دیدار اوباما و روحانی برای ایران چه سودی دارد؟

زیباکلام با طرح پرسشی تلاش دارد تا قطع ارتباط دو کشور را بی دلیل نشان دهد درحالی که سوال جدی تر این است که اساس برقراری ارتباط با آمریکا در شرایط فعلی چه سودی برای کشورمان دارد؟

دیدار اوباما و روحانی برای ایران چه سودی دارد؟

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از صراط، موضوع دیدار اوباما و روحانی با نزدیک شدن به نشست مجمع عمومی سازمان ملل همچنان دغدغه اصلی بسیاری از اصلاح طلبان است.

دیدار احتمالی اوباما و رحانی تا کنون از سوی بسیاری از مقامات دو طرف رد شده است.
با این وجود، بسیاری از اصلاح طلبان داخلی همچنان موضوع مذکور را زنده نگاه داشته اند.
به نوشته روزنامه اصلاح طلب آرمان، صادق زیباکلام درباره احتمال دیدار اوباما و روحانی در نیویورک مدعی شده است:
نخستین گامی که چه آقای روحانی و چه هر شخص دیگری که می‌خواهد گشایشی در این راه ایجاد کند، باید انجام دهد طرح این سوال است که اساسا علت ادامه قطع رابطه دو کشور برای چیست؟! معتقدم تا این مساله حل نشود گشایشی صورت نمی‌گیرد. دلیل عدم‌موافقت با عادی‌سازی رابطه با آمریکا این است که برخی دشمنی‌های آمریکا ادامه دارد. اگر این دشمنی‌ها برطرف شود و آمریکا برای حسن‌نیت پول‌های بلوکه شده ایران را آزاد کند و تحریم‌های ظالمانه را بردارد آن وقت می‌توان در یک شرایط برابر نشست و برای عادی‌سازی روابط دو کشور صحبت کرد.
احتمال دیدار اوباما-روحانی بسیار ضعیف است چرا که فشار زیادی به آقای روحانی وارد است تا دیداری با اوباما نداشته باشد هرچند بر اساس برنامه‌ای هم که ارائه شده و سخنگوی دولت آن را روز چهارشنبه اعلام کرد چنین دیداری پیش‌بینی نشده است. سال گذشته هم که ایشان مکالمه تلفنی با رئیس‌جمهور آمریکا داشتند اگر به یاد بیاوریم موضوع کاملا اتفاقی بوده است.
دشمنی با ایران هیچ منفعتی برای آمریکا ندارد. امروز ایران به عنوان یک کشور قوی در منطقه و حتی جهان شناخته می‌شود و اگر واقعا آمریکایی‌ها به دنبال مبارزه با تروریسم هستند نمی‌توانند بدون حضور ایران مبارزه واقعی با تروریسم داشته باشند چراکه ایران معتقد است ائتلافی که امروز آمریکا با متحدانش بر علیه تروریسم در عراق تشکیل داده‌اند به نوعی حضور خود را برای بهره‌برداری از منطقه به دنبال دارد و معنی واقعی مبارزه با تروریسم به خود نمی‌گیرد. ایران خود قربانی تروریسم است و نشان داده اگر در منطقه از روی حسن‌نیت کشورها در این مسیر قدم بردارند قطعا ایران در این راه پیشگام خواهد بود.
زیباکلام در حالی فشار به روحانی را دلیل اصلی دیدار نکردن دو طرف برشمرده که این موضوع از ابتدا نیز از سوی هیچ یک از مقامات رسمی مطرح نشده بود.
از سوی دیگر، زیباکلام با طرح پرسش مبنی بر اینکه “اساسا علت ادامه قطع رابطه دو کشور برای چیست” تلاش دارد تا قطع ارتباط دو کشور را بی دلیل نشان دهد درحالی که سوال جدی تر این است که اساس برقراری ارتباط با آمریکا در شرایط فعلی که طرف مقبل حتی به ابتدایی ترین تعهدات نصفه و نیمه خود در توافق اولیه هسته ای پایبند نبوده، چه سودی برای کشورمان دارد؟

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
hady
سوال ما از مدیر محترم این است که اگر برای حل مساله ای کدخدای محل را ببینیم چه ضرری خواهد داشت؟ باید قبول کرد که هیچ کشور ثالثی نیز بدون اذن آمریکا نمی تواند تحریم ها را نادیده بگیرد! پس باید واسطه ها را حذف کنیم و رو در رو معامله کنیم!
م در پاسخ به hady
سر چی معامله کنیم؟؟؟
در حاشیه