جایگاه انتقاد در مسئولین

انتقاد در فرهنگ لغت به معنای – خالص کردن – جدا کردن خوب از بد – خرده گرفتن – برشمردن درستی ها و نادرستی های یک موضوع می باشد.

جایگاه انتقاد در مسئولین
  • حضرت امام صادق (علیه السّلام):
  •  بهترین و محبوبترین برادران من کسی است که عیوب مرا به من اهداء کند و نقائصم را تذکر دهد.

منبع: تحف العقول ص۳۶۶

 
انتقاد در فرهنگ لغت به معنای  – خالص کردن –  جدا کردن خوب از بد – خرده گرفتن – برشمردن درستی ها و نادرستی های یک موضوع  می باشد اما در جامعه و کشور ما متاسفانه منظور از نقد یعنی فقط تمام نواقص دیده شدن اما در همین بین هم  کسانی  هستند که از سر دلسوزی و دغدغه مندی انتقاد می کنند چه در مسائل زندگی شخصی و چه پیرامون مسائل اجتماعی و کلان کشور. (امام خمینی (ره): مردم ولی نعمت ما هستند)
انتقاد کردن در عصر ما دچار یک بیماری فرهنگی شده است به طوری که نه تنها انتقاد در عموم مردم ما خوب فرهنگ سازی نشده بلکه متاسفانه جایگاه انتقاد و انتقاد پذیری در مسئولین کشور ما هم یک امر نسبتاً ناپسند و غیرقابل تحمل است، از این نکته هم نباید غافل ماند که متاسفانه بعضاً‌ جای نقد با تخریب عوض می شود که این هم امری بسیار ناپسند و بدور از منطق هست که بارها حضرت آقا بدان اشاره داشته اند: گاهی یک چیز کوچک را بزرگ می کنند، گاهی یک چیزی که نبوده، به عنوان یک حقیقت مسلم جلوه می دهند. اینها البته هست. این، تخریب است لیکن در کنار اینها، نقد هم وجود دارد. نقدهای مصلحانه و خیرخواهانه. گاهی از سوی دوستان شماست، گاهی حتی از سوی کسانی است که دوست شما و طرفدار شما هم نیستند. khamenei .ir

این نکته را هم نباید فراموش کرد که هرجا  انتقاد و نقدی پیرامون مسئولین بوجود می آید کافیست که انتقاد کننده هم سو و هم جهت و هم خط مسئول محترم ما نباشد و یا اینکه نقد انتقاد کننده منافع شخصی و حزبی مسئول مورد نظر را هدف قرار داده باشد، به گونه ای جوسازی و حتی با انتقاد کننده برخورد می شود که گویا کافری را در جامعه ی اسلامی شناسایی نموده اند و درصدد حذف شخصیتی و شاید هم حذف فیزیکی آن برایند.(خدا رو شکر حذف فیزیکی هنوز به ایران راه نیافته است) 

متاسفانه امروزه مسئولین مملکتی ما آنقدر از نقد و انتقاد عصبانی می شوند که یادشان می رود  جزء مسئولین  نظام اسلامی هستند و باید اخلاق و رفتار و کردارشان هم همانند اسلام و هم طراز انقلاب اسلامی باشد و جاذبه و دافعه ی حضرت علی (ع) را معیار عملکردشان قرار دهند.
سیره ی معصومین هم که مطالعه می کنیم اهمیت ویژه ای به انتقاد داده می شود به گونه ای که از انتقاد کننده  همانند بهترین برادر نام برده می شود، اما افسوس، آنقدر که تعریف و تمجیدهای بی خودی و تملق های هدف دار در جامعه ی ما رواج دارد که دیگر جایی به نقد و انتقاد نمی رسد و هرکس که طلایه دار انتقاد باشد به گونه ای با او برخورد می شود.
1363131437656489647
متاسفانه یکی دیگر از عواملی که باعث کنار زدن جریان مومن انقلابی در کشور می شود همین انتقاد است که آقایان ما-مسئول نما- با تمام انتقاد ها و منتقدین امنیتی برخورد می کنند و تحمل هیچ نظری مخالف نظر  خود و هم حزبی شان را ندارند و کاری هم به درست و یا نادرست بودن انتقاد ندارد بلکه همه را به یک دید می نگرند و هیچ چیز را جز تملق و چابلوسی نمی پسندند و جالب تر از آن این است که در سخنرانی ها و میتینگ های سیاسی شان دم از آزادی بیان می زنند و از وجود خفقان برای ابراز نظرات مخالف در بین مسئولین قبل از خودشان، صحبت می کردند.
نویسنده: کمیل کاس پور

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
ناشناس
مسئولین:تمامش کنید این بازی کثیفو
محمد
اين آدم بايد هر مقاله اي كه ميده عكس خودشم بده؟ آقا شناختيمت بسه باشه برادر؟
م در پاسخ به محمد
مطلب هر فرد متعلق به خودشه پس باید عکس خودشو بذاره عکس منظره نباید بذاره که!!! ضمنا اگه مطالب این بنده خدا و تاثیرش رو بخونی و ببینی میفهمی که فقط از دید خودت و بدون تحقیق درباره فرد حق نظر دادن اونم در این فضای شلوغ نداری
چادر خاكي
سلام برادر محمد، واقعاً از اين طرز تفكر و ديد شما متاسفيم، گويا اينكه اصلا هيچ سايت خبر-تحليلي را نگاه نمي كنيد. شما در گوگل اسم اين بنده خد را سرچ گنيد؛ چند تا عكس بالا مياد كه يكيش هم همين عكسه...
سهند
با سلام .مطالب خوبي است .بايد بيشتر كار كنيد و مطالب پخته تري ارائه نمائيد ...باز هم كامل كامل نيست!!!!!
در حاشیه