازتاب داده‌اند. با این حال طرف ایرانی برای چنین دیداری اشتیاقی ندارد چرا که برقراری تماس در سطح بالاتر منوط به پیش‌شرط‌هایی است که تا آنها محقق نشود، ضرورت دیدار هم ماهیتا بلاموضوع می‌شود.

این روزنامه خاطر نشان کرد: مهم‌ترین مشکل به دخالت‌های تاریخی آمریکا برمی‌گردد که واشنگتن به ناحق در حق کشور و ملت ایران انجام داده است. از طراحی و اجرای کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ تا رفتار خصمانه با به ثمر نشستن انقلاب اسلامی مردم ایران تا کمک به صدام حسین و حزب بعث عراق برای حمله به ایران و اعمال تحریم‌های گسترده اقتصادی ۳۵ ساله علیه مردم ایران. همگی این رفتارها به گونه‌ای بوده است که ایرانیان را به این نتیجه رساند تداوم روابط با آمریکا به نفع ایران نیست.

ایران می‌افزاید: علاوه بر این، در ۱۱ سال گذشته یک اختلاف مهم‌ سیاسی دیگر بین ایران و آمریکا بروز کرده است که این اختلاف به یکی از مهم‌ترین مناقشات جهانی هم تبدیل شده است. فعالیت‌های هسته‌ای ایران و حق ایران برای دسترسی به چرخه کامل انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای آن هم طبق معاهدات جهانی موضوعی است که آمریکایی‌ها به نیابت از اسرائیلی‌ها برنمی‌تابند.

ایران با بیان اینکه «سه هفته پیش که آمریکایی‌ها تحریم‌هایی را علیه اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی یا شرکای خارجی ایران اعمال کردند و با ناخرسندی صریح رئیس‌جمهوری ایران همراه و چنین رفتاری مغایر روح توافقنامه ژنو تشخیص داده شد» نوشت: به این ترتیب صرف فضاسازی رسانه‌ای برای انجام دیدار روسای‌جمهوری دو کشور کافی نیست و آمریکایی‌ها باید گام‌های عملی بردارند؛ گام‌هایی که نشان‌دهنده حسن‌نیت و رفتار آمریکایی‌ها باشد. حال آنکه نه تنها نشانه‌های قوی در این زمینه دیده نمی‌شود بلکه آنها صداقت کمتری از خود نشان داده‌اند و حتی تحریم‌های جدیدی هم طی یک سال اخیر علیه ایران افزوده‌اند.

از سوی دیگر وبسایت خبر آن‌لاین که به دو تن از مدیران دولتی نزدیک است در تحلیلی نوشت: مجمع عمومی سازمان ملل متحد در آمریکا، بهانه سالانه‌ای است که رسانه‌ها با گمانه‌زنی‌هایی از احتمال مواجهه روسای‌جمهور ایران و آمریکا خبر دهند. امسال هم پیش از آغاز به کار مجمع عمومی سازمان ملل حدس و گمان‌ها آغاز شده است… اما مذاکرات یک سال اخیر ایران و آمریکا در موضوع هسته‌ای اما حکایت دیگری را روایت می‌کند. تهران و واشنگتن بدون واسطه مقابل هم می‌نشینند و با یکدیگر سخن می‌گویند ولی هنوز ایالات متحده آمریکا نمی‌خواهد برای رسیدن به توافق نهایی به معادله ۱=۱ تن بدهد. همین کار را سخت کرده و جاده مذاکرات را به نقطه پیش از توافق ژنو می‌رساند.

خبر آن‌لاین با بیان اینکه کسانی منتظرند اوباما و روحانی با هم دست بدهند و روبوسی ‌کنند، افزود: مسئله اصلی سفر رئیس‌جمهور کشورمان به نیویورک مواجهه، تماس تلفنی و مصافحه و رودرویی روحانی و اوباما نیست؛ مسئله بازگشت آمریکا به قواعد اولیه مذاکره و پایبندی ابتدایی به توافق ژنو است. بقیه مسائل حواشی است، حتی اگر اوباما روحانی را در آغوش بگیرد.

یادآور می‌شود دیروز همزمان روزنامه زنجیره‌ای شرق از قول شیرزاد (صدای رادیو اسرائیل در مجلس ششم) مدعی شد دست رئیس‌جمهور در سفر نیویورک بسته است و او باید بتواند لبخند بزند و شوخی‌های معنادار بکند نه اینکه مانند سال گذشته به خاطر تماس تلفنی مورد اعتراض قرار گیرد(!) شرق همان روزنامه‌ای است که یک دهه پیش مدعی شد اگر آمریکایی‌ها اجازه نمی‌دهند ما برنامه هسته‌ای داشته باشیم به خاطر این است که ما تقوای اتمی نداریم و اگر داشتیم حتی اجازه می‌دادند بمب‌اتمی هم داشته باشیم.

در همین حال صادق زیباکلام به روزنامه آرمان گفت: نخستین گامی که چه آقای روحانی و چه هر شخص دیگری که می‌خواهد گشایشی در این راه ایجاد کند، باید انجام دهد طرح این سوال است که اساسا علت ادامه قطع رابطه دو کشور برای چیست؟! معتقدم تا این مسئله حل نشود گشایشی صورت نمی‌گیرد. دلیل عدم موافقت با عادی‌سازی رابطه با آمریکا این است که برخی دشمنی‌های آمریکا ادامه دارد. اگر این دشمنی‌ها برطرف شود و آمریکا برای حسن‌نیت پول‌های بلوکه شده ایران را آزاد کند و تحریم‌های ظالمانه را بردارد آن وقت می‌توان در یک شرایط برابر نشست و برای عادی‌سازی روابط دو کشور صحبت کرد.

مرور مجموعه مواضع حامیان دولت – به استثنای مواضع برخی محافل افراطی- حاکی از آن است که در این طیف به نسبت سال گذشته مواضع واقع‌گرایانه و معتدل‌تری درباره سفر نیویورک و مراوده با آمریکا دیده می‌شود.
منبع: کیهان

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه