آیا دیدار چهارشنبه رئیس جمهور قابل توجیه است؟

یکی از کشورهای مظنون که به عنوان مبدا احتمالی پرواز پهپاد معرفی شد جمهوری آذربایجان بود اما رئیس جمهور حدود سه هفته بعد از این اتفاق در دیداری با وزیر اقتصاد آن کشور بر گسترش روابط تاکید کرد.

آیا دیدار چهارشنبه رئیس جمهور قابل توجیه است؟

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از الف، اوایل شهریور ماه بود که روابط عمومی سپاه در اطلاعیه ای اعلام کرد یک فروند هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین رژیم صهیونیستی پس از رهگیری توسط پدافند نیروی هوا فضای سپاه مورد اصابت موشک قرار گرفته و سرنگون شده است.

طبق اطلاعیه، هواپیمای منهدم شده از نوع پنهانکار و رادار گریز بود و قصد نفوذ به حریم منطقه‌ هسته ای نطنز را داشت که با هوشیاری و اقدام به موقع شبکه پدافندی، قبل از ورود به منطقه مورد اصابت موشک زمین به هوا قرار گرفت.

از همان لحظه که خبر سرنگونی پهپاد اسراییلی «هرمس ۴۵۰»منتشر شد یکی از سوالات مهم مطرح شده این بود پهپاد قبل از رسیدن به تاسیسات نظنز  چه مسیری را طی کرده و از کدام نقطه عملیاتش را آغاز کرده است. در این بین نام برخی از دولت ها از جمله یکی از کشورهای عربی و یا یکی از همسایگان شمالی ایران که مرتکب این اقدام خصمانه علیه ایران شده اند در راس گمانه زنی ها قرار گرفت و همه منتظر برخورد با کشور مبدا پرواز بودند.

گفتنی است سردار مسعود جزایری، معاون ستاد کل نیروهای مسلح، همان موقع اعلام کرده بود پهپاد از یکی از کشورهای منطقه شمال جمهوری اسلامی ایران که در گذشته در منطقه سرزمینی اتحاد جماهیر شوروی سابق بوده، به سوی ایران ارسال شده است. در پی این سخنان بود که بیشتر گمانه زنی ها جمهوری آذربایجان را نشانه رفت.

اما همان موقع وزارت دفاع جمهوری آذربایجان، پرواز پهپاد هرمس – ۴۵۰ از خاک کشورش را رد و «واقف درگاهلی» رئیس بخش مطبوعاتی وزارت دفاع آذربایجان در گفتگو با خبرگزاری ترند با اعلام این که چنین اخباری با هدف تخریب روابط دوستانه آذربایجان با کشورهای همسایه منتشر می شود، گفت: از این نوع پهپادها در نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان استفاده نمی شود.

این در حالی است که امروز نیز سایت پرس تی وی گزارش داده افشای محل پرواز این پهپاد اسرائیلی حاکی از نقش باکو در ماموریت جاسوسی رژیم اسرائیل است. به گزارش پرس تی وی، پهپاد «هرمس» که در تاریخ یک شهریور (۲۳ اوت) پس از طی ۳۰۰ کیلومتر مسافت هوایی توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سرنگون شد به سوی تاسیسات غنی‌سازی نطنز در مرکز ایران در حرکت بود.

همزمان رضا نجفی، سفیر ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین، با ارسال نامه‌ای به یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس ضمن اشاره به تجاوز اخیر پهباد جاسوسی رژیم صهیونیستی علیه تاسیسات هسته‌ای صلح آمیز کشورمان در نطنز، این اقدام تجاوزکارانه را محکوم و ضمن اشاره به غیرقابل نقض بودن حریم تاسیسات صلح آمیز هسته ای خواستار محکومیت آن از سوی جامعه بین المللی گردید.

اگر چه آژانس تا الان واکنش جدی به این موضوع نداشته اما حدود سه هفته پس از سقوط پهپاد، دیروز حجت الاسلام روحانی با وزیر اقتصاد آذربایجان «شاهین مصطفی یف» دیدار و خواهان گسترش روابط با جمهوری آذربایجان شد. رئیس جمهور با اشاره به اینکه نهال روابط دوستانه و صمیمانه ایران و آذربایجان باید تنومندتر شود، گفت: نباید به کشورهای ثالث اجازه دهیم که در روابط صمیمی تهران – باکو اخلال ایجاد کنند.

حال سوال این است مبدا کشوری که پهپاد از آن برخواسته کدام کشور بوده و اینکه آیا مقامات اجرایی جمهوری اسلامی ایران به این اطمینان رسیده اند که آذربایجان در این قضیه نقشی نداشته است. در غیر این صورت سه هفته پس از این اتفاق، دیدار رئیس قوه مجریه و دومین مقام ساختار رسمی با وزیر آذربایجانی و تاکید بر گسترش روابط صمیمانه، آیا مبتنی بر منافع ملی است؟

لازم به گفتن است که تاسیسات هسته‌ای ایران همواره هدف فعالیت‌های جاسوسی سرویس‌های مخفی آمریکا و اسرائیل بوده‌اند که بارها برای انجام اهداف خود از هواپیماهای بدون سرنشین استفاده کرده‌اند؛ با وجود این، نیروهای نظامی ایران این تلاش‌ها برای جاسوسی از این مکان‌ها را ناکام گذاشته‌اند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه