۱۲ ماه گذشت و مردم محروم هنوز در انتظار یاری مسئولین هستند + تصاویر سیل

در سال ۱۳۹۱ فاجعه های زیادی برای میهن عزیزمان ایران رخ داد؛ زلزله ورزقان ، آتش سوزی دبستان روستای شین آباد، واژگونی اتوبوس راهیان نور و… اما کسی سیل لاهیجان ، که یک سال قبل به وقوع پیوست را به خاطر نمی آورد.

۱۲ ماه گذشت و مردم محروم هنوز در انتظار یاری مسئولین هستند + تصاویر سیل

 به گزارش ۸دی نیوز لاهیجان شهریست توریستی که به علت سبزی و زیبایی آن  نه صدای محرومیتش را کسی می شنود و نه در زمان وقوع حادثه ای مانند سیل از آن یاد می گردد.

    سیل-در-لاهیجان-5   سیل-در-لاهیجان-10

این همان  بی تفاوتی ست که در بالاترین سطحش نسبت به حاشیه ها در جوامع متمرکز روا داشته می شود و در بهترین حالت آن در همان روز به صورت  نمایشی از مردم دلجویی می شود . در سال ۱۳۹۱ فاجعه های زیادی برای میهن عزیزمان ایران رخ داد؛ زلزله ورزقان ، آتش سوزی دبستان روستای شین آباد، واژگونی اتوبوس راهیان نور و… اما کسی سیل لاهیجان ، که یک سال قبل به وقوع پیوست  را به خاطر نمی آورد.

سیل-در-لاهیجان-2

در سوم مهر ماه سال یک هزار و سیصد و نود و یک، بارندگی شدیدی در شهر لاهیجان  و روستاهای اطراف آن رخ داد. .  به گفته کارشناسان هواشناسی , این بارندگی شدید معادل نیمی از بارندگی سالانه این شهرستان بود .در این ۵ ساعت، لاهیجان با ۱۴۵ میلی متر بارندگی، پرباران ترین شهر کشور اعلام شد . میلیاردها تومان خسارت به خانه ها، زمین های کشاورزی، جاده های شهر و روستاها وارد گردید.

سیل-در-لاهیجان-7

بسیاری از همشهریان  لاهیجانی  بسیاری از امکانات منزل خود را از دست دادند. . پرسش اینجاست که چرا در همان ابتدا خبر سیل لاهیجان در سطح کشور پوشش داده نشد؟ چرا فقط تعدادی از شهروندان از سیل در لاهیجان خبردار شدند؟  چرا در سطح شهرستان لاهیجان این حادثه ناگوار در نطفه خفه شد ؟!! چرا کسی به حمایت سیل زدگان  لاهیجان نیامد؟  چرا اعتباراتی به سیل زدگان تخصیص داده نشد؟ آیا صدا و سیمای استان گیلان  و برخی مسئولین استان گیلان و شهرستان لاهیجان در حق مردم کوتاهی نکردند؟

سیل-در-لاهیجان-1

شماری از افراد ساکن ناحیه خیابان تربیت معلم لاهیجان به خبرنگار پایگاه خبری لاهیجان اعلام کردند که با آنکه یک سال از سیل در این منطقه گذشته است، هنوز نتوانسته اند از فرمانداری و یا استانداری کمکی دریافت کنند.

سیل سال گذشته در این منطقه خسارت های زیادی را به مردم وارد و خانه های بیشماری را تخریب کرد. طبق یافته های بدست آمده توسط خبرنگار پایگاه خبری لاهیجان اکثر خانه ها  و وسایل درون آن در مقابل بلایای طبیعی بیمه نبوده اند.

سیل-در-لاهیجان-9
کمک به هم نوع و امداد رسانی: آنچه در فرهنگ ما ایرانیان بسیار برجسته و محترم است، کمک به هم نوع است. در جریان سیل لاهیجان، حرکت های خودجوش مردمی و بسیج، نقش مهمی را بازی کرد. سازمان های مردم نهاد در شهر لاهیجان بسیار اندک می باشد و از این سازمان ها تنها می توان به بسیج ناحیه مقاومت  این شهر یاد کرد که جزو اولین افرادی بودند که در این حادثه حضور داشتند.

سیل-در-لاهیجان-12

اعضای انجمن سینما و عکاسان لاهیجان  نیز از بدو حادثه به صورت خودجوش  با ثبت تصاویر به ثبت وقایع و بازتاب این حادثه از طریق ارسال به خبرگزاری ها و رسانه های جمعی نمودند. اهالی شهرها و روستاهای حادثه دیده که با قلبی مالامال از درد نظاره گر نابودی و ویرانی همه داشته های خود بودند با دیدن ثبت لحظات توسط عکاسان، تنها خواسته خود را بازتاب دردها، خسارات و صدمات جبران ناپذیری که بر آن ها وارد شده بود، می دانستند.

 سیل-در-لاهیجان-4

آشفته بازار مسئولیت:  اعضای شورای شهر توسط مردم انتخاب می گردند. این انتخاب بر مبنای اعتماد و اعتقاد صورت می پذیرد و متقابلا نیز شورای شهر باید این رفتار را در جامعه بازتاب دهد.  متاسفانه در زمان سیل، شورای شهر لاهیجان در دور سوم بسیار ضعیف عمل کرد.

در صورتی که از وظایف این شورا حضور در زمان بحران می باشد، ولی تنها دو نفر از اعضای شورا فعال عمل کردند و بر کارهای شهرداری نظارت  و از نقاط حادثه دیده بازدید کردند.

سیل-در-لاهیجان-3

شورای شهر لاهیجان فعالیت خود را در برگزاری چند جلسه با اعضای شورا و مردم محدود کرد و مسئولیت اصلی خود که دفاع از حقوق مردمی که به پای صندوق های رای رفتند و آن ها را انتخاب کردند، را بدرستی انجام نداد. در بایگانی فعالیت های شورا در زمان سیل تنها چند نامه مشاهده می شود.

ساکنان خیابان قیام , کیاموسوی و تربیت معلم هنوز  از استاندار گیلان مهندس هاشم نیا , امام جمعه شهرستان لاهیجان , نماینده شهرستان لاهیجان , فرماندار لاهیجان و دیگر مسئولین شهر  درخواست تحقق وعده هایشان را دارند.

منبع :پایگاه خبری لاهیجان

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه