شوراهای حل اختلاف ۱ و ۲ در کشور ایجاد می‌شود

معاون قوه قضاییه با بیان اینکه در لایحه شوراهای حل اختلاف که به مجلس ارائه شده است شوراها به یک و دو تقسیم می‌شوند، گفت: شوراهای دو فقط نسبت به برقراری صلح و سازش اقدام می‌کنند ولی شوراهای یک می‌توانند حکم صادر کنند.

شوراهای حل اختلاف ۱ و ۲ در کشور ایجاد می‌شود

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از لاهیجان، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی احمدی‌میانجی  بعد از ظهر امروز در جمع دبیران و کارکنان شوراهای حل اختلاف گیلان در سالن حزین لاهیجی دانشگاه آزاد اسلامی لاهیجان، اظهار کرد: لایحه شوراهای حل اختلاف توسط رئیس جمهور به مجلس ارائه شده است.

وی با اشاره به اتمام مدت ۵ساله قانون شوراهای حل اختلاف، افزود: این قانون با کسب اجازه از محضر  مقام معظم رهبری یکسال تمدید شده بود که لایحه اصلاحی آن مردادماه امسال توسط رئیس جمهور پس از بررسی و تصویب در کمیسیون دولت به مجلس ارائه شد.

معاون قوه قضاییه با بیان اینکه شوراهای حل اختلاف نقش مهمی در حل دعاوی دارند، گفت: تغییری در لایحه نداشتیم و رئیس جمهور تأکید بر فواید بسار شوراهای حل اختلاف در کشور دارند.

احمدی‌میانجی با تصریح بر اینکه لایحه شوراهای حل اختلاف دارای ۴۵ ماده است، خاطرنشان کرد: در این لایحه پیشنهادی شورهای حل اختلاف به یک و دو تقسیم می‌‌شوند و آیین نامه اجرایی این قانون مشتمل بر نحوه ارجاع دادخواست‌ها و سایر موارد، ظرف سه ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن آن، توسط وزیر دادگستری تهیه و به تصویب رییس قوه قضاییه می‌رسد.

وی با اشاره به تلاش شوراهای حل اختلاف در صلح دعاوی، خاطرنشان کرد: تلاش شوراهای حل اختلاف بر این است که به تمامی پرونده‌ها رسیدگی کرده و در پرونده‌ها صلح را جاری و اختلافات را حل کند.

معاون قوه قضاییه با تأکید بر بازرسی از عملکرد شوراهای حل اختلاف در سراسر کشور گفت: بازرسی مستمر از نحوه فعالیت شعب شورای حل اختلاف در سراسر کشور اجرایی می‌شود.

احمدی‌میانجی با بیان اینکه در لایحه شوراهای حل اختلاف که به مجلس ارائه شده است شوراها به یک و دو تقسیم می‌شوند، گفت: شوراهای دو فقط نسبت به برقراری صلح و سازش اقدام می‌کنند.

وی افزود: شوراهای یک در مرحله نخست به برقراری صلح و سازش میان طرفین اختلاف اقدام کرده و در غیر اینصورت با رعایت قانون حکم صادر می‌کنند.

معاون قوه قضائیه با بیان اینکه کاهش مراجعه مردم به دادگستری‌ها از اهداف تشکیل شوراهای حل اختلاف در سراسر کشور است، گفت: کاهش ورودی پرونده به دادگستری‌ها و ترویج و اشاع فرهنگ صلح از مهم ترین اهداف تشکیل شوراهای حل اختلاف است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه